Zasiłek przysługuje osobom, które zarejestrowały się w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotne i dla których urząd nie ma propozycji pracy, stażu lub innych form aktywizacji. Świadczenie jest wypłacane przez PUP, a jego wysokość jest co roku waloryzowana.
Jak zarejestrować się w urzędzie pracy jako bezrobotny?
Osoby, które chcą ubiegać się o świadczenie, muszą spełnić określone warunki. W pierwszej kolejności należy zarejestrować się w urzędzie pracy jako bezrobotny. Można to zrobić osobiście lub za pośrednictwem portalu praca.gov.pl. Z drugiej opcji mogą skorzystać osoby, które dysponują bezpiecznym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym. Do rejestracji niezbędne są następujące dokumenty:
- dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość,
- wszystkie świadectwa pracy,
- świadectwa ukończenia szkoły, dyplomy oraz zaświadczenia o kursach i szkoleniach.
Czytaj więcej
Pod koniec grudnia 2024 roku pojawiły się informacje o możliwych zmianach dotyczących m.in. zasad wnioskowania o wydanie kart parkingowych dla osób z orzeczeniem o niepełnosprawności. Co może się zmienić? Na jakich zasadach są obecnie wydawane karty parkingowe i kto może się o nie ubiegać?
Osoby, które posiadają np. orzeczenie o stopniu niepełnosprawności lub dokument o przeciwwskazaniach do wykonywania określonych prac, również powinny je dołączyć. Z kolei jeśli wcześniej prowadzona była działalność gospodarcza, należy zabrać ze sobą zaświadczenie z ZUS potwierdzające opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy oraz zaświadczenie, które potwierdza wykreślenie lub zawieszenie działalności. W przypadku rejestracji online wszystkie dokumenty należy zeskanować.