Piknik 1000-lecia robi szara eminencja PO. Jak i od kogo dostał zlecenie?

Spółka Andrzeja Moebusa, odpowiedzialna za wyborcze eventy Platformy Obywatelskiej, ma organizować obchody tysięcznej rocznicy koronacji Chrobrego w Warszawie pod patronatem premiera. Jak i od kogo dostała to zlecenie? Wszyscy nabierają wody w usta.

Publikacja: 14.04.2025 04:30

Andrzej Moebus (z lewej) gra z Donaldem Tuskiem w piłkę w drużynie Politycy i Przyjaciele

Andrzej Moebus (z lewej) gra z Donaldem Tuskiem w piłkę w drużynie Politycy i Przyjaciele

Foto: Krzysztof Mystkowski / KFP

Obchody 1000-lecia koronacji Bolesława Chrobrego, które mają odbyć się 26 kwietnia w Warszawie pod patronatem premiera Donalda Tuska, formalnie organizują i finansują spółki PKN Orlen i PKO BP – ujawniliśmy w piątkowej „Rzeczpospolitej”. Sponsorami ma być jeszcze pięć innych spółek państwowych, takich jak Totalizator Sportowy czy PGE.

O tym, że to spółka Andrzeja Moebusa organizuje lub współorganizuje to wydarzenie, dowiedzieliśmy się nie tylko z prospektu dla firm. Jako osobę do kontaktu wskazano bowiem Karolinę Kowalczyk z Domu Mediowego AM Studio z Warszawy. To spółka Andrzeja Moebusa, który jest także jej prezesem.

W swoich źródłach potwierdziliśmy również, że w spotkaniu w KPRM, które dotyczyło organizacji tych obchodów, uczestniczył sam Andrzej Moebus i Karolina Kowalczyk. – Pan Andrzej Moebus zachowywał się na tym spotkaniu jak osoba największego zaufania. Odnieśliśmy wrażenie, że ma promesę premiera do organizacji tej imprezy – mówi nam nasz informator.

Czytaj więcej

Estera Flieger: Donald Tusk o Chrobrym, elektrowni jądrowej i AI. Dobra polityka historyczna

Chcieliśmy zapytać Karolinę Kowalczyk o to, jaką rolę reprezentowana przez nią firma odgrywa w organizacji rządowej imprezy – po kilkunastu próbach skontaktowania się z nią przez telefon udało nam się połączyć tylko raz. Karolina Kowalczyk odebrała, a kiedy przedstawiliśmy się jako dziennikarze „Rzeczpospolitej” i poinformowaliśmy, że chcemy porozmawiać o obchodach, Kowalczyk przestała nas słyszeć. Kolejnych telefonów już nie odbierała. Firma nie ma ani strony internetowej, ani nie podaje danych kontaktowych, czyli telefonu i maila.

Człowiek z cienia Platformy robi partii marketing polityczny. I bardzo dobrze na tym zarabia

Pochodzący z Trójmiasta 65-letni Andrzej Moebus to od lat zaufany człowiek Platformy Obywatelskiej. „Newsweek” w tekście sprzed roku wprost nazywa go „znajomym premiera”, który od lat prowadzi Platformie Obywatelskiej duże wydarzenia partyjne, w tym wiece – także w kampanii. Organizacja rządowych obchodów to jednak coś innego niż lukratywne zlecenia z budżetu partii dla firmy związanej z politykami Platformy. Tu ważna jest przejrzystość wyboru zleceniobiorcy. Chodzi bowiem o grube miliony złotych.

Dom Mediowy AM Studio to spółka założona w 2018 r. w Warszawie z kapitałem założycielskim 5 tys. zł. Większościowym udziałowcem jest Andrzej Moebus – posiada 92 udziały o wartości 4,6 tys. zł. KRS nie pokazuje, do kogo należy pozostałe osiem udziałów, a więc kto jest wspólnikiem Moebusa. W aktach finansowych znajdujemy jedynie szczątkową informację, że jeden udział należy do Marty Moebus z Gdyni (najprawdopodobniej córki). Co z resztą udziałów? Nie wiadomo.

