58 proc. Polaków zwiększyło w porównaniu z ubiegłym rokiem swoje budżety na doświadczenia – wynika z corocznego badania konsumenckiego Mastercard, przeprowadzonego w lutym 2025 r. na ponad 15 tys. konsumentów w Europie.
Podróże priorytetem
Dla porównania, w 2024 r. – jeśli chodzi o najczęstsze inwestycje – wygrywały podróże i turystyka z wynikiem 53 proc., aktywności na świeżym powietrzu (49 proc.) oraz przeżycia związane ze spędzaniem czasu z rodziną, co wymienił co trzeci ankietowany. W tegorocznym badaniu Mastercard 65 proc. ankietowanych podało, że woli czerpać z atrakcji lokalnych niż międzynarodowych. 71 proc. respondentów tłumaczy to redukcją kosztów podróży, 55 proc. – udogodnieniami i łatwością podróżowania, a co drugi respondent przyznaje, że chce wspierać lokalną gospodarkę.
– Europejscy konsumenci odzyskują pewność finansową i zwiększają wydatki uznaniowe, przy czym budżety związane z doświadczeniami plasowane są często wyżej niż wydatki na rzeczy materialne. Stabilizująca się inflacja i rosnąca siła nabywcza pozwalają większej liczbie konsumentów inwestować w przeżycia, dlatego spodziewamy się, że w 2025 r. „doświadczanie” będzie istotnym ogniwem wydatków konsumenckich – mówi Natalia Lechmanova, główna ekonomistka na Europę w Mastercard Economics Institute.
Już ubiegłoroczny raport firmy konsultingowej Bain & Company sygnalizował, że rynek dóbr luksusowych skurczy się o 2 proc. Na tym problem się nie kończył: w ciągu dwóch lat drogie marki straciły 50 mln klientów, głównie w Chinach. Na wydatki konsumentów negatywnie ma wpływać niepewność makroekonomiczna, ale i zmiana zwyczajów. Zwłaszcza młodsi konsumenci coraz częściej rezygnują z aspiracyjnych zakupów towarów luksusowych, ponieważ nie są one już dla nich oznakami statusu materialnego, wręcz przeciwnie.