Jeszcze w kwietniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) chce otworzyć oferty w sześciu przetargach, z których pięć przedłużyła w marcu o blisko miesiąc z uwagi na niestabilną sytuację rynkową. Ta się natomiast pogarsza. Według Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa (PZPB) z krajowych budów odpłynęło już 20–30 proc. pracowników z Ukrainy, na rynku brakuje stali, która jest droższa o 200–250 proc. niż przed pandemią, a cena paliw w marcu była wyższa średnio o 30–40 proc. w porównaniu z początkiem roku. Do tego dochodzą rekordowe stawki za energię elektryczną i obawy o brak niektórych materiałów. Część kruszyw i cementu sprowadzano zza wschodniej granicy – z Rosji, Ukrainy i Białorusi.
Czytaj więcej
W kwietniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad obchodzi 20-lecie. Instytucja wydała na drogi już 209 mld zł.
Do podziału 22 mld zł
Mimo to GDDKiA pozostawia tegoroczne plany niezmienione. W wydanym wczoraj komunikacie zapowiedziała ogłoszenie w całym 2022 r. kilkudziesięciu postępowań przetargowych na inwestycje warte ok. 22,5 mld zł obejmujące budowę prawie 475 km szybkich tras. Jak argumentuje, konieczne jest utrzymanie płynności i stabilności rynku poprzez kontynuacje planów inwestycyjnych. – Dlatego podtrzymujemy nasze założenia przetargowe pomimo wojny w Ukrainie. Nie planujemy już przesuwać terminów składania ofert – powiedział „Rzeczpospolitej” rzecznik GDDKiA Szymon Piechowiak.
Branża budowlana jest jednak pełna obaw, bo tempo wzrostu kosztów okazuje się zatrważające. Według GUS odsetek firm budowlanych, które uznają koszt materiałów za barierę rozwojową, zaraz przekroczy 70 proc. i jest najwyższy w historii. – Większość wykonawców już liczy straty na długoterminowych kontraktach pozyskanych w latach 2020–2021, których nie są w stanie pokryć obowiązujące mechanizmy waloryzacyjne, a w krótszych projektach waloryzacja w ogóle nie została przewidziana – twierdzi główny ekonomista PZPB Damian Kaźmierczak.
Tegoroczne plany GDDKiA obejmują przetargi na blisko 340 km dróg ekspresowych, ponad 30 obwodnic oraz postępowania na poszerzenie 88 km autostrady A2 pomiędzy Warszawą a Łodzią i dobudowę 14 km drugiej jezdni ekspresówki S19 Sokołów Małopolski Północ – Jasionka. Do końca przyszłego tygodnia mamy poznać oferty na budowę trzech odcinków drogi ekspresowej S17 w województwie lubelskim od Zamościa do Hrebennego, na budowę fragmentu S19 Lutcza – Domaradz na Podkarpaciu oraz na rozbudowę dwóch odcinków drogi krajowej nr 22 na Pomorzu: Knybawa – Gnojewo oraz Królewo – granica województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. Z kolei oferty w czterech przetargach – na budowę obwodnicy Koźmina Wielkopolskiego, rozbudowę fragmentów dróg krajowych DK22 i DK74 oraz budowę odcinka S19 zostały otwarte już w styczniu i lutym.