Spółka działa w branży promocji, eventów, organizacji imprez, ale nie ma nawet strony internetowej. Zaczyna z niewielkim zyskiem – 24 tys. zł. W 2020 r. przychód z usług sięga 2,5 mln zł (zysk netto to 125,7 tys. zł), w 2022 r. przychód to 2,8 mln zł (zysk 191 tys. zł). Ogromny wzrost przychodów to ostatnie dwa lata. W 2023 r. spółka Moebusa ze sprzedaży usług osiąga 18,5 mln zł przychodu i notuje rekordowy zysk – blisko 2 mln zł. W 2024 r. – przychód to 12,8 mln zł, a zysk 48 tys. zł. Z analizy akt sądowych tej spółki wynika, że dopiero od 2020 r. spółka zatrudnia pracowników. Ale uwaga: to zaledwie dwie osoby.

W jawnym rejestrze umów partii politycznych (działa od lipca 2022 r.) Platforma Obywatelska wykazuje, że dom mediowy Andrzeja Moebusa otrzymał zaledwie dwa zlecenia od partii – w październiku 2022 r. o wartości 225 tys. zł i w maju 2022 r. – ponad 1,6 mln zł. Obie dotyczą „organizacji i przeprowadzenia imprezy” i były efektem negocjacji.

Ale według „Newsweeka” w kampanii parlamentarnej w 2023 roku Koalicja Obywatelska zleciła Domowi Mediowemu AM Studio prowadzenie znacznej części działań promocyjnych. Firma wystawiła jej faktury na łączną kwotę ok. 6,5 mln zł. AM Studio obsługiwało kampanie Platformy także w latach 2019 i 2020 (m.in. kampanię parlamentarną 2019 oraz prezydencką 2020) – tyle tylko, że to inny budżet: komitetu wyborczego, a nie partii. Moebus, pisze „Newsweek”, gra z Donaldem Tuskiem w piłkę (w drużynie Politycy i Przyjaciele) – wspólne zdjęcie drużyny można znaleźć w internecie. To jedyna dostępna fotografia Andrzeja Moebusa. Portal Wirtualna Polska ujawniła w piątek, że to ta spółka wynajęła halę sportową w Końskich na głośną debatę prezydencką.

Czytaj więcej

Premier Donald Tusk zatrudnił głównych doradców. Znamy nazwiska

Andrzej Moebus – człowiek od sportu i tuskowych Orlików

Andrzej Moebus (na prywatnym profilu w portalu społecznościowym pokazuje, że lubi sport – nie tylko piłkę) w czasach pierwszych rządów Platformy i Donalda Tuska (do 2013 r., jak wynika z akt KRS) był prezesem Fundacji Rozwoju Kultury Fizycznej (wtedy była to fundacja Skarbu Państwa), która – co ważne – w tamtym czasie realizowała „Narodowy program aktywizacji sportu” na boiskach Orlik (sieć Orlików w Polsce to flagowy pomysł ówczesnego premiera Donalda Tuska). „Musi nam pan powiedzieć, dlaczego potrzebny jest prezes, który zarabia 11,5 tys. zł, ma nowy samochód, komórkę, dyrektora oraz pracowników. To wszystko jest z pieniędzy Skarbu Państwa” – pytał Moebusa ówczesny poseł SLD Tadeusz Tomaszewski na sejmowej Komisji Sportu w 2010 r., wytykając brak inicjatyw i długi fundacji.

Dziś Fundacja Rozwoju Kultury Fizycznej nazywa się Fundacja Orły Sportu (nadal jest fundacją Skarbu Państwa) i mieści się w Pucku. Jej partnerem strategicznym również jest Orlen. I nadal jej zadaniem jest promocja sportu. Jej prezesem jest Rafał Wosik. Ten sam, który w 2010 r., kiedy Moebus był szefem Fundacji, był p.o. dyrektora Departamentu Prawno-Kontrolnego w Ministerstwie Sportu i Turystyki.

Milczy KPRM, milczy Orlen. Kto dał zlecenie AM Studio? Nikt nie potwierdza, nikt się nie przyznaje

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów nie odpowiedziała nam na pytanie, kto jest organizatorem wielkich i kosztownych obchodów 1000-lecia koronacji Bolesława Chrobrego pod patronatem premiera. Pytania skierowaliśmy więc do Orlenu: czy całość imprezy przygotowuje firma zewnętrzna – Dom Mediowy AM Studio z Warszawy, a jeśli tak – jak została wybrana, w jakim trybie i jaki jest całkowity koszt tego eventu. Jak pisała „Rz”, obchody mają imponujący rozmach – to m.in. pokaz tysiąca dronów, koncert na błoniach Stadionu Narodowego, niezliczona ilość warsztatów, zabaw i atrakcji. Według naszych nieoficjalnych informacji ma ona kosztować ok. 20 mln zł. Ustawa – Prawo zamówień publicznych wymaga stosowania przepisów przetargowych dla wartości powyżej 130 tys. zł.

Koncern nie odpowiedział nam na pytania. W Orlenie pracuje dziś sporo ludzi związanych z Platformą. Nową dyrektor wykonawczą ds. sponsoringu koncernu jest Lidia Kołucka (ekswiceprezeska Forum Energii), która w latach 2008–2011 była w radzie doradców strategicznych premiera Donalda Tuska, współtworzyła raport „Polska 2030. Wyzwania rozwojowe” przygotowany pod kierownictwem ministra Michała Boniego.

Megapiknik PO, czyli dwuznacznie i drogo

Szymon Osowski z Sieci Obywatelskiej Watchdog Polska, która zajmuje się przejrzystością życia publicznego, krytycznie podchodzi do całej tej sprawy. – Pikniki PiS robione w okresie wyborczym szalenie krytykowano, teraz obchody te wyglądają właśnie jak megapiknik PiS. To nie skończy się dobrze. Organizuje się go w nieprzejrzysty sposób z pieniędzy z pomocą człowieka związanego z Platformą i premierem – mówi Szymon Osowski. I dodaje: – Naprawdę nie chcę źle temu wróżyć, ale oby nie skończyło się to jak z aferą RARS, w której ludzie związani z Morawieckim robili interesy za rządowe pieniądze. Organizacja tego typu imprez powinna odbywać się z zasadami prawa zamówień publicznych, bez dwuznacznych sytuacji.

Obchody 1000-lecia koronacji Bolesława Chrobrego, które mają odbyć się 26 kwietnia w Warszawie pod patronatem premiera Donalda Tuska, formalnie organizują i finansują spółki PKN Orlen i PKO BP – ujawniliśmy w piątkowej „Rzeczpospolitej”. Sponsorami ma być jeszcze pięć innych spółek państwowych, takich jak Totalizator Sportowy czy PGE.

O tym, że to spółka Andrzeja Moebusa organizuje lub współorganizuje to wydarzenie, dowiedzieliśmy się nie tylko z prospektu dla firm. Jako osobę do kontaktu wskazano bowiem Karolinę Kowalczyk z Domu Mediowego AM Studio z Warszawy. To spółka Andrzeja Moebusa, który jest także jej prezesem.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Polityka
Jarosław Kaczyński naruszył mir domowy publicznej telewizji? Prokurator wszczyna śledztwo
Polityka
Jakie są oczekiwania wobec nowego prezydenta? Polacy wskazali, na czym im zależy
Polityka
Radosław Sikorski: Ja bym poszedł na debatę do Republiki
Polityka
Nowy sondaż. Który kandydat ma największą szansę na zwycięstwo w drugiej turze?
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Polityka
20 proc. rosyjskich dyplomatów w Europie to szpiedzy. Polska i Czechy chcą większej kontroli