Departament Handlu USA umieścił na liście sankcyjnej samoloty rosyjskich firm zajmujących się biznesowymi przelotami lotniczymi. Według gazety „Izwiestia" na listę trafiły trzy odrzutowce biznesowe Gulfstream Aerospace G450 i jeden Airbus A320 linii lotniczych Meridian, dwa Gulfstream - G550 i G650 North-West, jeden G650 i Boeing 737 Premier Avia, a także jeden Airbus A319 firmy RusJet.
Spośród dziewięciu odrzutowców biznesowych objętych sankcjami tylko dwa samoloty Gulfstream firmy Meridian nadal latają na terenie Rosji, a także do Turcji (Stambuł, Dalaman i Bodrum) oraz Azerbejdżanu (Baku).
Czytaj więcej
Prototyp rosyjskiego regionalnego samolotu pasażerskiego SJ-100 z rodziny Superjet wykonał swój pierwszy lot - poinformowało biuro prasowe Ministerstwa Przemysłu i Handlu Rosji.
Kolejny Gulfstream tego przewoźnika nie poleciał od września ubiegłego roku, a inny stoi w hangarze od czerwca 2023 roku. Samoloty innych operatorów przestały latać na przełomie lipca i sierpnia. Powodów uziemienia maszyn linie nie podają, ale prawdopodobnie chodzi o brak dostępu do części zamiennych i autoryzowanego serwisowania.
Biuro Przemysłu i Bezpieczeństwa Departamentu Handlu USA dodało też do listy nowe samoloty rosyjskich głównych linii lotniczych. Lista została uzupełniona o 117 jednostek obsługiwanych przez Aerofłot, Pobieda, S7 Airlines, Norwind, Nordstar, Ural Airlines, Utair, Yamal, Smartavia i inne.