Organy podatkowe mogą weryfikować prawidłowość rozliczeń z podatków w ramach czynności sprawdzających również uregulowanych w ordynacji. Czy jednak można mówić o niezależnych od przepisów ordynacji, ogólnych i uniwersalnych podstawach prawnych, które umożliwiają organom władzy państwowej kierowanie pytań do beneficjentów pomocy publicznej o liczbę i wysokość otrzymanych dotacji, liczbę i wysokość udzielonych ulg obniżających zobowiązania wobec państwa (np. ulgi we wpłatach stanowiących parapodatki)?
Rozliczanie z pomocy
Przedstawione przeze mnie zagadnienie jest o tyle skomplikowane, że nie wszystkie instytucje państwowe w związku z poborem należności stanowiących środki publiczne lub przekazywaniem, np. cyklicznie, co miesiąc dotacji stosują przepisy ordynacji podatkowej.
Wyjaśnię, że art. 82 ordynacji podatkowej i wydane do niego przepisy wykonawcze przewidują obowiązek przekazywania informacji na pisemne żądanie organu podatkowego o zdarzeniach wynikających ze stosunków cywilnoprawnych albo z prawa pracy, mogących mieć wpływ na powstanie obowiązku podatkowego lub wysokość zobowiązania podatkowego osób lub jednostek, z którymi zawarto umowę, jeżeli wartość należności lub zobowiązania wynikającego z umów zawartych z jednym kontrahentem przekroczyła równowartość 10 tys. euro (bądź też wartość należności lub zobowiązania wynikającego z jednorazowej umowy przekroczyła równowartość 3 tys. euro). Nie wszystkie ustawy regulujące zakres kompetencji różnorodnych organów administracji publicznej zawierają bowiem odesłanie do ordynacji podatkowej, przewidujące jej odpowiednie stosowanie w zakresie nieuregulowanym w tychże ustawach. Pojawia się pytanie, czy organy, które pełnią nadzór nad środkami publicznymi, lecz nie mogą realizować procedur uregulowanych w ordynacji, mają prawo kierować pisemne pytania do swoich beneficjentów lub dłużników publicznoprawnych, odprowadzających na ich rzecz daniny. Na to kontrowersyjne pytanie należy odpowiedzieć „tak".
Podstawową regułą działania organów państwowych, pod której kątem należy oceniać każdy przejaw aktywności administracji publicznej, jest zasada praworządności. Jednym z przejawów aktywności państwa jest przyznawanie dotacji oraz udzielanie ulg w spłacie zobowiązań finansowych podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą. Udzielenie przedsiębiorcom pomocy finansowej ze środków publicznych podlega regułom prawa publicznego, którego integralnym elementem są przepisy nakładające obowiązek nadzoru nad przebiegiem udzielania przez państwo tego rodzaju wsparcia. Uzyskanie dotacji lub preferencji w postaci możliwości obniżenia danin publicznych stanowi niejednokrotnie formę promocji na rynku pracy dla przedsiębiorców zatrudniających osoby bezrobotne, zwłaszcza tych, których start zawodowy jest szczególnie utrudniony. Tego rodzaju preferencje są bowiem przewidziane w różnorodnych programach rządowych, wspólnotowych lub regulacjach prawnych w celu zwiększenia konkurencyjności wspomnianych przedsiębiorców względem innych podmiotów gospodarczych. Opisywana forma pomocy wiąże się z koniecznością przestrzegania wymogów dokumentacyjnych, tj. wystawiania dokumentów opisujących przebieg operacji gospodarczych generujących prawo do ulg, które również objęte są nadzorem władz publicznych.
W interesie budżetu
Nieprzypadkowo urzędnicy są zobligowani do ochrony interesów państwa oraz prawa, a w szczególności do racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi (art. 17 ust. 1 i ust. 2 pkt 3 ustawy z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych). Konieczność w pełni skutecznej ochrony interesów gospodarczych państwa przewiduje też art. 44 ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. DzU z 2013 r. poz. 885 ze zm.). Zgodnie z nim wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów. Jednym z przejawów funkcji nadzorczych państwa jest również art. 23 ust. 1 pkt 5 ustawy o ochronie danych osobowych (tekst jedn. DzU z 2002 r. nr 101, poz. 926 ze zm.), z którego wynika, że dane osobowe mogą być zbierane do realizacji ustawowych celów.