Luksus w odwrocie, Polacy wolą wydawać na inne rzeczy

Co dziewiąty konsument woli teraz wydawać pieniądze na różnego typu doświadczenia, jak podróże, wystawy czy sport. To one są priorytetem, a nie posiadanie rzeczy. To oznacza kolejne wyzwanie m.in. dla producentów dóbr luksusowych.

Publikacja: 31.03.2025 05:17

Luksus w odwrocie, Polacy wolą wydawać na inne rzeczy

Foto: Adobe Stock

58 proc. Polaków zwiększyło w porównaniu z ubiegłym rokiem swoje budżety na doświadczenia – wynika z corocznego badania konsumenckiego Mastercard, przeprowadzonego w lutym 2025 r. na ponad 15 tys. konsumentów w Europie.

Podróże priorytetem

Dla porównania, w 2024 r. – jeśli chodzi o najczęstsze inwestycje – wygrywały podróże i turystyka z wynikiem 53 proc., aktywności na świeżym powietrzu (49 proc.) oraz przeżycia związane ze spędzaniem czasu z rodziną, co wymienił co trzeci ankietowany. W tegorocznym badaniu Mastercard 65 proc. ankietowanych podało, że woli czerpać z atrakcji lokalnych niż międzynarodowych. 71 proc. respondentów tłumaczy to redukcją kosztów podróży, 55 proc. – udogodnieniami i łatwością podróżowania, a co drugi respondent przyznaje, że chce wspierać lokalną gospodarkę.

– Europejscy konsumenci odzyskują pewność finansową i zwiększają wydatki uznaniowe, przy czym budżety związane z doświadczeniami plasowane są często wyżej niż wydatki na rzeczy materialne. Stabilizująca się inflacja i rosnąca siła nabywcza pozwalają większej liczbie konsumentów inwestować w przeżycia, dlatego spodziewamy się, że w 2025 r. „doświadczanie” będzie istotnym ogniwem wydatków konsumenckich – mówi Natalia Lechmanova, główna ekonomistka na Europę w Mastercard Economics Institute.

Już ubiegłoroczny raport firmy konsultingowej Bain & Company sygnalizował, że rynek dóbr luksusowych skurczy się o 2 proc. Na tym problem się nie kończył: w ciągu dwóch lat drogie marki straciły 50 mln klientów, głównie w Chinach. Na wydatki konsumentów negatywnie ma wpływać niepewność makroekonomiczna, ale i zmiana zwyczajów. Zwłaszcza młodsi konsumenci coraz częściej rezygnują z aspiracyjnych zakupów towarów luksusowych, ponieważ nie są one już dla nich oznakami statusu materialnego, wręcz przeciwnie.

Luksus na zakręcie

Badanie Mastercard ten trend potwierdza: popyt się zmienia. Koncern LVMH, do którego należą marki Louis Vuitton, Dior czy Bulgari, zanotował co prawda 1-proc. wzrost sprzedaży w IV kwartale – do 23,9 mld euro – ale analitycy powątpiewają w ogłoszony koniec spowolnienia w branży. Zwyżki są bowiem efektem także choćby wzrostu cen.

– Można mieć mieszane odczucia, analizując te wyniki – mówił agencji Reuters Piral Dadhania, analityk w RBC, wskazując na marżę zysku grupy, która była niższa od oczekiwań z powodu wyższych kosztów.

W branży jest ruch, w ostatnich miesiącach zaszły choćby zmiany na stanowiskach głównych projektantów w takich markach jak Gucci, Balenciaga, Chanel czy Maison Margiela.

– Dla młodych konsumentów Louis Vuitton nie jest oznaką statusu. Bezpieczne, jeśli chodzi o postrzeganie, są tylko marki ultra luksusowe jak Hermes. W przypadku wielu pozostałych naprawdę nadchodzą trudne czasy – przyznaje przedstawiciel jednej z marek.

Badanie Mastercard pokazuje, że Polacy coraz częściej traktują wydatki na doświadczenia jako priorytet i najlepszą inwestycję. Wielu z nich ogranicza zakupy materialnych rzeczy, takich jak odzież (na co wskazuje 40 proc.) czy gadżety (co przyznał co trzeci), a zaoszczędzone w ten sposób pieniądze wydają na doświadczenia.

– Coraz więcej osób deklaruje, że oszczędza na codziennych wydatkach po to, aby pozwolić sobie na spełnienie jednego ze swoich niematerialnych marzeń. Wspomnienia, emocje i niezapomniane chwile mają dla konsumentów coraz większe znaczenie, a biorąc pod uwagę preferencje dopiero wchodzącego na rynek pokolenia Z, możemy się spodziewać, że „wartość” przeżyć będzie rosnąć – mówi Jerzy Hołub, wiceprezes i dyrektor ds. komunikacji i marketingu na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe. – Trend ten dostrzegają również marki, które coraz częściej konkurują nie tylko jakością i ceną produktu, ale również ofertą wyjątkowych doświadczeń, dzięki którym ich klienci mogą przeżywać to, czego nie da się przełożyć na pieniądze.

Marki z drugiej ręki

Ubiegłoroczne badania serwisu Vinted wskazały, że 64 proc. polskich respondentów kupuje luksusowe rzeczy z drugiego obiegu w sieci. Jakość jest kluczowym czynnikiem wpływającym na decyzje zakupowe luksusowych rzeczy z drugiej ręki, zaraz po cenie i stylu, a osoby o zasobniejszym portfelu stawiają na pierwszym miejscu styl i widoczne logo.

Polacy luksus identyfikują bardziej ze znaną marką niż wysoką ceną, a wraz ze wzrostem dochodów coraz częściej zaczynają poszukiwać konkretnych rzeczy o wartości ponad 500 euro. Dla 54 proc. motywacją są kwestie finansowe, lecz nie tylko. Niemal 16 proc. taki zakup postrzega jako dobrą inwestycję. Najczęściej poszukujemy ubrań z wyższej półki, choć mężczyźni sięgają również po zegarki, a kobiety po biżuterię i torebki. Za najdroższe rzeczy z drugiego obiegu, zakupione na przestrzeni ostatniego roku, respondenci z Polski płacili od 500 do 1 tys. euro.

Oprócz tego, że sięgając po rzeczy luksusowe z drugiej ręki, chcemy przede wszystkim zaoszczędzić, co wymienia 54 proc. ankietowanych, 37 proc. chce upolować dobrą okazję. Co czwarty sięga po rzeczy używane – jako lepszy wybór dla planety i klimatu.

58 proc. Polaków zwiększyło w porównaniu z ubiegłym rokiem swoje budżety na doświadczenia – wynika z corocznego badania konsumenckiego Mastercard, przeprowadzonego w lutym 2025 r. na ponad 15 tys. konsumentów w Europie.

Podróże priorytetem

Pozostało jeszcze 95% artykułu

Czytaj więcej, wiedz więcej!
9zł za pierwszy miesiąc.

Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
9 zł pierwszy miesiąc, a potem 39 zł/msc
Handel
Natychmiastowa dymisja szefa sieci Primark. W tle zarzuty obyczajowe
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Handel
Francuz chce odrodzić markę Tupperware. „Wielki powrót” kultowej marki do Polski
Handel
Do czego doprowadzi motoryzacyjna wojna celna Donalda Trumpa?
Handel
Donald Trump rozpoczyna motoryzacyjną wojnę handlową. Kto ją wygra?
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Handel
Kanada odpowiada na cła Trumpa: Będziemy bronić naszego kraju
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście