Sprawa dotyczyła wpisu K.S. na listę radców prawnych. Rada Okręgowej Izby Radców Prawnych najpierw podjęła uchwałę w sprawie wpisu, ale następnie po otrzymaniu informacji o okolicznościach świadczących o braku rękojmi należytego wykonywania zawodu swoją uchwałę uchyliła. Chodziło o umorzone postępowanie dyscyplinarne wobec K.S. z czasu odbywania aplikacji.
Spór trafił do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który uchylił niekorzystną dla K.S. uchwałę. Prezydium Krajowej Rady Radców Prawnych wniosło od wyroku skargą kasacyjną, która nie była jeszcze rozstrzygnięta.
K.S. uznała, iż w tej sytuacji jedyną obowiązującą uchwałą jest ta o wpisaniu jej na listę radców prawnych, i w związku z tym złożyła wniosek o wyznaczenie terminu ślubowania. Dziekan OIRP odmówił.
Prawniczka postanowiła zawalczyć o możliwość złożenia ślubowania przed sądem administracyjnym. W skardze na bezczynność dziekana OIRP wskazała, iż ślubowanie jest odbierane od oznaczonej osoby - jest to zatem czynność zindywidualizowana, o charakterze publicznoprawnym - dokonywana publicznie, wiążąca się z uzyskaniem statusu radcy prawnego - zawodu regulowanego przepisami prawa nie tylko samorządowego, lecz przede wszystkim publicznego, z którego wykonywaniem wiąże się szereg obowiązków względem państwa i społeczeństwa. K.S. wskazała, że czynność ta dotyczy uprawnienia wynikającego z przepisów prawa, zgodnie bowiem z art. 23 ustawy o radcach prawnych "prawo wykonywania zawodu radcy prawnego powstaje z chwilą dokonania wpisu na listę radców prawnych i złożenia ślubowania". Co więcej, jest niezbędną przesłanką powstania uprawnienia do wykonywania zawodu. Dziekan odbierający ślubowanie działa jako organ, zaś brak jego działania uniemożliwia wykonywanie zawodu osobie, która jest już wpisana na listę.
Wojewódzki Sąd Administracyjny odrzucił skargę na bezczynność dziekana OIRP, wskazując, że w ustawie o radcach prawnych brak jest podstawy prawnej do uznania, iż czynność odebrania ślubowania podlega kognicji sądów administracyjnych. Po drugie zaś wywiódł, że ustawa o radcach prawnych jednoznacznie stanowi, że dziekan izby nie jest organem samorządu, a zatem nie może pełnić funkcji organu administracji publicznej.