Wielkanoc bez cięć. Co stabilne wydatki mówią o nastrojach przed wyborami?

Większość Polaków planuje wydać na święta tyle samo co rok temu – wynika z sondażu IBRiS dla „Rzeczpospolitej”. Ten pozornie gospodarczy sygnał może jednak realnie wpłynąć na wynik kampanii prezydenckiej.

Publikacja: 16.04.2025 04:38

Ile pieniędzy planujemy wydać na przygotowanie świąt?

Zakupy targ żywność

Ile pieniędzy planujemy wydać na przygotowanie świąt?

Foto: Adobe Stock

65,6 proc. – tylu ankietowanych w badaniu IBRiS dla „Rzeczpospolitej” (badanie z 4–5 kwietnia) planuje w tym roku na Wielkanoc wydać mniej więcej tyle samo, ile przed rokiem. 16,3 proc. planuje wydać mniej, 13,5 proc. – więcej. 4,6 proc. ankietowanych nie ma zdania. Nastroje konsumenckie przed Wielkanocą są elementem, który wpływa ogólnie na nastroje społeczne. A to z kolei przekłada się i na wybory prezydenckie i ich rezultat, chociaż nie jest to oczywiste na pierwszy rzut oka.

Eksperci: Wielkanoc a kampania? Jest związek 

Po serii debat – w tym dwóch, które odbyły się w Końskich w ubiegłym tygodniu – Rafał Trzaskowski potrzebuje dobrych wiadomości w kampanii prezydenckiej. I być może właśnie te wyniki sondażowe są takim pozytywnym sygnałem. – Wynik tego badania to dobra informacja dla sztabu Rafała Trzaskowskiego. Bo nie jest tajemnicą, że konkurencja będzie chciała zestawiać Trzaskowskiego z rządem Donalda Tuska, który w innych sondażach – dotyczących choćby jakości życia – wypada słabiej. Wyborcy sygnalizowali, że żyje im się gorzej. Istniało więc ryzyko, że te nastroje przełożą się również na wybory prezydenckie. Wielkanoc to przecież czas, gdy Polacy przy świątecznych stołach rozmawiają o polityce. Tymczasem ten sondaż pokazuje, że Polakom na razie nie żyje się aż tak źle – mówi w rozmowie z „Rzeczpospolitą” dr Bartłomiej Machnik z UKSW.

O tym, jak duże znaczenie dla wyniku wyborów mają nastroje społeczne, świadczy chociażby niedawny wpis premiera Donalda Tuska, który na serwisie X przytoczył rezultaty innego badania (CBOS) dotyczącego jakości życia właśnie. „Według najnowszych badań 37 procent Polaków oceniło, że żyje im się dobrze lub bardzo dobrze (wynik najwyższy w historii badań)” – napisał premier.

Kampania już zwalnia. Powrót po Wielkanocy 

Sztabowcy wszystkich sil bardzo uważnie obserwują – za pomocą badań dostępnych publicznie, ale i wewnętrznych pomiarów – nastroje Polaków. Również dotyczące zakupów na Wielkanoc. – Jeśli wyborcy nie ograniczają wydatków, to znaczy, że przynajmniej część z nich nie odczuwa tak silnego kryzysu, jak można by się spodziewać, patrząc na wiele nagłówków w mediach. Z perspektywy kampanii prezydenckiej oznacza to między innymi to, że emocje wyborców są nadal w tej rozgrywce, ale nie są jednoznacznie negatywne – konkluduje nasz rozmówca w jednym ze sztabów. 

Czytaj więcej

Radosław Sikorski: Ja bym poszedł na debatę do Republiki

Wnioski naszych rozmówców są zbieżne z kolejnymi badaniami CBOS, pokazującymi m.in. to, jak Polacy w obecnym momencie określają swoje nastawienie wobec rządu oraz ogólne nastoje społeczne. „W pierwszym miesiącu minionego kwartału oceny sytuacji politycznej i gospodarczej były gorsze niż w grudniu 2024 roku. W przypadku sytuacji gospodarczej oceny w kolejnym miesiącu poprawiły się i utrzymały na podobnym poziomie do końca kwartału, natomiast oceny sytuacji politycznej po lutowej poprawie w marcu ponownie uległy niewielkiemu pogorszeni" – pisze CBOS w zbiorczym komunikacie w kwietniu odnoszącym się do poprzedniego kwartału. I to może mieć znaczenie większe niż wszystkie wiralne momenty z kolejnych telewizyjnych debat. A co z kampanią prezydencką? Ta ulega pewnemu wyciszeniu, wróci – tuż po Wielkanocy. W środę kandydat PiS Karol Nawrocki ma planowane wystąpienie w Kanale Zero – i to może być ostatni polityczny akcent (biorąc pod uwagę potencjalne zasięgi), zanim Polacy wyjadą do swoich rodzin i zasiądą do świątecznych stołów. 

65,6 proc. – tylu ankietowanych w badaniu IBRiS dla „Rzeczpospolitej” (badanie z 4–5 kwietnia) planuje w tym roku na Wielkanoc wydać mniej więcej tyle samo, ile przed rokiem. 16,3 proc. planuje wydać mniej, 13,5 proc. – więcej. 4,6 proc. ankietowanych nie ma zdania. Nastroje konsumenckie przed Wielkanocą są elementem, który wpływa ogólnie na nastroje społeczne. A to z kolei przekłada się i na wybory prezydenckie i ich rezultat, chociaż nie jest to oczywiste na pierwszy rzut oka.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Polityka
Szachy w rządzie. Minister finansów Andrzej Domański sprawnie rozgrywa swoją partię
Polityka
Aleksander Kwaśniewski: Mentzen byłby trudniejszym przeciwnikiem dla Trzaskowskiego w drugiej turze
Polityka
Kampania prezydencka o smaku trumpizmu
Polityka
Jarosław Kaczyński naruszył mir domowy publicznej telewizji? Prokurator wszczyna śledztwo
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Polityka
Jakie są oczekiwania wobec nowego prezydenta? Polacy wskazali, na czym im zależy