CPK szykuje drogi dojazdowe do nowego lotniska

Inwestycje CPK się rozpędzają. Szybką kolej z Katowic do Ostrawy podzielono na dwie części. Kaliszowi obiecano połączenie z KDP łącznicą.

Publikacja: 20.03.2025 05:04

CPK szykuje drogi dojazdowe do nowego lotniska

Foto: materiały prasowe

Przetarg na modernizację i budowę dróg dojazdowych do przyszłego lotniska ogłosiła w środę spółka CPK. Dotyczy on dróg na terenie powiatu sochaczewskiego i gminy Teresin oraz powiatu żyrardowskiego i gminy Wiskitki. Przetarg obejmuje wykonanie kompletnego projektu wraz z uzyskaniem niezbędnych pozwoleń, a także roboty budowlane. W ramach całego przedsięwzięcia związanego z CPK powstanie również ok. 90 km dróg wokół lotniska, które połączą lotnisko z siecią istniejących dróg publicznych.

Prace trwają. Prawie 2 mld zł na lotnisko i kolej

Spółka CPK, która na początku tego tygodnia została dokapitalizowana kwotą 1,9 mld zł, finalizuje wykup gruntów pod lotnisko. Wkrótce ma rozpocząć wykupy nieruchomości położonych na trasie linii kolei dużych prędkości (KDP) pomiędzy Warszawą i Łodzią. Przygotowywane są również przetargi na prace budowlane dla lotniska, a wkrótce ma być rozstrzygnięty przetarg na drążenie tunelu KDP w Łodzi.

Obecne dokapitalizowanie CPK, będące uzupełnieniem wartej 3,5 mld zł transzy z grudnia ubiegłego roku, pozwoli na dostosowanie projektów terminala lotniskowego, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego do nowych prognoz ruchu. Pieniądze będą także przeznaczone m.in. na realizację linii KDP igrek, kluczowego projektu CPK, w tym na rozpoczęcie prac przygotowawczych na odcinku Warszawa–Łódź.

Do Ostrawy już bez niezdrowej konkurencji

Zapadły decyzje w sprawie budowy budzącego lokalne protesty odcinka szybkiej kolei od Katowic w stronę czeskiej Ostrawy. Inwestycję podzielono: za odcinek od Katowic do Mikołowa odpowiedzialna będzie zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK), natomiast za odcinek od Mikołowa do granicy państwa – CPK. To rozwiązuje trwający od 2022 r. problem, gdy obie spółki przygotowywały równolegle niezależne, konkurencyjne wobec siebie inwestycje. Obecny podział ma zakończyć dotychczasowy chaos planistyczny. – Efektem tego jest spójny plan realizacji inwestycji kolejowych, który przełoży się na uruchomienie ponad 100 pociągów dobowo na odcinku od Piotrowic w kierunku Mikołowa. A dalej w kierunku sprawnego połączenia miast niemających dobrego połączenia kolejowego z Katowicami, czyli Wodzisławia, Rybnika czy Jastrzębia-Zdroju, największego miasta w regionie, które nie ma obecnie dostępu do sieci kolejowej – stwierdza Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.

W Jastrzębiu oraz w Żorach zaplanowano nowoczesne centra przesiadkowe, a w mniejszych miejscowościach, jak Świerklany, Godów czy Mszana, wybudowane zostaną przystanki kolejowe. CPK zapowiada przy tym znaczące skrócenie czasu przejazdów: na trasie Katowice–Mikołów z 20 min do 10 min, od Katowic do Żor – z 90 min do 20 min, na odcinku Katowice–Rybnik – z 45 min do 24 min, Katowice–Wodzisław Śląski – z 60 min do 38 min.

Jak bardzo skrócą się podróże?

Wyjaśnia się także kwestia przebiegu linii kolejowej w Wielkopolsce, w rejonie Kalisza. W najbliższych tygodniach ma być gotowa tzw. koncepcja programowo-przestrzenna dla linii KDP Sieradz–Kalisz–Pleszew oraz Pleszew–Poznań. Linia KDP zostanie skierowana przez obrzeża Kalisza, natomiast do stacji w mieście poprowadzą łącznice kolejowe. Wybrane składy pojadą obwodnicą Kalisza, zapewniając najszybsze połączenie, a inne zjadą do niego, włączając miasto w sieć połączeń KDP. Według CPK takie rozwiązanie umożliwia obsługę średnich miast: po nowych torach wybudowanych przez spółkę będą mogły kursować także pociągi, które zatrzymują się w Kaliszu i innych ośrodkach na trasie.

Podróżni pojadą szybciej. Zakładany do tej pory czas przejazdu pociągów pomiędzy Warszawą i Poznaniem, zakładający prędkość maksymalną 250 km/h, wynosił 2 godziny 5 minut. To przy założeniu obowiązkowego postoju na stacji CPK i w Łodzi Fabrycznej, przejazdu przez stację Kalisz bez postoju, a także budowy dodatkowego łącznika skracającego tzw. serpentyny kaliskie. Jednak według nowych założeń czas przejazdu zostanie ograniczony do 1 godziny i 38 minut dla najszybszego pociągu zatrzymującego się wyłącznie w Łodzi Fabrycznej. Takie 27-minutowe przyspieszenie wynika ze zwiększenia prędkości maksymalnej pociągów do 320 km/h, braku postoju dla najszybszych składów KDP na stacji CPK oraz wykorzystania przez najszybsze pociągi kolejowej obwodnicy Kalisza.

W Kaliszu na dworcu więcej peronów

Dzięki budowie linii KDP Kalisz ma także zyskać na integracji węzła przesiadkowego, w tym przebudowie istniejącej stacji w mieście. Proponowane rozwiązanie zakłada m.in. zwiększenie liczby peronów kolejowych do obsługi pasażerów, a także usprawnienia związane z regionalnym i miejskim transportem autobusowym, układem dróg i ścieżek rowerowych.

Odcinek KDP pomiędzy Warszawą, stacją CPK i Łodzią ma być uruchomiony do końca 2032 r. W tym czasie ruch lotniczy zostanie przeniesiony na nowe lotnisko CPK. Pozostałe odcinki linii igrek: Łódź–Wrocław i Sieradz–Poznań mają być oddane do użytku w 2035 r.

W ramach inwestycji kolejowych CPK powstaną także kolejne linie. Zaawansowane prace projektowe związane są z trasami przynależnymi do transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T i obejmują dwa typy: trasy podstawowe i uzupełniające. Sieć tych pierwszych powstanie do 2035 r., natomiast druga – do roku 2040.

Transport
Rosji brakuje samolotów pasażerskich. Panika na Kremlu
Transport
Na tym bardzo zależy Kremlowi. Chce zniesienia sankcji USA na jedną firmę
Transport
Rosjanie przestają kupować nowe auta. Dealerzy zamykają salony
Transport
Prognoza turystyczna zapowiada boom. Z jednym wyjątkiem
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Transport
Boeing zwiększa dostawy. Daleko mu jeszcze do Airbusa