Sejm przyjął w czwartek nowelizację ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych, która określa kryteria delegowania sędziów. Ma ona stanowić wykonanie wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawach połączonych od C‑748/19 do C‑754/19.
TSUE stwierdził, że uregulowania, na podstawie których minister sprawiedliwości może, na podstawie nieznanych kryteriów, delegować sędziego, a z drugiej strony w każdym czasie (na podstawie decyzji, która nie zawiera uzasadnienia) odwołać sędziego z tego delegowania, są niezgodne z prawem unijnym.
Czytaj więcej
Zwolnienie z obowiązku rozpoznawania spraw z referatu przeniesionego sędziego wbrew woli zainteresowanego może stanowić ukrytą karę dyscyplinarną – stwierdził TSUE.
Ustawa wprowadza więc kryteria delegowania sędziego do pełnienia obowiązków sędziego w innym sądzie, które ma być możliwe w wypadku uzasadnionych potrzeb tego sądu. W szczególności gdy przemawiają za tym: liczba i rodzaj wpływających spraw, stopień opanowania wpływu oraz średnia wielkość referatu sędziów w relacji do wartości tych parametrów w innych sądach.
Z kolei o tym, który sędzia zostanie delegowany, ma decydować w szczególności okres pełnienia służby sędziowskiej, doświadczenie w rozpoznawaniu spraw z określonego zakresu, sprawność postępowania w prowadzonych sprawach oraz oceny wpływu delegowania na pracę sądu, w którym sędzia ma miejsce służbowe.