Nowa usługa w aplikacji mObywatel. Minister: Jedno z większych osiągnięć

Od wtorku 25 lutego 2025 roku rozpoczęło się udostępnianie najnowszej wersji aplikacji mObywatel. Wraz z nią do użytkowników trafia usługa Podpisz dokument. Umożliwia ona podpisywanie dokumentów w formacie PDF e-dowodem.

Publikacja: 25.02.2025 11:39

Aplikacja mObywatel 2.0

Aplikacja mObywatel 2.0

Foto: Adobe Stock

mat

Wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski podkreśla, że nowa usługa w aplikacji mObywatel Podpisz dokument jest jednym z większych osiągnięć ostatnich miesięcy. - W aplikacji można teraz podpisać e-dowodem dowolny dokument w postaci PDF. Wymagany jest moduł NFC w telefonie i oczywiście aktywny certyfikat podpisu osobistego w e-dowodzie wraz z ustalonym do niego kodem PIN – mówi Gawkowski. - Wszystkim, którzy planują wymianę dowodu osobistego warto przy tym przypomnieć, że potrzebują zawnioskować o wgranie tego certyfikatu do e-dowodu, kiedy wyrabiają nowy dokument, żeby móc w pełni korzystać z jego możliwości – dodaje.

Podpisywanie pliku PDF e-dowodem w mObywatelu

Resort cyfryzacji wyjaśnia, iż dotychczas korzystanie z podpisu osobistego z e-dowodu było możliwe za pośrednictwem oprogramowania E-dowód menedżer w komputerze lub aplikacji eDO App. W pierwszym przypadku właściciel dokumentu potrzebuje czytnika e-dowodu, aby móc skorzystać z certyfikatu podpisu osobistego i podpisać nim dokument. Aplikacja eDO App to natomiast rozwiązanie na urządzenia mobilne, które umożliwia podpisanie dokumentu z użyciem e-dowodu i NFC w telefonie.

Dokument do podpisu można dodać z wybranego miejsca, w tym z pamięci telefonu, chmury lub dysku.

Nowa usługa w aplikacji mObywatel ma stanowić duże udogodnienie. Podobnie jak eDO App wykorzystuje łączność bezprzewodową i pozwala skorzystać z certyfikatu podpisu osobistego e-dowodu za pośrednictwem modułu NFC w telefonie. Podpisywanie dokumentów nie wymaga już jednak instalowania osobnej aplikacji. Warunkiem jest posiadanie przy sobie ważnego e-dowodu z aktywnym certyfikatem podpisu osobistego oraz 6-cyfrowego kodu PIN (tzw. PIN2), który wymagany jest do jego złożenia.

Czytaj więcej

Do aplikacji mObywatel trafi nowy dokument. Skorzysta z niego 245 tys. Polaków

Jak podpisać dokument e-dowodem w mObywatelu?

Resort wyjaśnia, iż aby podpisać dokument w aplikacji mObywatel najlepiej przygotować wcześniej plik do podpisu w formacie PDF. Jego maksymalna wielkość to 10 MB, a za jednym razem można podpisać w aplikacji jeden dokument. Następnie należy przygotować e-dowód, 6-cyfrowy PIN do podpisu osobistego (tzw. PIN2) oraz włączyć NFC w telefonie. Dla poprawy łączności z e-dowodem zaleca się zdjęcie z telefonu etui lub innych akcesoriów ochronnych.

Aby podpisać dokument, należy otworzyć usługę Podpisz dokument i stosować się do widocznych na ekranie instrukcji:

  1. Aplikacja wyświetli komunikaty powitalne wraz z listą wstępnych wskazówek. Następnie poprosi o dodanie dokumentu do podpisu.
  2. Kolejny krok to wpisanie 6-cyfrowego numeru CAN e-dowodu, który widoczny jest w prawym dolnym rogu dokumentu na stronie ze zdjęciem.
  3. Następnie należy wpisać 6-cyfrowy PIN (tzw. PIN2). Kod ten ustalany jest w urzędzie przez właściciela dokumentu w trakcie odbioru e-dowodu.
  4. W następnym kroku aplikacja poprosi o przyłożenie e-dowodu do tylnej ściany telefonu, gdzie znajduje się moduł NFC. W tym momencie odbywa się składanie popisu osobistego z e-dowodu na dokumencie PDF.
  5. Po zakończeniu czynności użytkownik może zapisać lub otworzyć dokument, jeśli używa systemu Android. Ważne, aby na tym etapie zapisać dokument w pamięci swojego urządzenia, ponieważ podpisane dokumenty nie są przechowywane w aplikacji mObywatel. Dla użytkowników urządzeń z systemem iOS zapisanie dokumentu w pamięci urządzenia nastąpi automatycznie.

Czytaj więcej

Ważny komunikat w sprawie mObywatela. Termin mija już 25 lutego

Gdzie można użyć podpisanego e-dowodem dokumentu?

Podpis osobisty z e-dowodu jest równoważny z podpisem własnoręcznym w kontakcie z administracją publiczną. „Oznacza to, że w ten sposób można podpisać wniosek, oświadczenie lub inny rodzaj dokumentu kierowany do urzędu lub instytucji państwowej i przesłać go np. za pośrednictwem poczty elektronicznej” - wskazuje MC. W przypadku innych podmiotów, jak osoby prywatne, firmy lub organizacje niepubliczne, obie strony muszą najpierw ustalić, że honorują ten rodzaj podpisu we wzajemnych relacjach, aby był on ważny.

Wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski podkreśla, że nowa usługa w aplikacji mObywatel Podpisz dokument jest jednym z większych osiągnięć ostatnich miesięcy. - W aplikacji można teraz podpisać e-dowodem dowolny dokument w postaci PDF. Wymagany jest moduł NFC w telefonie i oczywiście aktywny certyfikat podpisu osobistego w e-dowodzie wraz z ustalonym do niego kodem PIN – mówi Gawkowski. - Wszystkim, którzy planują wymianę dowodu osobistego warto przy tym przypomnieć, że potrzebują zawnioskować o wgranie tego certyfikatu do e-dowodu, kiedy wyrabiają nowy dokument, żeby móc w pełni korzystać z jego możliwości – dodaje.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Praca, Emerytury i renty
Dodatki do emerytur i rent od 1 marca 2025. Ile wyniosą po podwyżce?
Nieruchomości
Ile trzeba zapłacić notariuszowi przy zakupie nieruchomości? Aktualne stawki
Prawo drogowe
Czy skręcając w lewo trzeba patrzeć w lusterko? Sąd Najwyższy odpowiedział
Podatki
Kiedy emeryci muszą składać PIT, a kiedy są zwolnieni z tego obowiązku?
Prawo drogowe
Prawo jazdy mimo sądowego zakazu prowadzenia? Cwaniacy wykorzystują lukę