Kryteria delegowania sędziów będą jaśniejsze, ale dodatki z tego tytułu mniejsze

Delegowanie sędziego do innego sądu będzie zależało od jego doświadczenia, sprawności ale i tego, jaki wpływ będzie miało jego przeniesienie na macierzystą jednostkę. Sędziowie dostaną za to mniejsze dodatki, ale dopiero za dwa lata.

Publikacja: 21.01.2025 18:01

Kryteria delegowania sędziów będą jaśniejsze, ale dodatki z tego tytułu mniejsze

Foto: Adobe Stock

Rada Ministrów zatwierdziła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych, który wprowadza kryteria delegowania sędziów do innych sądów. Chodzi zarówno o określenie warunków, które przemawiają za wzmocnieniem danej jednostki sędziami delegowanymi z innych sądów, jak i wymagań, które są brane pod uwagę przy decyzji o delegacji konkretnej osoby.

Projekt jest realizacją wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z listopada 2021 r. w sprawach połączonych od C‑748/19 do C‑754/19, w którym Trybunał stwierdził że sprzeczne z prawem unijnym są polskie przepisy, zgodnie z którymi minister sprawiedliwości może, na podstawie kryteriów, które nie zostały podane do publicznej wiadomości, z jednej strony delegować sędziego do wyższej instancji, zaś z drugiej w każdym czasie go z tej delegacji odwołać bez żadnego uzasadnienia.

Czytaj więcej

Wkrótce nowe zasady delegowania sędziów. Resort Bodnara kończy prace nad ustawą

Delegowanie sędziów. Jasne zasady delegacji i odwołania z delegacji

Zdaniem TSUE, „aby uniknąć uznaniowości i ryzyka manipulacji, decyzja dotycząca delegowania sędziego i decyzja o zakończeniu tego delegowania, powinny być podejmowane na podstawie znanych wcześniej kryteriów i być należycie uzasadnione”.

Dlatego art. 77 § 3c projektu nowelizacji ustawy prawo o ustroju sądów powszechnych precyzuje, że delegacji do innego sądu dokonuje się w przypadku uzasadnionych potrzeb tego sądu, w szczególności gdy przemawiają za tym liczba i rodzaj wpływających spraw, stopień opanowania wpływu spraw oraz średnia wielkość referatu sędziego lub asesora sądowego w relacji do wartości tych parametrów w innych sądach.

Z kolei projektowany § 3d stanowi, że przy delegowaniu sędziego do pełnienia obowiązków sędziego w innym sądzie uwzględnia się w szczególności okres pełnienia służby sędziowskiej (w tym na zajmowanym stanowisku), doświadczenie w rozpoznawaniu spraw z określonego zakresu, sprawność postępowania w prowadzonych sprawach, ale także ocenę wpływu delegowania na pracę sądu, w którym sędzia ma miejsce służbowe.

Czytaj więcej

Delegacje sędziowskie na jasnych zasadach i z uzasadnieniem. Będzie ustawa

Poza tym decyzja o odwołaniu sędziego z delegacji do innego sądu będzie wymagać uzasadnienia. Co więcej, każda decyzja o delegowaniu, ustąpieniu z delegacji i odwołaniu z niej (wraz podaniem przyczyny) będzie ogłaszana w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Sprawiedliwości.

Mniejsze dodatki dla delegowanych sędziów, ale za jakiś czas

Projekt przewiduje też zmianę zasad obliczania dodatku, który przysługuje sędziom z tytułu delegowania do pełnienia obowiązków w innym sądzie. Do tej pory jego wysokość była uzależniona od wysokości dodatku sędziego wizytatora sądu okręgowego i wynosi od 0,25 do 0,5 podstawy ustalania wynagrodzenia zasadniczego sędziego, czyli od 1751 zł do 3505 zł.

Według projektu dodatek z tytułu delegowania będzie przez pierwsze pół roku wynosił 12,5 proc. podstawy ustalenia wynagrodzenia sędziego, a po upływie tego okresu 20 proc. podstawy, czyli 1005 zł przez pierwsze sześć miesięcy i 1608 zł w każdym kolejnym miesiącu (Ministerstwo Sprawiedliwości chciało, by dodatek po sześciu miesiącach wynosił 25 proc., ale Ministerstwo Finansów miało na ten temat inne, jak się okazuje, wiążące zdanie).

Czytaj więcej

Mniej delegacji do Ministerstwa Sprawiedliwości, więcej do sądów

Za to nowe zasady wyliczania dodatku, zamiast obowiązywać od razu po wejściu w życie nowelizacji, jak pierwotnie planowano, mają być odroczone o dwa lata.

Etap legislacyjny: trafi do Sejmu

Rada Ministrów zatwierdziła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych, który wprowadza kryteria delegowania sędziów do innych sądów. Chodzi zarówno o określenie warunków, które przemawiają za wzmocnieniem danej jednostki sędziami delegowanymi z innych sądów, jak i wymagań, które są brane pod uwagę przy decyzji o delegacji konkretnej osoby.

Projekt jest realizacją wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z listopada 2021 r. w sprawach połączonych od C‑748/19 do C‑754/19, w którym Trybunał stwierdził że sprzeczne z prawem unijnym są polskie przepisy, zgodnie z którymi minister sprawiedliwości może, na podstawie kryteriów, które nie zostały podane do publicznej wiadomości, z jednej strony delegować sędziego do wyższej instancji, zaś z drugiej w każdym czasie go z tej delegacji odwołać bez żadnego uzasadnienia.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Praca, Emerytury i renty
Komu przysługuje zasiłek dla bezrobotnych? Wysokość świadczenia w 2025 r.
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Prawo w Polsce
Myśliwi nie będą mogli polować na siedem gatunków ptaków
Konsumenci
Kolejny cios rządu w palaczy. Tym razem wbrew sztuce legislacyjnej
Praca, Emerytury i renty
Najniższa krajowa w 2025 roku: Ile wynosi płaca minimalna? Kwoty brutto i netto
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Praca, Emerytury i renty
Nowe wnioski o 800 plus w 2025 r. Zbliża się ważny termin dla rodziców
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego