Kandydaci patrzą na wartości i etykę firm. Coraz częściej pytają o ESG

Chociaż o zawodowych wyborach Polaków decyduje zwykle pragmatyzm, to coraz częściej ważne są również nasze wartości i przekonania.

Publikacja: 24.06.2024 04:30

Kandydaci patrzą na wartości i etykę firm. Coraz częściej pytają o ESG

Foto: Adobe Stock

– Największy opór kandydatów obserwujemy w stosunku do firm produkujących i sprzedających produkty stojące w kontrze do zdrowego i świadomego trybu życia, działających np. w branży tytoniowej i alkoholowej. W tym przypadku około 30 proc. kandydatów odmawia udziału w rekrutacji – ocenia Karolina Lis, starsza dyrektor w firmie rekrutacyjnej Hays Poland, komentując dla „Rzeczpospolitej” wyniki jej niedawnego badania specjalistów.

Niemal dwie trzecie z nich wskazało, że działalność w nieetycznej branży zniechęciłaby ich do aplikowania na ofertę pracy w firmie. Ponaddwukrotnie słabsza okazała się np. bariera związana z minionymi kryzysami wizerunkowymi potencjalnego pracodawcy, która odstraszyłaby co czwartego specjalistę. Z kolei co piąty uczestnik badania nie aplikowałby na ogłoszenie firmy, która nie wspiera różnorodności, a niewiele mniejsza grupa nie chciałaby pracować w firmie, która uprawia greenwashing.

Pieniądze i wartości

Również inne badania wskazują na to, że Polacy zwracają uwagę na te aspekty wizerunku pracodawców, które są związane z podejściem firm do etyki i ESG (czyli z dbałością o środowisko naturalne, otoczenie społeczne i ład korporacyjny). Według tegorocznej edycji Workmonitora, badania agencji zatrudnienia Randstad, które objęło 27 tys. pracowników z 34 państw, w tym z Polski, w ocenie obecnego lub przyszłego pracodawcy najważniejsze są warunki pracy, w tym płaca, stabilność zatrudnienia, benefity i work-life balance (wskazane przez ponad 95 proc. pracowników). Jednak aż 60 proc. badanych bierze pod uwagę stanowisko i działania firmy w kwestiach środowiskowych, a jeszcze więcej, bo 64 proc., patrzy na jej podejście do kwestii różnorodności i zrównoważonego rozwoju.

Czytaj więcej

Jacy są Polacy w pracy? Mniej zestresowani, ale jest niepokojąca zmiana

Przedstawiciele agencji rekrutacyjnych, które zapytaliśmy o znaczenie kwestii etycznych i tych związanych z ESG (z odpowiedzialnością o środowisko, otoczenie społeczne i ład korporacyjny), potwierdzają, że wartości i przekonania kandydatów mają wpływ na ich decyzje o wyborze pracodawcy.

Ewa Michalska, dyrektor operacyjna Grafton Recruitment, dostrzega radykalną zmianę podejścia obecnych kandydatów w porównaniu z tymi z początku lat 90. XX wieku, gdy pracę w międzynarodowej firmie – bez względu na jej specyfikę – traktowano jako prestiżową. Niewiele osób myślało wtedy o względach etyczno-moralnych, które w ostatnich latach bardzo zyskały na znaczeniu i część kandydatów unika pracy np. w firmach produkujących używki, testujących produkty na zwierzętach czy w branży hazardowej. – Niektórzy są w stanie zaakceptować nawet niższe stawki w firmach działających zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju – zaznacza Ewa Michalska.

Piotr Wielgomas, prezes firmy rekrutacyjnej Bigram, przypomina, że już wcześniej część branż – w tym szczególnie tytoniowa i alkoholowa – cieszyła się mniejszą popularnością wśród kandydatów, co zmuszało firmy do uatrakcyjniania ofert pracy. To wyzwanie rekrutacyjne zauważa też Łukasz Przywóski, ekspert ds. rekrutacji w HRK.

Zmiana pokoleniowa?

– W przypadku branży tytoniowej średnio co drugi z kandydatów, do których się zwracamy, odmawia oddziału w rekrutacji, niezależnie od tego, czy dotyczy to stanowisk sprzedażowych czy marketingowych. Stoją za tym i przekonania moralne na temat szkodliwości produktów, i ograniczenia prawne utrudniające ich sprzedaż – wyjaśnia Przywóski. Dodaje, że ok. 20 proc. odmów jest przy ofertach pracy z branży alkoholowej, a zdarzają się one również przy rekrutacjach do branży fashion (ok. 5 proc.). Ma zagorzałych przeciwników, którzy widzą w niej źródło negatywnego wpływu na środowisko.

Zdaniem ekspertów Hays Poland, choć kwestie finansowe są kluczowym czynnikiem w wyborze pracy, to dla specjalistów ogromne znaczenie ma również to, jaki wpływ ma firma na społeczeństwo, środowisko i czy działa w sposób etyczny i transparentny. Jak zaznacza Karolina Lis, nie widać, by gorsza ostatnio koniunktura na rynku skłaniała specjalistów i menedżerów do porzucania swoich wartości.

Podobne obserwacje ma Magdalena Małek, główny konsultant w Wyser Executive Search. Według niej, choć w czasach gorszej koniunktury realia ekonomiczne mogą zwiększać elastyczność kandydatów, to ogólny trend wskazuje na wzrost wagi, jaką przykładają do zgodności wyznawanych wartości etycznych z działaniami firm. I coraz częściej zwracają uwagę na kwestie związane z ESG.

Widać to szczególnie w przypadku młodszych kandydatów, którzy zdecydowanie częściej niż starsze generacje pytają o społeczną odpowiedzialność firm, ich działania na rzecz równości i różnorodności. – Zdarza się, że jest to aspekt oferty pracy, na który zwracają uwagę w pierwszej kolejności – twierdzi ekspertka Hays Poland.

– Największy opór kandydatów obserwujemy w stosunku do firm produkujących i sprzedających produkty stojące w kontrze do zdrowego i świadomego trybu życia, działających np. w branży tytoniowej i alkoholowej. W tym przypadku około 30 proc. kandydatów odmawia udziału w rekrutacji – ocenia Karolina Lis, starsza dyrektor w firmie rekrutacyjnej Hays Poland, komentując dla „Rzeczpospolitej” wyniki jej niedawnego badania specjalistów.

Pozostało 91% artykułu
1 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Poszukiwanie pracy
Płaca w IT jest prawie dwa i pół razy wyższa niż w firmach odzieżowych
Poszukiwanie pracy
Już co trzecia firma planuje rekrutację
Poszukiwanie pracy
Wzrost płacy minimalnej nie zatrzyma wyjazdów na saksy. Jest jednak bariera
Poszukiwanie pracy
Wiosenne odbicie rekrutacji. Będzie trwałe?
Poszukiwanie pracy
Aż 800 mln ludzi szuka pracy za granicą. Kto marzy o pracy w Polsce?
Materiał Promocyjny
4 miliony na urodziny