Więcej pracy w usługach biznesowych

Do ponad 100 tysięcy osób ma wzrosnąć w przyszłym roku zatrudnienie w usługach biznesowych w Polsce. W tym sektorze pracuje już 80 tys. specjalistów, czyli więcej, niż prognozowano

Publikacja: 21.11.2011 01:42

Praca w centrach usług

Praca w centrach usług

Foto: www.sxc.hu

– Od kilku lat sprzyja nam presja na obniżanie kosztów i poprawę efektywności pracy w zachodnich firmach – twierdzi Krystian Bestry, dyrektor Infosys BPO Europe i wiceprezes Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL). Jak zaznacza, koszty pracy – choć nadal niższe niż na Zachodzie –   nie są dziś głównym czynnikiem rozwoju sektora, który rośnie jeszcze szybciej, niż zakładano w prognozach.

Według wstępnych szacunków w polskich centrach usługowych, gdzie zatrudnienie na koniec tego roku miało się zwiększyć do 75,7 tys. osób, już teraz  jest ok. 80 tys. pracowników. Przedstawiciele branży oceniają,że w przyszłym roku ich liczba przekroczy 100 tys. – Naszym atutem jest dojrzałość polskiego rynku nowoczesnych usług dla biznesu i coraz większa liczba doświadczonych specjalistów. To nam pomaga  nie tylko zdobywać nowe kontrakty, ale też przejmować coraz bardziej zaawansowane procesy – zaznacza Krystian Bestry.  Wiele centrów rozwija się szybciej, niż planowano – np. IBM, który uruchamiając  jesienią ub. roku centrum usług IT we Wrocławiu, zamierzał docelowo przyjąć 2 tys.  specjalistów, już zatrudnia 3 tys.osób. Plany  przekroczyło też Globalne Centrum Biznesowe HP, które przyjęło już w tym roku  700 specjalistów – o 300 więcej, niż prognozowało.

Ponad 400 osób zatrudniło w tym roku krakowskie centrum usług amerykańskiej korporacji finansowej State Street. Pracuje tam już 1050 specjalistów. – Nasza firma nadal będzie się bardzo intensywnie rozwijać – podkreśla  Marta Waligórska, menedżer ds. rekrutacji centrum.

– W każdym miesiącu przyjmujemy średnio 20 osób

– twierdzi Michał Szostkowski, szef HR w Tieto Poland. W  swych dwóch centrach usług IT w Szczecinie i Wrocławiu spółka zatrudnia już prawie 1180 specjalistów (głównie programistów), o ponad 220 więcej niż na początku tego roku. Do końca grudnia zamierza przyjąć  jeszcze ok. 50 osób.

Spore rekrutacje (ok. 220 specjalistów) zapowiada też na przyszły rok. – Wprawdzie sądziliśmy, że będzie to rok stabilizacji, ale okazało się, że będziemy mieli wzrost zleceń we wszystkich jednostkach biznesowych – podkreśla  Szostkowski.

Łódzkie centrum Infosys BPO Poland, które w tym roku przyjęło już 300 pracowników, do końca  przyszłego roku chce zwiększyć zatrudnienie  do 1500 osób (z prawie 1200 obecnie).

Dalszy rozwój zapowiada też polska spółka Capgemini, która w tym roku zwiększyła zatrudnienie o 360 osób. W jej sześciu biurach zlokalizowanych w  Krakowie, Katowicach, Wrocławiu i Warszawie pracuje już  4400 specjalistów ds. finansowo-księgowych, IT, obsługi klientów oraz programistów. – Przejmujemy obsługę coraz bardziej skomplikowanych procesów, a prostsze transakcje przekazujemy do naszych centrów w tańszych lokalizacjach – wyjaśnia Marek Grodziński, członek zarządu Capgemini Polska i wiceprezes ABSL. – W  przyszłym roku spodziewamy  się co najmniej takiego samego wzrostu, choć wszystko zależy od pozyskanych kontraktów.  Zapowiadana w expose premiera podwyżka kosztów pracy mogłaby zmniejszyć konkurencyjność usług biznesowych w Polsce – zaznacza  Grodziński.

Rynek pracy
Specjaliści szturmują oferty pracy. Najpopularniejsze kategorie
Rynek pracy
Grudniowy powiew optymizmu w rekrutacji
Rynek pracy
Amerykański rynek pracy znów mocno rozgrzany
Rynek pracy
Gdzie w IT jest rynek pracodawcy? Prawie 150 kandydatów na jedną ofertę pracy
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Rynek pracy
Firmy poszukają na rynku potrzebnych kompetencji
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego