Przetarg na modernizację i budowę dróg dojazdowych do przyszłego lotniska ogłosiła w środę spółka CPK. Dotyczy on dróg na terenie powiatu sochaczewskiego i gminy Teresin oraz powiatu żyrardowskiego i gminy Wiskitki. Przetarg obejmuje wykonanie kompletnego projektu wraz z uzyskaniem niezbędnych pozwoleń, a także roboty budowlane. W ramach całego przedsięwzięcia związanego z CPK powstanie również ok. 90 km dróg wokół lotniska, które połączą lotnisko z siecią istniejących dróg publicznych.
Prace trwają. Prawie 2 mld zł na lotnisko i kolej
Spółka CPK, która na początku tego tygodnia została dokapitalizowana kwotą 1,9 mld zł, finalizuje wykup gruntów pod lotnisko. Wkrótce ma rozpocząć wykupy nieruchomości położonych na trasie linii kolei dużych prędkości (KDP) pomiędzy Warszawą i Łodzią. Przygotowywane są również przetargi na prace budowlane dla lotniska, a wkrótce ma być rozstrzygnięty przetarg na drążenie tunelu KDP w Łodzi.
Obecne dokapitalizowanie CPK, będące uzupełnieniem wartej 3,5 mld zł transzy z grudnia ubiegłego roku, pozwoli na dostosowanie projektów terminala lotniskowego, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego do nowych prognoz ruchu. Pieniądze będą także przeznaczone m.in. na realizację linii KDP igrek, kluczowego projektu CPK, w tym na rozpoczęcie prac przygotowawczych na odcinku Warszawa–Łódź.
Do Ostrawy już bez niezdrowej konkurencji
Zapadły decyzje w sprawie budowy budzącego lokalne protesty odcinka szybkiej kolei od Katowic w stronę czeskiej Ostrawy. Inwestycję podzielono: za odcinek od Katowic do Mikołowa odpowiedzialna będzie zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK), natomiast za odcinek od Mikołowa do granicy państwa – CPK. To rozwiązuje trwający od 2022 r. problem, gdy obie spółki przygotowywały równolegle niezależne, konkurencyjne wobec siebie inwestycje. Obecny podział ma zakończyć dotychczasowy chaos planistyczny. – Efektem tego jest spójny plan realizacji inwestycji kolejowych, który przełoży się na uruchomienie ponad 100 pociągów dobowo na odcinku od Piotrowic w kierunku Mikołowa. A dalej w kierunku sprawnego połączenia miast niemających dobrego połączenia kolejowego z Katowicami, czyli Wodzisławia, Rybnika czy Jastrzębia-Zdroju, największego miasta w regionie, które nie ma obecnie dostępu do sieci kolejowej – stwierdza Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.
W Jastrzębiu oraz w Żorach zaplanowano nowoczesne centra przesiadkowe, a w mniejszych miejscowościach, jak Świerklany, Godów czy Mszana, wybudowane zostaną przystanki kolejowe. CPK zapowiada przy tym znaczące skrócenie czasu przejazdów: na trasie Katowice–Mikołów z 20 min do 10 min, od Katowic do Żor – z 90 min do 20 min, na odcinku Katowice–Rybnik – z 45 min do 24 min, Katowice–Wodzisław Śląski – z 60 min do 38 min.