Linie lotnicze wracają do Izraela. Zawieszenie broni zaczyna działać

Do lotów do Izraela wracają właśnie Wizz Air i linie z Grupy Lufthansy. LOT i większość dużych linii z UE i Bliskiego Wschodu już tam są. Izraelczycy mają tylko kłopot z bezpośrednimi podróżami do USA, bo bilety są bardzo drogie.

Publikacja: 17.01.2025 10:46

Terminal odlotów na lotnisku Ben Guriona w Tel Awiwie w Izraelu

Terminal odlotów na lotnisku Ben Guriona w Tel Awiwie w Izraelu

Foto: Bloomberg

Dlatego grupa prywatnych przedsiębiorców postanowiła założyć nową linię obsługującą trasę Tel Awiw-Nowy Jork. Będzie ona konkurentem dla narodowego przewoźnika El Al, który wywindował ceny.

Czytaj więcej

Izraelski rząd rozpoczyna zatwierdzanie porozumienia z Hamasem

Przed wydarzeniami z października 2023 roku do Izraela latało 80 przewoźników. Do dzisiaj wróciła tylko jedna trzecia z nich. Wcześniej przewoźnicy, ze względu na bezpieczeństwo operacji, zawieszali i przywracali połączenia z Izraelem nawet po kilka razy w miesiącu, co było niezwykle kosztowne. Impulsem do powrotu było ogłoszenie zawieszenia broni oraz decyzja Knesetu z początku grudnia 2024 r. (izraelski parlament wprowadził wówczas poprawkę do zasad ochrony pasażerów w przypadku odwołanych lotów). Teraz nakaz wypłaty odszkodowań pasażerom w przypadku odwołanych lotów nie jest już tak rygorystyczny.

Latanie do Izraela zrobiło się niepewne i drogie

Ale British Airways i Ryanair, mimo wszystko, odłożyły powrót na lotnisko Ben Guriona. Irlandczycy właśnie zapowiedzieli, że wrócą tam dopiero w sezonie letnim (czyli od początku kwietnia).

Czytaj więcej

Latanie w czasie wojny. Jest dłużej i drożej, ale linie uczą się z tym żyć

Wcześniej oczekiwano ich w Tel Awiwie jeszcze w końcu lutego. - Cały czas polegamy na tym, co rekomenduje Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Ale moim zdaniem pojawimy się tam latem, kiedy już wrócą wszystkie linie lotnicze - mówił we czwartek Eddie Wilson, który w Ryanairze odpowiada za operacje.

Tyle, że EASA już nie odradza lotów do Izraela, a irlandzki przewoźnik nie lata do Izraela prawie od roku, przerwa może być więc spowodowana raczej brakami we flocie, a nie obawami o bezpieczeństwo.

British Airways ma z kolei wrócić w kwietniu, ale z mniejszymi maszynami, żeby przetestować popyt.

Czytaj więcej

Może przybyć restrykcji na lotniskach. Powodem atak Izraela na członków Hezbollahu

Nowa linia lotnicza ma być konkurencją dla El Al. Początki TechAir skromne

Izraelczycy postanowili stworzyć konkurencję dla El Ala. Już 21 stycznia, czyli w najbliższy wtorek, ma wystartować premierowy rejs do Nowego Jorku nowej miejscowej linii lotniczej TechAir. Założyli ją izraelscy przedsiębiorcy z Hi-Tech Center, organizacji technologicznych start-upów i funduszy inwestycyjnych z USA. Ich motywacją była konieczność podróżowania i osobistych spotkań, a nie polegania na zdalnych kontaktach z partnerami biznesowymi. Tyle, że chcą podróżować nie po cenach, jakich sobie życzy narodowy przewoźnik.

Jak na razie plany TechAir są skromne. Mają to być trzy loty rotacyjne tygodniowo z Tel Awiwu na JFK w Nowym Jorku, wykonywane przynajmniej do końca marca 2025.

Czytaj więcej

Ranking najlepszych i najgorszych linii na świecie. Jak oceniono LOT?

TechAir wynajął już Airbusa 330-900 i właśnie otworzył stronę internetową, za pośrednictwem której sprzedaje testowo bilety z ceną od 1 550 dol. za podróż w dwie strony w klasie ekonomicznej. Bilet w jedną stronę kosztuje 900 dol. W cenę wliczony jest bagaż rejestrowany. Po okresie promocyjnym bilety mają podrożeć o 10-15 proc – zapowiada przewoźnik.

Dlatego grupa prywatnych przedsiębiorców postanowiła założyć nową linię obsługującą trasę Tel Awiw-Nowy Jork. Będzie ona konkurentem dla narodowego przewoźnika El Al, który wywindował ceny.

Przed wydarzeniami z października 2023 roku do Izraela latało 80 przewoźników. Do dzisiaj wróciła tylko jedna trzecia z nich. Wcześniej przewoźnicy, ze względu na bezpieczeństwo operacji, zawieszali i przywracali połączenia z Izraelem nawet po kilka razy w miesiącu, co było niezwykle kosztowne. Impulsem do powrotu było ogłoszenie zawieszenia broni oraz decyzja Knesetu z początku grudnia 2024 r. (izraelski parlament wprowadził wówczas poprawkę do zasad ochrony pasażerów w przypadku odwołanych lotów). Teraz nakaz wypłaty odszkodowań pasażerom w przypadku odwołanych lotów nie jest już tak rygorystyczny.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Kolej Dużych Prędkości wprowadzi Polskę do europejskiej kolejowej ekstraklasy
Transport
Nowa droga ekspresowa S52 połączy Kraków z Bielsko-Białą. GDDKiA ogłosiła przetarg
Transport
Donald Tusk ostrzegł przed rosyjskim sabotażem lotniczym. O co mu chodziło?
Transport
Potężne opóźnienia pociągów. Kolej sparaliżowana przez warunki pogodowe
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Transport
Powstanie nowy odcinek drogi ekspresowej S8. Ważny fragment trasy z Wrocławia
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego