Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że z końcem lutego w aplikacji mObywatel udostępniona została usługa „Podpisz dokument”. To rozwiązanie dla osób, które mają e-dowód z aktywną warstwą elektroniczną i ustalonym 6-cyfrowym kodem PIN (tzw. PIN2) do certyfikatu podpisu osobistego. Podpis osobisty z e-dowodu jest równoważny wobec podpisu odręcznego w kontaktach z administracją publiczną.
Do korzystania z usługi niezbędny jest kod PIN2. Właściciel e-dowodu nadaje go samodzielnie w trakcie odbioru dowodu osobistego w urzędzie i powinien go zapamiętać. Posiadaczom e-dowodu zdarza się jednak go zapomnieć lub pomylić, a trzykrotne wpisanie błędnego kodu PIN2 powoduje zablokowanie certyfikatu podpisu osobistego w e-dowodzie.
Aby go odblokować, potrzebny jest PUK – kod nadawany automatycznie i wydawany w kopercie podczas odbioru e-dowodu. Przy jego użyciu można odblokować certyfikat i zmienić kod PIN2 za jednym razem.
Do tej pory odblokowanie certyfikatu i zmianę PIN2 można było zrealizować na trzy sposoby:
- podczas wizyty w urzędzie;
- za pomocą oprogramowania E-dowód menedżer na komputerze i czytnika e-dowodu;
- za pośrednictwem aplikacji eDO App na urządzeniach mobilnych.