Rada Ministrów zatwierdziła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych, który wprowadza kryteria delegowania sędziów do innych sądów. Chodzi zarówno o określenie warunków, które przemawiają za wzmocnieniem danej jednostki sędziami delegowanymi z innych sądów, jak i wymagań, które są brane pod uwagę przy decyzji o delegacji konkretnej osoby.
Projekt jest realizacją wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z listopada 2021 r. w sprawach połączonych od C‑748/19 do C‑754/19, w którym Trybunał stwierdził że sprzeczne z prawem unijnym są polskie przepisy, zgodnie z którymi minister sprawiedliwości może, na podstawie kryteriów, które nie zostały podane do publicznej wiadomości, z jednej strony delegować sędziego do wyższej instancji, zaś z drugiej w każdym czasie go z tej delegacji odwołać bez żadnego uzasadnienia.
Czytaj więcej
Ma być jasne, dlaczego dany sędzia został powołany lub odwołany. Każdy delegowany sędzia otrzyma taki sam dodatek do wynagrodzenia. Transparentną procedurę wprowadzi nowa ustawa.
Delegowanie sędziów. Jasne zasady delegacji i odwołania z delegacji
Zdaniem TSUE, „aby uniknąć uznaniowości i ryzyka manipulacji, decyzja dotycząca delegowania sędziego i decyzja o zakończeniu tego delegowania, powinny być podejmowane na podstawie znanych wcześniej kryteriów i być należycie uzasadnione”.
Dlatego art. 77 § 3c projektu nowelizacji ustawy prawo o ustroju sądów powszechnych precyzuje, że delegacji do innego sądu dokonuje się w przypadku uzasadnionych potrzeb tego sądu, w szczególności gdy przemawiają za tym liczba i rodzaj wpływających spraw, stopień opanowania wpływu spraw oraz średnia wielkość referatu sędziego lub asesora sądowego w relacji do wartości tych parametrów w innych sądach.