Z badań przeprowadzonych na prośbę Ogólnopolskiego Międzyszkolnego Komitetu Strajkowego przez naukowców z uniwersytetów: Warszawskiego, Jagiellońskiego i Gdańskiego, wynika, że aż 40 proc. nauczycieli uważa, iż ogłoszenie strajku jest potrzebne. Jednak 66 proc. wolałoby, by działania protestacyjne przybrały lżejszą formę. Zaledwie 19 proc. uważa, że strajk jest niepotrzebny.
Badanie zostało przeprowadzone w czerwcu i lipcu, czyli już po zawieszeniu strajku w szkołach. Wzięło w nim udział przeszło 7 tys. nauczycieli. Większość, bo ponad 68 proc., ankietowanych uważa, że podstawowym postulatem powinny być podwyżki wynagrodzenia, aż 26,6 proc. chce walczyć o wzrost nakładów na oświatę, a co piąty – o nową podstawę programową opracowaną przez praktyków. Chcą także zmniejszenia biurokracji, a także ustalenia obowiązków w zakresie 40-godzinnego tygodnia pracy.
Jak udało nam się dowiedzieć, wyniki tych badań są dla związków kluczowe przy podejmowaniu decyzji o dalszych działaniach.
– Największe poparcie dla strajku zauważamy w dużych miastach. Znacznie mniejsze jest we wschodnich rejonach kraju – mówi Broniarz. Jak dodaje, tam, gdzie o pracę dla pedagogów najtrudniej, a sytuacja materialna mieszkańców jest gorsza, nauczyciele preferują inne formy protestu.
Za udział w strajku nie otrzymuje się wynagrodzenia, a wśród ankietowanych tylko 3 proc. otrzymało zapomogi strajkowe. W dużych miastach, np. w Warszawie, pedagodzy otrzymali wyrównanie w formie dodatku motywacyjnego. W mniejszych zostali z pustymi kieszeniami.
Jednak zainteresowanie kontynuacją protestów jest wysokie, ponieważ aż 80,1 proc. ankietowanych ma poczucie, że podczas kwietniowego strajku nie udało się osiągnąć zamierzonego celu. Nie zadowalają ich ani 9,6-proc. podwyżki, ani m.in. skrócenie ścieżki awansu zawodowego, które znalazło się w znowelizowanej w czerwcu Karcie nauczyciela. Aż 44,5 proc. ankietowanych ocenia, że decyzja władz związkowych o zawieszeniu strajku była zła. Popiera ją z kolei 35,5 proc. respondentów. Zdania nie miał co piąty ankietowany.