Sytuacja na budowach dróg staje się coraz trudniejsza, bo tak wysokiego wzrostu kosztów, z jakimi mierzą się teraz firmy budowlane, nikt się wcześniej nie spodziewał. Według Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa (PZPB) stal jest już droższa o 200–250 proc. w porównaniu z cenami przed pandemią koronawirusa. W dodatku dramatycznie jej brakuje po odcięciu dostaw z Ukrainy i Rosji.
Ceny paliw są wyższe o 50–70 proc., a stawki za energię elektryczną poszybowały o 250 proc. Co gorsza, duża część przedsiębiorstw budowlanych realizuje kontrakty pozyskane jeszcze w latach 2019–2021, które w warunkach sztywnego i niskiego limitu waloryzacji na poziomie 5 proc. są teraz narażone na duże straty z powodu cen materiałów rosnących nieprzerwanie od drugiej połowy ubiegłego roku.
Czytaj więcej
Mimo galopujących kosztów oraz problemów z brakiem pracowników firmy budowlane walczą niskimi cenami o zlecenia. GDDKiA apeluje o ostrożność w składaniu ofert przetargowych.
Trudno o prognozy
– Wprawdzie w nowych kontraktach drogowych limit waloryzacji został podniesiony do 10 proc., ale potężne zawirowania rynkowe utrudniają wykonawcom składanie dobrze skalkulowanych ofert, które byłyby tańsze od konkurencji, dawały szansę na wypracowanie satysfakcjonującej marży oraz trafnie identyfikowały potencjalne ryzyka i poziom cen na rynku budowlanym w latach 2022–2025 – mówi „Rzeczpospolitej” Damian Kaźmierczak, główny ekonomista PZPB.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) już w marcu przedłużyła terminy składania ofert dla kilku dużych inwestycji, a w połowie kwietnia wydała komunikat, w którym podtrzymała plany ogłoszenia w 2022 r. przetargów obejmujących budowę 475 km szybkich dróg o wartości blisko 22,5 mld zł. Zarazem wezwała firmy budowlane do ostrożnego kalkulowania ofert. – Ważne, aby wykonawcy dokonali właściwej analizy i podjęli decyzję przed podpisaniem umów, mając na uwadze, że w przypadku systemu Projektuj i Buduj faza realizacji i ponoszenia rzeczywistych nakładów nastąpi najwcześniej w 2024 r. – stwierdza GDDKiA.