Edukacja zdrowotna, to nadzieja na lepszą ochronę dzieci i młodzieży. List otwarty

Trwają protesty przeciwko wprowadzeniu do szkół przedmiotu „Edukacja zdrowotna”. W obronie pomysłu stanęli eksperci, intelektualiści, osoby pracujące z dziećmi i znające ich problemy. Jakie mają argumenty? Publikujemy ich list otwarty.

Publikacja: 02.12.2024 11:12

Edukacja zdrowotna, to nadzieja na lepszą ochronę dzieci i młodzieży. List otwarty

Foto: Adobe stock

Wyrażamy niepokój związany z dyskredytowaniem potrzeby wprowadzenia do szkół przedmiotu „Edukacja zdrowotna” i wykorzystywaniem tak kluczowego dla bezpieczeństwa młodych ludzi tematu do walki ideologiczno-politycznej. Koszty takiego działania ponosić będą młodzi ludzie i ich bliscy.

Czytaj więcej

Protest przeciw „deprawacji w szkołach”. Na manifestacji kandydat na prezydenta RP

Właściwa edukacja chroni dzieci

„Wierzę, że musimy prowadzić edukację seksualną w szkołach. Seks jest darem od Boga. To nie potwór, to dar od Boga, by kochać” – mówił Franciszek. „Potrzebna jest edukacja seksualna dla dzieci. Ideałem jest, aby zaczęli w domu, z rodzicami. Nie zawsze jest to możliwe w wielu sytuacjach rodzinnych lub dlatego, że nie wiedzą, jak to uczynić. Szkoła to nadrabia i musi to czynić, w przeciwnym razie pozostaje pustką, która zostaje wypełniona przez jakąkolwiek ideologię” – dodawał papież podczas konferencji prasowej po Światowych Dniach Młodzieży w Panamie.

Rozmiar kryzysu zdrowia, krzywdzenia młodych ludzi oraz powyższe słowa Franciszka, podobnie jak papieskie „tak” dla edukacji seksualnej zapisane w „Amoris Laetitia”, skłaniają nas do zabrania głosu w kwestii programu edukacji zdrowotnej, który znajduje się obecnie pod silną krytyką części opinii publicznej. Zastrzegając, że rozumiemy lęki części rodziców przed „kolonizacją ideologiczną”, podkreślamy, że projekt ten jest od nich wolny, a zawiera – co istotne – wiele kluczowych elementów związanych z bezpieczeństwem dzieci i młodzieży.

Czytaj więcej

Spór o „Amoris Laetitia”. Komu nie podoba się adhortacja papieża

Właściwa edukacja jest najskuteczniejszym czynnikiem chroniącym dzieci i młodzież przed wszelkimi formami krzywdzenia – psychicznego, fizycznego, seksualnego, ekonomicznego, zaniedbania i cyberprzemocy. Od lat trwa w Polsce spór dotyczący kształtu tego rodzaju treści i metod nauczania. Różne środowiska i organizacje, zarówno zorientowane humanistycznie, chrześcijańsko, ale też odwołujące się do innych systemów wartości postulowały potrzebę uwzględnienia holistycznej wizji człowieka i jego potrzeb, zamiast redukowania go do sfery biologicznej, seksualnej czy też wyłącznie społecznej lub aksjologicznej.

Potrzeba merytorycznej i rzetelnej dyskusji

Przedstawiona propozycja podstawy programowej spełnia te kryteria. Wydaje się, że jest to właśnie podejście, od lat oczekiwane przez tych, którzy widzą potrzebę systemowego zadbania o dobrostan młodego człowieka. Duży nacisk kładziony jest w niej na: wartości i postawy, kondycję psychiczną, społeczne relacje, dojrzewanie, zdrowie seksualne, środowiskowe, bezpieczeństwo w świecie mediów cyfrowych, sprawność fizyczną, właściwe odżywianie, profilaktykę uzależnień i praktyczne korzystanie z systemu ochrony zdrowia oraz, w miarę potrzeb, właściwej interwencji w celu uzyskania pomocy.

