Połowa Polaków zamierza oszczędzać. Boimy się inflacji

To efekt głównie rosnących cen. Polacy planują cięcia wydatków średnio 5-20 proc. Głównie chcą oszczędzać na słodyczach i przekąskach, odzieży oraz alkoholach.

Aktualizacja: 18.01.2021 13:39 Publikacja: 18.01.2021 11:44

Połowa Polaków zamierza oszczędzać. Boimy się inflacji

Foto: Bloomberg

Z raportu „Nastroje konsumentów w I kw. 2021 roku" wynika, że ograniczenie wydatków na zakupy w I kwartale 2021 roku deklaruje 44,8 proc. Polaków.

– Oprócz skutków samej pandemii, nie bez znaczenia jest też nowa opłata cukrowa i podatek od sprzedaży detalicznej. Te czynniki realnie podwyższają ceny żywności. Jeżeli konsumenci zostawią w sklepach mniej pieniędzy, odbije się to negatywnie nie tylko na branży retailowej, ale też na wszelkiego rodzaju daninach, które płacą sieci handlowe – mówi Krzysztof Zych z UCE RESEARCH.

38,7 proc. konsumentów, którzy zamierzają oszczędzać tłumaczy to stale rosnącymi cenami. Dla 19,3 proc. powodem jest też brak odłożonych oszczędności, a dla 17,5 proc. także obawa o pogorszenie się sytuacji gospodarczej. W badaniu tylko 10 proc. boi się utraty pracy

– Nie traktowałbym tego jako optymistycznego wyniku. Po roku turbulencji w wielu sektorach gospodarki nadal znajdujemy się w okresie dużej niepewności. Rosnące ceny mają bezpośredni wpływ na możliwości nabywcze i poziom życia Polaków. Przewiduję, że wciąż będą szły do góry, a konsumenci proporcjonalnie do tego będą ograniczać swoje wydatki – mówi Karol Kamiński z Centrum Analiz Grupy AdRetail.

29 proc. osób nastawionych na redukcję wydatków planuje obciąć je o 10-15 proc. 26,8 proc. badanych w tej grupie deklaruje zmniejszenie wartości zakupów o 5-10 proc. Z kolei 21,2 proc. ankietowanych chce ograniczyć wydawane sumy o 15-20 proc.

– Polacy będą oszczędzali średnio 5-20% na zakupach. Właśnie o tyle drożeją różnego rodzaju produkty. I jeżeli ten scenariusz się urzeczywistni, to ww. wartości wytną dużą dziurę w handlu – przekonuje Karol Kamiński.

W I kwartale br. najbardziej będą ograniczane wydatki na słodycze i przekąski – 43,1 proc., art. odzieżowe – 38,9 proc., a także alkohole – 37 proc. Ponadto mniej pieniędzy Polacy wydadzą na sprzęt RTV-AGD – 23,5 proc., kosmetyki – 23 proc., papierosy – 22,8 proc., produkty spożywcze – 19,5 proc., jak również art. budowlano-remontowe – 16,2 proc.

Handel
Natychmiastowa dymisja szefa sieci Primark. W tle zarzuty obyczajowe
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Handel
Luksus w odwrocie, Polacy wolą wydawać na inne rzeczy
Handel
Francuz chce odrodzić markę Tupperware. „Wielki powrót” kultowej marki do Polski
Handel
Do czego doprowadzi motoryzacyjna wojna celna Donalda Trumpa?
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Handel
Donald Trump rozpoczyna motoryzacyjną wojnę handlową. Kto ją wygra?
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście