PKP Cargo powoli reguluje zobowiązania wobec pracowników

Spółka jest winna byłym pracownikom kilkadziesiąt milionów złotych. Przekonuje, że systematycznie dług zmniejsza. Całość ma być uregulowana w najbliższych tygodniach. W tym czasie dojdzie też do zmian w zarządzie kolejowego przewoźnika.

Publikacja: 24.12.2024 05:18

PKP Cargo powoli reguluje zobowiązania wobec pracowników

Foto: Adobestock

NSZZ Solidarność oskarża zarząd PKP Cargo o naruszanie praw pracowniczych, w tym o niewypłacanie pracownikom należnych świadczeń i dodatków. Sytuacja taka ma miejsce od kilku miesięcy, co związane jest z trudną sytuacją finansową spółki. Chodzi zwłaszcza o pieniądze należne byłym pracownikom, którzy musieli opuścić firmę w wyniku przeprowadzonych zwolnień grupowych.

FGŚP udzielił pożyczki na zapłatę części świadczeń pracowniczych

Zarząd PKP Cargo przyznaje, że spółka nie posiada możliwości pokrycia ze środków własnych wszystkich powstałych w tym zakresie zobowiązań. O takiej sytuacji zostały uprzedzone związki zawodowe oraz pracownicy już III kwartale tego roku. – Jednocześnie niezbędne stało się zwrócenie się do Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych o udzielenie pożyczki na zapłatę znaczącej części świadczeń powstałych w związku z przeprowadzonymi zwolnieniami. Obecnie do spółki spływają już w transzach środki z FGŚP i są one sukcesywnie wypłacane uprawnionym byłym pracownikom razem z uzupełnieniem dokonanym ze środków własnych spółki – zapewnia Marcin Wojewódka, p.o. prezesa PKP Cargo.

Czytaj więcej

PKP Cargo ma wreszcie prezesa

Przekonuje, że jak najszybsze wypłacenie byłym pracownikom należnych im odpraw i innych świadczeń jest priorytetem zarządu. Co więcej, roszczenia byłych pracowników mają być zaspokojone w najbliższych tygodniach. – Dokładna kwota zaległych zobowiązań wobec byłych pracowników zmienia się z dnia na dzień, gdyż każdego dnia coraz większa liczba byłych pracowników PKP Cargo w restrukturyzacji otrzymuje należne im świadczenia. W połowie grudnia 2024 r. sięgała kilkudziesięciu milionów złotych – informuje Wojewódka.

Na początku listopada spółka zakończyła proces zwolnień grupowych, w ramach którego zwolniono 2515 pracowników, a 1150 odeszło z przyczyn naturalnych. W efekcie liczebność załogi spadła do nieco ponad 10 tys. osób. Podano wówczas, że szacowane koszty zwolnień (bez ekwiwalentów za urlop) zostały ustalone na około 113,25 mln zł.

W związku z prowadzonym w PKP Cargo postępowaniem sanacyjnym kilka dni temu powołano w spółce radę wierzycieli. W jej skład weszli przedstawiciele pięciu firm: BGK, PKO BP, Newagu, Petrojet i Skinest Retail Polska. Ponadto powołano dwóch zastępców członków rady wierzycieli. Rada wierzycieli posiada uprawnienia do podejmowania uchwał w ważnych dla dłużnika sprawach, jak też do badania czynności dokonanych przez zarządcę. Jej ukonstytuowanie się spowodowało, że w PKP Cargo funkcjonują już wszystkie organy niezbędne do prowadzenia postępowania sanacyjnego. Pozostałe to sąd, sędzia komisarz oraz zarządca masy sanacyjnej.

Zmiany w zarządzie PKP Cargo będą następować etapami

Kolejnym kluczowym elementem postępowania sanacyjnego będzie opracowanie i przedłożenie sędziemu komisarzowi planu restrukturyzacyjnego PKP Cargo przez zarządcę. Ma to nastąpić do końca lutego 2025 r. Równolegle zarządca prowadzi prace polegające na spisie i wycenie wierzytelności i posiadanego przez spółkę majątku. Kiedy zostaną zakończone, na razie nie wiadomo.

Wkrótce dojdzie do zmian w zarządzie kolejowej spółki. Jej rada nadzorcza zdecydowała, że od 1 lutego prezesem będzie Agnieszka Wasilewska-Semail. Jej kariera przez ponad 18 lat związana była z sektorem bankowym. Pracowała m.in. w Bank Brussels Lambert, PKO BP, Banku Handlowym i ING Banku Śląskim. W latach 2014–2020 pełniła funkcję prezes i wiceprezes Rafako. Od 2021 r. jest członkiem zarządu firm w Grupie Eneris, odpowiadając za projekty w obszarze energetyki.

„Cieszę się, że spółką PKP Cargo pokieruje doświadczona menedżerka z wieloletnim doświadczeniem w międzynarodowym środowisku korporacyjnym. PKP Cargo potrzebuje nie tylko człowieka z misją, ale też z nową wizją odbudowania potencjału komercyjnego narodowego przewoźnika towarowego” – stwierdził Alan Beroud, prezes PKP, spółki będącej dominującym udziałowcem PKP Cargo.

Z dniem 1 lutego do ścisłego kierownictwa PKP Cargo wejdzie też Artur Warsocki, który obejmie funkcję członka zarządu ds. handlowych. Wcześniej, bo od 1 stycznia, stanowiska członka zarządu ds. operacyjnych obejmie Sebastian Miller, a członka zarządu ds. restrukturyzacyjnych – Paweł Miłek. Ten ostatni jest obecnie p.o. członka zarządu ds. handlowych oraz p.o. członka zarządu ds. restrukturyzacji powołanym z rady nadzorczej PKP Cargo do czasowego pełnienia tych funkcji. Decyzją rady Miłek w dniach 1–31 stycznia 2025 r. będzie p.o. prezesa PKP Cargo. Z kolei do 31 grudnia p.o. prezesa pozostanie Marcin Wojewódka. On i Monika Starecka (obecnie p.o. członka zarządu ds. finansowych) wrócą do pełnienia funkcji członków rady nadzorczej PKP Cargo, skąd zostali czasowo delegowani na kierownicze stanowiska w kolejowej firmie.

3,41 mld zł

przychodów wypracowała grupa PKP Cargo po trzech kwartałach 2024 r., co w ujęciu rok do roku oznaczało spadek o 18,8 proc.

795,7 mln zł

straty netto poniosła grupa PKP Cargo po trzech kwartałach tego roku. Rok wcześniej zanotowała 101,9 mln zł zysku netto

NSZZ Solidarność oskarża zarząd PKP Cargo o naruszanie praw pracowniczych, w tym o niewypłacanie pracownikom należnych świadczeń i dodatków. Sytuacja taka ma miejsce od kilku miesięcy, co związane jest z trudną sytuacją finansową spółki. Chodzi zwłaszcza o pieniądze należne byłym pracownikom, którzy musieli opuścić firmę w wyniku przeprowadzonych zwolnień grupowych.

FGŚP udzielił pożyczki na zapłatę części świadczeń pracowniczych

Pozostało jeszcze 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Nazwa Lotnisko Chopina zostanie. Tylko będzie w Baranowie
Transport
Sabotaż na Bałtyku. Chiński statek opuścił cieśninę Kattegat po międzynarodowej inspekcji
Transport
Gigantyczna strata niemieckich kolei. Bundestag zatwierdził miliardy euro na remonty
Transport
Będzie inspekcja na chińskim statku. Śledczy sprawdzą czy zerwane kable to sabotaż
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Transport
Transport morski potrzebuje innowacji
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku