Teatr im. Słowackiego obala argumenty Ministerstwa Kultury

Przygotowując się do współprowadzenia przez resort kultury, krakowski teatr nie mógł ubiegać się o kluczowe dotacje. Po premierze „Dziadów” brakuje pieniędzy, dyrektor Krzysztof Głuchowski jest odwoływany.

Publikacja: 21.04.2022 21:00

„Dziady” w Teatrze Słowackiego

„Dziady” w Teatrze Słowackiego

Foto: fot. mat.pras./ Bartek Barczyk

W czwartkowej „Rzeczpospolitej” Anna Pawłowska-Pojawa, dyrektorka Centrum Informacyjnego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przekonywała, że „nie jest prawdą, iż Teatr im. Słowackiego, czekając na zakończenie administracyjnego postępowania o współprowadzeniu przez resort kultury, nie mógł ubiegać się o dotacje na działalność w 2022 r. Co więcej, Teatr Słowackiego ubiegał się w tym czasie o 4 dotacje i jedną otrzymał”.

Edyta Sotowska-Śmiłek, zastępca dyrektora ds. komunikacji marketingowej w Teatrze Słowackiego, komentuje:

– Nasz teatr złożył cztery wnioski w ramach programów Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na rok 2022. Ale złożył je tylko na programy, na które mógł je składać jako instytucja kultury współprowadzona przez MKiDN (a w okresie składania wniosków trwały prace mające na celu przygotowanie Teatru do przekształcenia w instytucję współprowadzoną), oraz jeden wniosek, będący oczywistą kontynuacją wniosku z roku 2021 („Cyfrowe Archiwum Teatr Słowackiego”) i teatrowi zależało, by podkreślić wagę kontynuacji tego wniosku.

Czytaj więcej

Mąż posłanki PiS szefem łódzkiego Teatru im. Stefana Jaracza?

Jak podkreśla wicedyrektor Słotowska-Śmiłek, „teatr nie złożył wniosków na kluczowe dla siebie programy ministerialne, takie jak Edukacja Kulturalna – dzięki którym w ostatnich latach teatr finansował takie programy jak »Myśląca Ręka« i »Klub Wyspiańskiego«, Film – z którego od lat finansowaliśmy przegląd »Przywrócone arcydzieła«, czy Wydarzenia dla dzieci i młodzieży – dzięki temu powstała we współpracy z Narodowym Bankiem Polskim Scena Bank Opowieści i takie produkcje jak »Piotruś Pan i Jakub Hak« i »Opowieść wigilijna«”.

– Teatr nie składał również na rok 2022 – choć robił to w latach poprzednich i dostawał nierzadko dofinansowanie – wniosków na takie programy jak: Edukacja Artystyczna, Promocja Czytelnictwa, Muzyka, Taniec, Sztuki wizualne czy Rozwój Sektorów Kreatywnych – podkreśla Edyta Słotowska-Śmiłek.

Straty są oczywiste.

Teatr
„Seks, Hajs i Głód”, czyli przydałby się wykrywacz teatralnych postaci
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Teatr
Perceval wystawia Zolę w Krakowie
Teatr
„Nie trzeba było tego mówić”, czyli jak wywołaliśmy aferę
Teatr
Niemieckie teatry zmagają się z kryzysem finansowym
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Teatr
Teatr 2024, czyli iluzja konkursów ministerialnych. Krzysztof Warlikowski najlepszy
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego