Urzędowe potwierdzenie kopii dowodu osobistego w konkursie na dyrektora szkoły

Kandydat w konkursie na stanowisko dyrektora szkoły może przedstawić komisji, nie tylko potwierdzoną przez siebie kopię dowodu osobistego, ale również może skorzystać z urzędowej pieczęci.

Publikacja: 12.12.2013 13:00

Urzędowe potwierdzenie kopii dowodu osobistego w konkursie na dyrektora szkoły

Foto: Fotorzepa, Jakub Ostałowski

Takiego zdania był Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim, którego wyrok w sprawie konkursu na dyrektorów szkół podstawowych przesądził o nieważności postępowania.

Burmistrz ogłosił konkurs na stanowisko dyrektorów dwóch szkół podstawowych. Sprecyzował wymagania, które musiała spełnić osoba przystępująca do konkursu oraz wyjaśnił jakie oryginały bądź kopie dokumentów, powinny zawierać oferty osób przystępujących do konkursu. Wymienił w nich m.in. poświadczoną przez kandydata, za zgodność z oryginałem kopię dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz obywatelstwo kandydata. Konkursy na obydwa wskazane stanowiska miały przeprowadzić komisje konkursowe, powołane przez burmistrza.

Do konkursu na jedno ze stanowisk swoją ofertę zgłosił pewien mężczyzna. Przedłożył on kserokopię dowodu osobistego, poświadczoną za zgodność z oryginałem za pomocą pieczęci podbitej przez doradcę burmistrza, który był jednocześnie przewodniczącym komisji konkursowej.

Po otwarciu kopert z ofertami poszczególnych kandydatów komisja stwierdziła, że mężczyzna przedłożył kopię dowodu osobistego, jednak nie była ona potwierdzona za zgodność z oryginałem przez niego samego. Komisja z uwagi na ten brak formalny niezwłocznie podjęła uchwałę o odmowie dopuszczenia kandydata do postępowania konkursowego. W marcu bieżącego roku burmistrz, spośród dopuszczonych kandydatów, na stanowisko dyrektora szkoły powołał inną osobę.

Odrzucony kandydat stwierdził, że urzędnik naruszył procedurę konkursową i wezwał go do usunięcia naruszenia prawa. Bezskutecznie. Sprawa trafiła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim.

Mężczyzna w skardze zwrócił uwagę, że osoba poświadczająca dowód osobisty pełniła jednocześnie funkcję doradcy burmistrza i przewodniczącego komisji konkursowej i to ona miała moc potwierdzania za zgodność z oryginałem kopii dowodu osobistego – nie on sam. Jego zdaniem kandydat jako osoba fizyczna nie ma uprawnień do poświadczania za zgodność z oryginałem dokumentów, wystawianych przez organy administracji publicznej, poza nimi samymi oraz notariuszem.

Mężczyzna wyraził również pogląd, że dokument poświadczony przez samego tylko kandydata nie spełnia wymogu określonego w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placówki i jako nieprawidłowo uwierzytelniony powinien być przez komisję odrzucony. Na koniec dodał, że jeśli komisja konkursowa miała jakiekolwiek wątpliwości dotyczące uwierzytelnionej kopii dowodu osobistego, powinna była go wezwać do okazania oryginału.

WSA 21 listopada 2013 roku stwierdził nieważność zarządzenia burmistrza w sprawie powierzenia stanowiska dyrektora szkoły podstawowej innej osobie.

Sąd orzekł, że prawodawca istotnie ułatwił kandydatom wykazywanie swojej tożsamości zezwalając, by dokonywali uwierzytelnienia osobiście, jednakże gdy kandydat decyduje się na sporządzenie uwierzytelnienia w sposób silniej sformalizowany (np. przez pieczęć burmistrza), tym pewniejsza staje się okoliczność podlegająca wykazaniu tym dokumentem.

WSA dodał, że zastosowanie wyższego stopnia formalizacji czynności nie jest naruszeniem przepisu, natomiast skrajny formalizm, jak w przypadku działań komisji, prowadzi do kolizji z celami regulacji. (II SA/Go 749/13)

Wyrok jest nieprawomocny. Przysługuje na niego Skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Takiego zdania był Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim, którego wyrok w sprawie konkursu na dyrektorów szkół podstawowych przesądził o nieważności postępowania.

Burmistrz ogłosił konkurs na stanowisko dyrektorów dwóch szkół podstawowych. Sprecyzował wymagania, które musiała spełnić osoba przystępująca do konkursu oraz wyjaśnił jakie oryginały bądź kopie dokumentów, powinny zawierać oferty osób przystępujących do konkursu. Wymienił w nich m.in. poświadczoną przez kandydata, za zgodność z oryginałem kopię dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz obywatelstwo kandydata. Konkursy na obydwa wskazane stanowiska miały przeprowadzić komisje konkursowe, powołane przez burmistrza.

Sądy i trybunały
Adam Bodnar ogłosił, co dalej z neosędziami. Reforma już w październiku?
Prawo dla Ciebie
Oświadczenia pacjentów to nie wiedza medyczna. Sąd o leczeniu boreliozy
Prawo drogowe
Trybunał zdecydował w sprawie dożywotniego zakazu prowadzenia aut
Zawody prawnicze
Ranking firm doradztwa podatkowego: Wróciły dobre czasy. Oto najsilniejsi
Prawo rodzinne
Zmuszony do ojcostwa chce pozwać klinikę in vitro. Pierwsza sprawa w Polsce