LOT żegna się z hubem w Budapeszcie. Samoloty są potrzebne gdzie indziej

Od sezonu letniego LOT kończy eksperyment z budowaniem hubu w Budapeszcie i ostatecznie zawiesza trasę do Seulu. Wcześniej zamknął połączenia za Atlantyk. Nie zostaną wznowione rejsy w Warszawy do Pekinu — dowiedziała się „Rzeczpospolita”.

Publikacja: 03.02.2025 17:12

LOT żegna się z hubem w Budapeszcie. Samoloty są potrzebne gdzie indziej

Foto: Piotr Malecki/Bloomberg

Połączenia z Warszawy do Pekinu miały wrócić od początku sezonu letniego, czyli od końca marca 2025. Dla LOT-u to nie była dochodowa trasa, w sytuacji, kiedy unijni przewoźnicy nie mają możliwości przelotu nad Syberią, a przestrzeń nad Ukrainą jest zamknięta. Z tych powodów podróż z Warszawy do Pekinu wydłuża się czasami nawet o ponad dwie godziny. To z kolei oznacza, że samolot spala więcej paliwa, rotacja trwa dłużej, dłuższy jest także czas pracy załóg.

Rejsy LOT-u do Seulu będą tylko z Polski

Informację o cięciach w siatce azjatyckiej potwierdził Krzysztof Moczulski, rzecznik LOT-u. — PLL LOT zwiększą liczbę rejsów z Warszawy do Chicago z 10 do 11 od początku czerwca i do 12 od początku lipca do końca września. Będziemy również latać 4 razy tygodniowo na trasie Kraków – Chicago w szczycie sezonu letniego. Od lipca do końca rozkładu letniego zwiększy się liczba rejsów do Toronto do 15 tygodniowo — mówił rzecznik LOT-u.

Czytaj więcej

Z Lotniska Chopina wystartował pierwszy rejs LOT-u do Lizbony

To oznacza, że do końca sezonu zimowego LOT poleci jeszcze do Seulu z Budapesztu 2 razy tygodniowo, z Warszawy 4 razy i raz z Wrocławia. W sezonie letnim z Warszawy będzie 6 rotacji plus jedna z Wrocławia.

LOT: Cięcie siatki z Budapesztu nie ma „drugiego dna”

W 2024 roku LOT dwukrotnie ciął swoją długodystansową siatkę z Seulu. Od maja liczba rejsów tygodniowo zmniejszyła się z pięciu do czterech, a od czerwca z czterech do trzech. — Ograniczenie liczby rejsów nie ma żadnego drugiego dna. Działamy elastycznie i optymalizujemy wykorzystanie floty, dopasowując ją do naszych aktualnych możliwości — mówił wiosną 2024 Michał Fijoł, ówczesny prezes, a obecnie prokurent LOT-u.

Inna sprawa, że po pandemii ten ruch z trudem się odbudowywał, za to pojawił się konkurent – koreańska linia Korean Air, który lata na tej trasie 4 razy w tygodniu.

Budapeszt miał być hubem alternatywnym LOT-u

Polski przewoźnik rozpoczął budowę alternatywnego hubu lotniczego w Budapeszcie wiosną 2018 roku. Otworzył wtedy połączenia do Nowego Jorku i Chicago, a latem 2019 — do Seulu. Rafał Milczarski, ówczesny prezes LOT-u, tłumaczył wówczas tę decyzję brakiem możliwości rozwoju linii na Lotnisku Chopina w Warszawie. Inna sprawa, że na te loty był wówczas popyt, bo Węgry stały się jednym z ulubionych przez Koreańczyków miejsc do inwestowania.

Był to także ostatni rok przed pandemią, kiedy wydawało się, że lotnictwo ma przed sobą świetne przynajmniej kilka lat. I rzeczywiście trasa okazała się hitem, LOT latał z Budapesztu na seulski Incheon po 4 razy w tygodniu.

Na wiosnę 2020 roku zapowiadane było jeszcze uruchomienie sześciu krótkich tras europejskich z Budapesztu, w tym min. do Brukseli i Bukaresztu. Planów tych nie udało się zrealizować ze względu na pandemię COVID-19. To wpłynęło też na połączenia międzykontynentalne, LOT zrezygnował z lotów do Chicago, a połączenie do Nowego Jorku zawiesił. Ostatecznie trasa ta wróciła do rozkładu w wakacje 2023, ale została zamknięta w końcu września.

Połączenia z Warszawy do Pekinu miały wrócić od początku sezonu letniego, czyli od końca marca 2025. Dla LOT-u to nie była dochodowa trasa, w sytuacji, kiedy unijni przewoźnicy nie mają możliwości przelotu nad Syberią, a przestrzeń nad Ukrainą jest zamknięta. Z tych powodów podróż z Warszawy do Pekinu wydłuża się czasami nawet o ponad dwie godziny. To z kolei oznacza, że samolot spala więcej paliwa, rotacja trwa dłużej, dłuższy jest także czas pracy załóg.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Podejrzany statek z rosyjską załogą opuścił Norwegię. Rosja ostrzega NATO
Materiał Promocyjny
Przed wyjazdem na upragniony wypoczynek
Transport
LOT poleci do Lizbony. Stąd blisko za południowy Atlantyk
Transport
Wnioski po katastrofie lotniczej w Waszyngtonie. Kontrolerów jest za mało
Transport
Pojazdy lekkie znów popchnęły branżę leasingową do rekordu
Transport
Polska coraz mocniej przyciąga używane samochody po kolizjach i wypadkach