Czy poczta może odmówić skserowania "zwrotki"?

Aktualizacja: 26.05.2010 15:30 Publikacja: 26.05.2010 12:30

Czy poczta może odmówić skserowania "zwrotki"?

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

[b]Czy poczta może odmówić adresatowi skserowania i wydania kopii "zwrotki", tzw. potwierdzenia odbioru listu poleconego, podczas odbioru tego listu na poczcie? Jeżeli tak, to jaka jest podstawa prawna odmowy? [/b]

Przepisy pocztowe nie odpowiadają na pytanie czytelnika, czy poczta może odmówić wydania ksero potwierdzenia odbioru listu poleconego. Natomiast ze stanowiska Poczty Polskiej wynika, że [b]usługa potwierdzenia odbioru została przeznaczona wyłącznie dla nadawcy przesyłki[/b].

Zasady świadczenia powszechnych usług pocztowych określa [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=171977]rozporządzenie ministra infrastruktury z 9 stycznia 2004 r. w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych[/link]. Natomiast w opisanej przez czytelnika sytuacji stosuje się również wewnętrzny regulamin Poczty Polskiej (zgodnie z art. 49 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=9D5EDB3E4AB2A0903B5B6498A49D261A?id=287685]ustawy prawo pocztowe[/link]).

Zdaniem Poczty Polskiej prawo do żądania ksero potwierdzenia nadania ma nadawca. To on zawiera umowę z pocztą i jest jej stroną (patrz. ramka niżej).

Paragraf 27 regulaminu świadczenia powszechnych usług pocztowych Poczty Polskiej pozostawia jednak małą furtkę. Stanowi on, że pracownicy placówek pocztowych [b]udzielają nadawcom i adresatom przesyłek rejestrowanych oraz przekazów pocztowych informacji wynikających z prowadzonej dokumentacji pocztowej.[/b] Informacje, te udzielane są [b]ustnie lub na piśmie[/b], po udokumentowaniu uprawnień żądającego przez okres 12 miesięcy od dnia nadania przesyłki lub przekazu pocztowego.

Czytelnik może zatem, powołując się na ten zapis regulaminu, złożyć wniosek na poczcie o wydanie innego dokumentu zawierającego interesujące go, tożsame ze zwrotką dane.

[ramka][b]Odpowiedź rzecznika Poczty Polskiej na pytanie Rz Online[/b]

Zgodnie z § 10 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=171977]rozporządzenia[/link], operator świadczy usługę w sposób umożliwiający uzyskanie potwierdzenia odbioru przesyłki rejestrowanej lub przekazu pocztowego wyłącznie na pisemne żądanie nadawcy.

Potwierdzenie odbioru polega na doręczeniu nadawcy formularza z pokwitowaniem adresata odbioru przesyłki rejestrowanej, lub przekazu pocztowego. Operator przyjmuje w placówce nadawczej od nadawcy żądanie usługi potwierdzenia odbioru na odpowiednio wypełnionym formularzu, dołączonym do przesyłki lub przekazu pocztowego, opatrzonym napisem „Potwierdzenie odbioru”.

"Zwrotka", czyli potwierdzenie odbioru jest usługą komplementarną do usługi nadania przesyłki rejestrowanej lub przekazu pocztowego i może być zgłoszona wyłącznie w momencie nadania. [b]Jest to zatem usługa świadczona dla nadawcy (a nie dla adresata), za którą opłatę uiszcza nadawca przy nadaniu przesyłki lub przekazu[/b] (w tej chwili 1,90 zł).[/ramka]

[b]Czy poczta może odmówić adresatowi skserowania i wydania kopii "zwrotki", tzw. potwierdzenia odbioru listu poleconego, podczas odbioru tego listu na poczcie? Jeżeli tak, to jaka jest podstawa prawna odmowy? [/b]

Przepisy pocztowe nie odpowiadają na pytanie czytelnika, czy poczta może odmówić wydania ksero potwierdzenia odbioru listu poleconego. Natomiast ze stanowiska Poczty Polskiej wynika, że [b]usługa potwierdzenia odbioru została przeznaczona wyłącznie dla nadawcy przesyłki[/b].

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Sądy i trybunały
Adam Bodnar ogłosił, co dalej z neosędziami. Reforma już w październiku?
Prawo dla Ciebie
Oświadczenia pacjentów to nie wiedza medyczna. Sąd o leczeniu boreliozy
Prawo drogowe
Trybunał zdecydował w sprawie dożywotniego zakazu prowadzenia aut
Zawody prawnicze
Ranking firm doradztwa podatkowego: Wróciły dobre czasy. Oto najsilniejsi
Prawo rodzinne
Zmuszony do ojcostwa chce pozwać klinikę in vitro. Pierwsza sprawa w Polsce