Tak uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z 19 kwietnia 2017 r., IV SAB/Wr 25/17.
Stowarzyszenie 2 października 2016 r. zwróciło się do urzędu gminy z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej w zakresie sposobu i skutków wykonywania przez gminę zadania opieki nad bezdomnymi zwierzętami i ich wyłapywania. Wniosek ten został przesłany na adres poczty elektronicznej za pośrednictwem platformy ePUAP. Wobec nieotrzymania żądanych informacji stowarzyszenie 16 stycznia 2017 r. wystąpiło do Sądu Administracyjnego we Wrocławiu ze skargą na bezczynność organu.
W wyniku wadliwości systemu informatycznego, na który urząd gminy nie miał wpływu, pismo trafiło do kolejki oczekującej. Niemożliwa była identyfikacja adresata pisma, ani odczytanie treści wniosku. Wygenerowane zostało potwierdzenie wpłynięcia pisma, jednak faktycznie nie dotarło ono do urzędu gminy. W chwili otrzymania informacji o problemach z integracją e-PUAP tryb pracy skrzynki został przestawiony zgodnie z zaleceniami. Po dokonaniu tych czynności 3 lutego 2017 r. spłynęły wszystkie pisma z kolejki do skrzynki odbiorczej. Z tą datą wpłynął między innymi wniosek stowarzyszenia o udostępnienie informacji publicznej z 2 października 2016 r.
Niezwłocznie po otrzymaniu skargi stowarzyszenia (1 lutego 2017 r.), w której znajdował się wniosek o udostępnienie informacji publicznej, urząd gminy przygotował odpowiedź i wysłał ją na adres mailowy strony skarżącej. ?
Komentarz eksperta
Tomasz Pleśniak, radca prawny i senior associate we wrocławskim biurze Rödl & Partner