Pragmatyki służbowe osób zatrudnionych w administracji publicznej umożliwiają natychmiastowe rozwiązanie stosunku pracy z zatrudnionymi na jej podstawie osobami. Do większości z nich a więc np. do pracowników służby cywilnej jak i urzędników państwowych kontraktowych (zatrudnionych na podstawie umów o pracę) zastosowanie w tym względzie mają przepisy kodeksu pracy (dalej kp), zwłaszcza art. 52 kp (rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika).
Do osób, zatrudnionych na podstawie mianowania (urzędników służby cywilnej i mianowanych urzędników państwowych) okoliczności, w których do takiego rozwiązania może dojść wymieniają ich pragmatyki zawodowe. W przypadku urzędników sc chodzi tu o art. 71 ustawy o służbie cywilnej (dalej usc), a w przypadku mianowanych urzędników państwowych o art.14 ustawy o pracownikach urzędów państwowych (dalej uopup).
Jedną, z przesłanek, wspólną dla wszystkich tych regulacji (art. 52 kp, art. 71 i art. 14 uopup) jest zawiniona utrata uprawnień koniecznych do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku. Skutki jej zaistnienia nie są jednak dla wszystkich osób zatrudnionych w administracji publicznej takie same.
Utrata uprawnień
Żadna z wymienionych wyżej ustaw w tym kodeks pracy nie definiują przy tym pojęcia uprawnień do wykonywania zawodu. Jego rozumienie wyjaśnia jednak orzecznictwo, zwłaszcza to dotyczące art. 52 § 1 pkt 3 kp, które jako, że wymieniona w tym przepisie przesłanka jest ukształtowana w sposób analogiczny do przesłanki określonej w art. 71 ust. 7 pkt 3 usc i art. 14 ust.1 pkt 3 uopup, może być pomocne również w interpretacji i tych regulacji.
Czytaj też: