Spółki budowlane liczą na więcej inwestycji kolei

Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) mocno zwiększy wydatki. Na 2025 r. zaplanowała ogłoszenie przetargów dotyczących budowy i modernizacji linii o wartości ok. 16 mld zł.

Publikacja: 22.04.2025 05:18

Na nowe zlecenia związane z inwestycjami kolejowymi liczą m.in. Budimex i Mirbud

Na nowe zlecenia związane z inwestycjami kolejowymi liczą m.in. Budimex i Mirbud

Foto: Włodzimierz Włoch/mat. pras.

Kolej szykuje się w tym roku na kolejny wzrost liczby pasażerów. W 2024 r. przewiozła 407,5 mln osób. To najwyższa liczba pasażerów w Polsce po 1997 r. W porównaniu z rokiem wcześniejszym liczba podróżnych wzrosła o ponad 33 mln, czyli o niemal 9 proc. Wskaźnik wykorzystania kolei sięgnął 10,8 proc., co oznacza, że statystycznie każdy mieszkający w Polsce wsiadł w ubiegłym roku do pociągu niemal 11 razy. To w porównaniu z poprzednimi latami niezły wynik, choć w stosunku do innych krajów europejskich nie zachwyca. – Porównanie z innymi krajami pokazuje, że kolej w naszym kraju ma jeszcze znaczny potencjał do rozwoju – skomentował Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Czytaj więcej

CPK koryguje linię kolejową do granicy z Czechami

Dla utrzymania tempa wzrostu konieczne są jednak duże inwestycje w infrastrukturę i tabor. Do tej pory te pierwsze były spowolnione przez opóźnienia w transferze środków unijnych do Polski przy jednoczesnym braku mechanizmów finansowania inwestycji kolejowych z budżetu państwa. Teraz mają nabierać tempa: plany zakładają, iż w latach 2027–2028 nastąpi kumulacja wydatków inwestycyjnych na poziomie około 18 mld zł rocznie.

Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) planuje w 2025 r. ogłoszenie przetargów na kwotę ok. 16 mld zł. Wśród inwestycji o wartości przekraczającej 100 mln zł znajdzie się m.in. przebudowa odcinka linii Tymbark – Limanowa, budowa stacji Biała Rawska, przebudowa odcinków: Gdańsk-Osowa – Gdynia Główna, Maksymilianowo – Wierzchucin, Stalowa Wola-Rozwadów – Przeworsk, Lipowa Tucholska – Kościerzyna czy przebudowa stacji Warszawa Wschodnia. Do tego dojdzie szereg przedsięwzięć polegających m.in. na przebudowie kilku lub kilkunastokilometrowych odcinków linii kolejowych, na budowie lub przebudowie obiektów inżynieryjnych, jak mosty, wiadukty kolejowe i drogowe, poprawie bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami, przebudowie urządzeń sterowania ruchem kolejowym czy instalacji informacji pasażerskiej.

Na nowe zlecenia liczą spółki budowlane, które w segmencie kolejowym upatrują możliwość dywersyfikacji swojego portfela. Przykładem jest Budimex, który w ramach konsorcjum z turecką firmą Gülermak modernizuje linię kolejową pomiędzy Limanową i Klęczanami. Warta blisko 2 mld zł inwestycja zakłada budowę najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce, który będzie drążony tarczami TBM. – To przedsięwzięcie wyznacza nowy kierunek w polskiej infrastrukturze kolejowej. Z tego powodu zdecydowaliśmy się na inwestycje w nowe maszyny drążące, które znacząco podnoszą naszą efektywność i precyzję – powiedział prezes Budimeksu Artur Popko. Jak podkreślił, firma planuje samodzielną realizację kolejnych dużych kontraktów, które będą stanowiły naturalny krok w jej rozwoju.

Czytaj więcej

Państwo musi ustawić Fundusz Kolejowy na właściwych torach

W segmencie kolejowym chce szybciej rozwijać się Mirbud, który w końcu 2024 r. przejął Przedsiębiorstwo Budownictwa Specjalistycznego Transkol. – Dzięki przejęciu Transkolu mamy kompetencje, by samodzielnie startować w przetargach na inwestycje kolejowe. Rozmawiamy też z Torpolem o wspólnym startowaniu w kolejnych dużych postępowaniach – mówił Jerzy Mirgos, prezes Grupy Mirbud, w styczniowej rozmowie z „Parkietem”.

Na zapowiadaną przez PLK ofensywę inwestycyjną liczą także inne spółki budowlane, dla których zlecenia w segmencie kolejowym mają istotne znaczenie dla dywersyfikacji działalności. W marcu konsorcjum z udziałem Unibepu wygrało przetarg ogłoszony przez Koleje Mazowieckie na zaprojektowanie i wybudowanie hali utrzymaniowo-naprawczej dla pociągów w Sochaczewie. Przy modernizacji linii kolejowej Warszawa – Gdynia, linii Kraków – Medyka czy Warszawa – Łódź pracuje Intercor, który w pierwszym kwartale tego roku w ramach konsorcjum, którego był liderem, zakończył modernizację odcinka linii kolejowej Rail Balitica Czyżew – Białystok. Wykonawcy będą także szukać zleceń kolejowych za granicą. Przykładowo konsorcjum, w skład którego wchodzi Budimex, wygrało przetarg na zaprojektowanie i budowę głównej linii Rail Baltica w Estonii, na odcinku Pärnu – granica Łotwy. Łączna wartość tego kontraktu to ok. 332 miliony euro.

Dla branży budowlanej szczególne znaczenie będzie miała budowa linii kolei dużych prędkości. Fundamentem stanie się tzw. igrek – linia biegnąca od Warszawy, poprzez Łódź w kierunku Poznania i Wrocławia. Planowana była od lat 70., a nawet i wcześniej, gdyż stanowi uzupełnienie brakującego elementu polskiego systemu sieci kolejowej. W ramach inwestycji kolejowych CPK powstaną także kolejne linie. Zaawansowane prace projektowe związane są z trasami transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T i obejmują dwa typy: trasy podstawowe i uzupełniające. Sieć tych pierwszych powstanie do 2035 roku, natomiast druga do roku 2040.

Kolej szykuje się w tym roku na kolejny wzrost liczby pasażerów. W 2024 r. przewiozła 407,5 mln osób. To najwyższa liczba pasażerów w Polsce po 1997 r. W porównaniu z rokiem wcześniejszym liczba podróżnych wzrosła o ponad 33 mln, czyli o niemal 9 proc. Wskaźnik wykorzystania kolei sięgnął 10,8 proc., co oznacza, że statystycznie każdy mieszkający w Polsce wsiadł w ubiegłym roku do pociągu niemal 11 razy. To w porównaniu z poprzednimi latami niezły wynik, choć w stosunku do innych krajów europejskich nie zachwyca. – Porównanie z innymi krajami pokazuje, że kolej w naszym kraju ma jeszcze znaczny potencjał do rozwoju – skomentował Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
1 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Chińczycy nie chcą Boeingów? Już są na nie inni chętni
Transport
Rosjanie bardzo chcą wrócić do lotów do USA, ale Bruksela nie widzi na to szans
Transport
Cło na stal i aluminium to droższe bilety lotnicze
Transport
USA znów uderzają w Chiny. Biały Dom nakłada opłaty na chińskie statki
Transport
Zamówione przez Chińczyków Boeingi wracają do Stanów Zjednoczonych