Firmy szybko zwalniają pracowników z pokolenia Z. Ekspert tłumaczy dlaczego

Osoby należące do pokolenia Z, czyli urodzone po 1995 roku, są coraz częściej zwalniane z pracy i to w zaledwie kilka miesięcy po podpisaniu umowy - wynika z najnowszego raportu. Zagraniczne firmy wahają się przed zatrudnianiem absolwentów college'ów i mają konkretne powody.

Publikacja: 26.09.2024 09:52

Z najnowszego raportu wynika, że zagraniczne firmy coraz częściej zwalniają pracowników z pokolenia

Z najnowszego raportu wynika, że zagraniczne firmy coraz częściej zwalniają pracowników z pokolenia Z

Foto: Adobe Stock

Powyższe wnioski na temat pokolenia Z pochodzą z raportu przygotowanego przez Intelligent.com, a opisuje je m.in. amerykański Newsweek. Intelligent.com to portal dla przyszłych i obecnych studentów prezentujący m.in. rankingi uczelni. Jest również źródłem informacji dotyczących rynku pracy.

Pokolenie Z na rynku pracy. Wyniki raportu

Według danych pochodzących z amerykańskiego raportu jedna na sześć firm waha się przed zatrudnieniem absolwentów college'ów, nie mając pewności co do ich właściwego przygotowania do pracy oraz posiadania odpowiednich umiejętności komunikacyjnych. Okazuje się również, że sześciu na dziesięciu pracodawców zwolniło już absolwentów zatrudnionych jeszcze w tym roku, a jeden na siedmiu twierdzi, że w przyszłym roku prawdopodobnie nie zatrudni młodych pracowników. Najczęściej przywoływanym problemem był brak motywacji. Pracodawcy skarżyli się też na słabe umiejętności komunikacyjne absolwentów oraz brak profesjonalizmu, który utrudniał współpracę.

Raport opiera się na analizie odpowiedzi prawie 1000 liderów biznesowych. Ankietowani sceptycznie podchodzili do uznawania przedstawicieli pokolenia Z za wartościowych pracowników. Huy Nguyen, główny doradca ds. edukacji i rozwoju kariery w Intelligent, twierdzi, że świeżo upieczeni absolwenci szkół wyższych mogą mieć spore trudności z wejściem na rynek pracy, z uwagi na to, że w trakcie swojej ścieżki edukacyjnej przywykli do innych zasad. Potwierdzają to wyniki raportu. Aż 75 proc. pracodawców zgłosiło, że byli niezadowoleni z części lub wszystkich niedawno zatrudnionych absolwentów. 

Czytaj więcej

Praca bardziej męczy młodych. Zaskakujące wyniki nowego badania

Problemy pokolenia Z na rynku pracy

W czym tkwi problem? Młodzi ludzie bardzo często nie są przygotowani do funkcjonowania w mniej ustrukturyzowanym środowisku z pewną dynamiką kulturową. Muszą również sprostać oczekiwaniom dotyczącym autonomicznej pracy. Problemem jest także brak doświadczenia i umiejętności interpersonalnych. W ciągu wielu lat nauki studenci nabywają głównie wiedzę teoretyczną, która nie wystarczy, aby odnieść sukces w pracy. Generacja Z musi też zmierzyć się ze stereotypami, jakie narosły wokół niej w ostatnim czasie. Przedstawicielom tego pokolenia przypisuje się łatkę leniwych i niekooperatywnych. Dla pracodawców może to oznaczać potencjalne problemy z pracownikami, którzy dopiero przystosowują się do pracy na etacie.

Ekspert wyjaśnia, z czego wynikają trudności pokolenia Z

Newsweek poprosił o opinię w tej sprawie Bryana Driscolla, konsultanta ds. zasobów ludzkich. Zdaniem eksperta problem niekoniecznie leży w pokoleniu Z, ale w samym systemie edukacji, który nie przygotowuje studentów do pracy w prawdziwym świecie. W szkołach nacisk jest bowiem kładziony na teorię, a nie praktykę. Driscoll podkreślił, że pracodawcy wymagają teraz umiejętności, które nie są priorytetem w systemie edukacji. Mamy zatem do czynienia z błędnym kołem, bowiem gdy absolwenci nie wywiązują się ze swoich obowiązków, pracodawcy po prostu ich zwalniają, zamiast inwestować w szkolenia i nauczyć młodych pracowników tego, czego się od nich oczekuje. Zdaniem Bryana Driscolla ten problem pokazuje systemową porażkę na wielu poziomach.

Czytaj więcej

Pokolenie Z zmienia zasady przeżywania urlopów. Co jest teraz na topie?

Ekspert przyznał także, że ową lukę można byłoby zlikwidować dzięki odpowiedniemu wdrożeniu i mentoringowi w firmach. Obecne podejście sprawia, że tworzy się pokolenie rozczarowanych i niedocenianych pracowników, a jednocześnie hamowany jest długoterminowy wzrost siły roboczej. Zdaniem Driscolla pokolenie Z chce się rozwijać, jednak problemem jest podejście pracodawców, którzy uważają, że dyplom college’u może zastąpić szkolenia. Ekspert wskazał także na konieczność zmiany sposobu postrzegania edukacji i rozwoju zawodowego.

Powyższe wnioski na temat pokolenia Z pochodzą z raportu przygotowanego przez Intelligent.com, a opisuje je m.in. amerykański Newsweek. Intelligent.com to portal dla przyszłych i obecnych studentów prezentujący m.in. rankingi uczelni. Jest również źródłem informacji dotyczących rynku pracy.

Pokolenie Z na rynku pracy. Wyniki raportu

Pozostało 92% artykułu
Czym jeździć
Nowa Skoda Kodiaq. Liczą się konie mechaniczne czy design?
Tu i Teraz
Nowa Skoda Superb. Komfort w parze z technologią
Rynek pracy
Polska podwyższy unijną poprzeczkę udziału kobiet we władzach spółek?
Rynek pracy
Praca bardziej męczy młodych. Zaskakujące wyniki nowego badania
Rynek pracy
Stopa bezrobocia w Polsce. GUS podał nowe dane