Z punktu widzenia toczonej właśnie dyskusji i rozpowszechniania wielu wprowadzających opinię publiczną w błąd wypowiedzi, chcemy docenić obecność w programie adekwatnych do wieku treści dotyczących przeciwdziałania seksualizacji, ekspozycji dzieci na pornografię, a także podstawowy zakres przeciwdziałania krzywdzeniu seksualnemu zawierający elementy edukacji prawnej, społecznej, świadomości granic i stosunku do własnego ciała, rozpoznawania niewłaściwych zachowań seksualnych ze strony dorosłych oraz rówieśników.

Czytaj więcej

Przemysław Czarnek protestuje przeciwko edukacji zdrowotnej i przeprowadza kontrolę w MEN

Uwzględniając powyższe, stwierdzić należy, że tego rodzaju zintegrowanego programu w polskiej szkole jeszcze nie było. Mamy pełną świadomość, że jego implementacja i rozwój wymagać będą wysiłku i doskonalenia przez najbliższe lata.

Jest to zatem doskonała okazja do merytorycznej i rzetelnej dyskusji dotyczącej edukacji uwzględniającej dobro dziecka, w tym jego harmonijny rozwój. Zachęcamy krytyków podobnych rozwiązań do dokładnej analizy obecnej sytuacji psychospołecznej dzieci, do spojrzenia na skalę przeżywanego przez nie kryzysu. Edukacja zdrowotna zawiera elementy, które, jak wspomniano, mają istotne znaczenie prewencyjne. Jednocześnie są konkretną propozycją. Także rodzice i opiekunowie dzieci znajdą w niej obszary, które stać się mogą inspiracją do ważnych rozmów w domach, budujących i utrwalających relacje.

Sygnatariuszki i sygnatariusze:

Prof. ucz. dr hab. Jan Chodkiewicz – psycholog, psychoterapeuta

Dr Konrad Ciesiołkiewicz – ekspert ds. spraw społecznych, psycholog i politolog

Filip Flisowski – dziennikarz

Katarzyna Jabłońska – dziennikarka

Maria Keller-Hamela – psycholożka

Prof. ucz. dr hab. Błażej Kmieciak – pedagog specjalny, socjolog, psychoedukator

Joanna Kmieciak - pedagog specjalny, terapeuta

Justyna Kotowska – psycholog

dr n. med. Ewa Krajewska-Siuda - specjalista pediatra i endokrynolog

dr hab. n. med. Krzysztof Krajewski-Siuda - psychiatra, specjalista zdrowia publicznego

Prof. dr hab. Marcin Matczak - prawnik

Dr Rafał Majda - prawnik

Joanna Napierała – adwokatka

Prof. ucz. dr hab. Jacek Potulski – prawnik

Prof. ucz. dr hab. Jacek Pyżalski – pedagog

Paweł Rabiej – polityk społeczny

Dr Monika Sajkowska – socjolożka

Marta Skierkowska – psycholożka

Katarzyna Staciwa – eksperta ds. przeciwdziałania wykorzystywaniu seksualnemu dzieci w cyberprzestrzeni

Renata Szredzińska – socjolożka

Małgorzata Terlikowska – etyk, redaktor, współautorka książek nt. prewencji wykorzystania seksualnego

Dr Tomasz Terlikowski – filozof, publicysta, dziennikarz

Beata Wojtkowska – specjalistka ds. ochrony dzieci

Lista ma charakter otwarty

Wyrażamy niepokój związany z dyskredytowaniem potrzeby wprowadzenia do szkół przedmiotu „Edukacja zdrowotna” i wykorzystywaniem tak kluczowego dla bezpieczeństwa młodych ludzi tematu do walki ideologiczno-politycznej. Koszty takiego działania ponosić będą młodzi ludzie i ich bliscy.

Właściwa edukacja chroni dzieci

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Opinie polityczno - społeczne
Marek A. Cichocki: Prawdziwy test dla Polski zacznie się dopiero po zakończeniu wojny w Ukrainie
analizy
Wybory prezydenckie 2025. Kandydaci rywalizują nie tylko ze sobą, ale i z przeszłością
Opinie polityczno - społeczne
Mirosław Żukowski: Doping Igi Świątek. Trzeba z tym żyć
Opinie polityczno - społeczne
Marcin Molski: Ciemna strona CBA
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Opinie polityczno - społeczne
Estera Flieger: Dzień świstaka z obchodami 80. rocznicy zakończenia II wojny światowej
Materiał Promocyjny
Samodzielne prowadzenie księgowości z Małą Księgowością