Pojazdy lekkie znów popchnęły branżę leasingową do rekordu

Wartość sfinansowanych przez firmy leasingowe ruchomości i nieruchomości po dwucyfrowym wzroście sięgnęła w zeszłym roku 110,5 mld zł. To najlepszy wynik w historii. Kołem zamachowym był leasing pojazdów lekkich.

Publikacja: 31.01.2025 05:08

Pojazdy lekkie znów popchnęły branżę leasingową do rekordu

Foto: AdobeStock

Związek Polskiego Leasingu podsumował wyniki branży leasingowej za 2024 r. Kolejny rok z rzędu zakończyła ona dwucyfrowym wzrostem udzielonego firmom finansowania. Było ono o 10,4 proc. wyższe niż rok wcześniej i miało wartość 110,5 mld zł (rok wcześniej 100,1 mld zł).

– Cieszy nas, że kolejny rok branża leasingowa kończy z bardzo dobrym wynikiem. Zgodnie także z naszymi prognozami wyhamowanie aktywności inwestycyjnej polskich firm ograniczyło się tylko do jednego kwartału. To bardzo dobra informacja – komentuje Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu.

Foto: ZPL

Auta dźwignią rynku

Od lat niezmienna pozostaje struktura finansowania aktywów przez firmy leasingowe. Największą jego część stanowią pojazdy osobowe i ciężarowe – 71,8 proc. Reszta przypada na maszyny i urządzenia (23,7 proc.) oraz inne transakcje, razem z nieruchomościami to 4,5 proc.

Czytaj więcej

Polska coraz mocniej przyciąga używane samochody po kolizjach i wypadkach

Firmy leasingowe sfinansowały w zeszłym roku zakup pojazdów o wartości 80,2 mld zł (wzrost o 12,7 proc. w porównaniu z 2023 r.). Na pojazdy lekkie, czyli na samochody osobowe i dostawcze do 3,5 tony, przypadło z tego 60,4 mld zł (wzrost o 25 proc.), na pojazdy ciężkie 18,8 mld zł (spadek o 14 proc.), a na inne pojazdy – 1 mld zł (wzrost o 15 proc.).

– Finansowanie pojazdów lekkich pozostaje głównym motorem całego rynku leasingu. Przez ostatnie dwa lata dynamika finansowania pojazdów lekkich utrzymywała się na wysokim poziomie – mówi Marcin Nieplowicz, główny ekonomista ZPL i EFL. – Całkiem odmienna sytuacja dotyczyła finansowania pojazdów ciężkich, które od pięciu już kwartałów jest na wyraźnym minusie. Na słabe wyniki finansowania w tym segmencie wpłynęła trudna sytuacja finansowa firm transportowych. Poza tym nie pomagała recesja w przemyśle w strefie euro i hamujący eksport z Polski. Wydaje się jednak, że najgorsze jest już za nami – dodaje.

Udział pojazdów lekkich w strukturze finansowania przez firmy leasingowe wyraźnie się zwiększył: z 48,9 proc. w 2023 r. do 54,7 proc. w 2024 r. W kategorii pojazdów ciężkich finansowanie ciągników siodłowych obniżyło się o jedną czwartą, a naczep i przyczep o 22 proc. Wzrosło natomiast finansowanie pojazdów ciężarowych (o 8 proc.) i autobusów – aż półtorakrotnie.

Eksperci Związku Polskiego Leasingu szacują, że w 2025 r. rynek wzrośnie o 13 proc., a łączna wartość aktywów sfinansowanych przez firmy leasingowe przekroczy 125 mld zł.

2024: wymagający rok na rynku wynajmu

W 2024 r. urósł też rynek długoterminowego wynajmu aut, choć mniej spektakularnie, niż miało to miejsce w przypadku branży leasingowej. Z danych przedstawionych w czwartek przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów wynika, że firmy i przedsiębiorcy nabyli w naszym kraju łącznie ponad 376 tys. nowych aut osobowych, o 9,3 proc. więcej w porównaniu z poprzednim rokiem. Na potrzeby wynajmu długoterminowego trafiło 89,4 tys. nowych samochodów osobowych, o 4,5 proc. więcej niż rok wcześniej.

– Miniony rok był dla branży wynajmu długoterminowego w Polsce dość wymagający i pełen wyzwań. Poziom sfinansowanej i zarządzanej aktywnej floty urósł o 8,5 proc., podobna dynamika utrzymywała się przez cały rok. Niemniej oczekiwania branży były większe – mówi Robert Antczak, prezes zarządu PZWLP. – Tempo wzrostu branży nakręcała dynamika w segmencie mikro- i małych przedsiębiorców, wśród których coraz więcej korzysta już z finansowania swoich samochodów wynajmem. Głównym filarem naszej branży pozostają jednak wciąż duże firmy. I właśnie ze względu na ten fakt, w połączeniu z niepewną sytuacją gospodarczą, wpływającą na bardzo ostrożne decyzje większych firm w zakresie powiększania czy wymiany floty aut, tempo wzrostu rynku w 2024 r. było wolniejsze od tego obserwowanego rok czy dwa lata temu. Mówiąc bardziej obrazowo, główny motor napędowy branży wynajmu długoterminowego w Polsce, a więc duże firmy, pracował w zeszłym roku na niższych obrotach i wzrost w tym segmencie klientów był niewielki, co rzutowało na sytuację całej branży – tłumaczy.

Zwraca uwagę, że lepszą, bardziej zadowalającą dynamikę sprzedaży zanotował sektor mikro- i małych firm, które w przypadku wynajmu długoterminowego, odwrotnie niż w klasycznym leasingu, stanowią jednak nadal mniejszą część klientów branży.  Rynek wynajmu długoterminowego w Polsce, niezależnie od sytuacji gospodarczej, konsekwentnie każdego roku rośnie i wynajem długoterminowy jest jedną z kluczowych, najchętniej wykorzystywanych form finansowania samochodów przez firmy i przedsiębiorców w naszym kraju – podkreśla szef PZWLP.

Związek Polskiego Leasingu podsumował wyniki branży leasingowej za 2024 r. Kolejny rok z rzędu zakończyła ona dwucyfrowym wzrostem udzielonego firmom finansowania. Było ono o 10,4 proc. wyższe niż rok wcześniej i miało wartość 110,5 mld zł (rok wcześniej 100,1 mld zł).

– Cieszy nas, że kolejny rok branża leasingowa kończy z bardzo dobrym wynikiem. Zgodnie także z naszymi prognozami wyhamowanie aktywności inwestycyjnej polskich firm ograniczyło się tylko do jednego kwartału. To bardzo dobra informacja – komentuje Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Polska coraz mocniej przyciąga używane samochody po kolizjach i wypadkach
Materiał Promocyjny
Gospodarka natychmiastowości to wyzwanie i szansa
Transport
Lotnisko w Waszyngtonie może zmienić nazwę z Dulles na Donald J. Trump
Transport
Ukraina podnosi ceny biletów do Polski i na Węgry. Powód? Za mało pasażerów
Transport
Kolej kupi pociągi jadące 200 km/h i szybciej, ale nie ma dla nich torów
Transport
Prezes Embraera: Dla nas budowa samolotów to nie tylko biznes
Materiał Promocyjny
Wystartowały tegoroczne ferie zimowe