Czy chmura ma szansę zyskać w Polsce popularność?

O perspektywach rozwoju Cloud computingu w naszym kraju mówią menedżerowie z firm Citrix, Symantec i Epicor

Publikacja: 23.04.2012 10:45

Artur Cyganek, szef polskiego oddziału Citrix Systems

Wszystko zależy od tego, co rozumiemy przez pojęcie chmury. Jeżeli mówimy o chmurze prywatnej, czyli o scentralizowanych zasobach i aplikacjach, a także o możliwości pracy zdalnej z nimi, to z taką formą wykorzystania zasobów IT spotykamy się od lat – również w Polsce - i nie jest to żadna nowość. Warto wiedzieć, że samo pojęcie „cloud" jest jedynie nazwaniem sposobu udostępniania zasobów, który de facto na rynku funkcjonuje już od dłuższego czasu.

W rozumieniu konsumenckim z usługami dostępnymi w modelu chmurowym spotykamy się dość często, niekiedy nawet nie zdając sobie z tego do końca sprawy, np. korzystając z komunikatorów, kont pocztowych na serwisach czy też narzędzi pracy grupowej. Bardzo często pobieramy również aplikacje, np. określone programy czy gry z serwisu Android Market, na nasze telefony. To nic innego jak aplikacje udostępniane w chmurze. To jest również jedna z cech i korzyści tego modelu przetwarzania, że użytkownik nie musi się zastanawiać, skąd wykorzystywane przez niego dane są udostępniane i przez kogo. Całość ma po prostu działać.

W sferze biznesowej wykorzystujemy usługi takie jak spotkania online czy wideokonferencje. Istnieją również firmy, które z sukcesami świadczą usługi udostępniania aplikacji w chmurze na rzecz polskich klientów. Sądzę, że ten model - efektywny kosztowo dla odbiorców - może stać się bardzo popularny wśród wielu firm, które chcą uniknąć niepotrzebnych wydatków.

Jolanta Malak, szefowa Symantec Poland

Usługi w chmurze będą popularne wśród tych firm, które szukają sposobu na redukcję kosztów bieżących i przeniesienie wydatków inwestycyjnych z IT do innych obszarów biznesowych. Rozwiązania te zmniejszają zapotrzebowanie na rozwój infrastruktury sprzętowej i wydatki na oprogramowanie, zastępując je przewidywalnymi kosztami na podstawie modelu subskrypcji. W przypadku przeniesienia danych i usług do chmury, firma może skorzystać z dodatkowych zalet, takich jak: wysoka dostępność usług przez całą dobę, bieżąca aktualizacja systemów operacyjnych, zabezpieczenia i filtrowanie danych.

Uważam, że cloud computing to kierunek rozwoju informatyzacji na całym świecie, więc również w naszym kraju. Obecnie coraz więcej firm w Polsce interesuje się tą technologią i przeniesieniem choćby części usług IT do chmury. Symantec dostarcza między innymi swoim klientom usługi zabezpieczania poczty elektronicznej, mechanizmy przechowywania i odtwarzania danych. Możemy również pomóc naszym klientom przeorganizować ich środowisko IT, pozwalając większym organizacjom na lepsze i wydajniejsze wykorzystanie aktualnej infrastruktury poprzez stworzenie prywatnej chmury.

Piotr Krzysztoporski, dyrektor ds. konsultingu IT w Epicor

Próbując określić poziom znajomości  i wykorzystywania przez polskich przedsiębiorców technologii cloud, śmiało można stwierdzić, że nadal znajduje się ona w fazie rozwoju. Choć proces oswajania się z takim stylem zarządzania biznesem musi potrwać, to coraz bardziej powszechna obecność internetowych aplikacji, na przykład elektroniczna bankowość, sprawiają, że najbliższe lata polskiego rynku IT mogą należeć właśnie do chmury. Głównym czynnikiem, który opóźnia pełną popularyzację rozwiązań chmurowych, jest psychologiczna obawa przedsiębiorców  przed „wirtualnością" cloudu.

W rzeczywistości jednak z mechanizmami obecnymi w chmurze mamy do czynienia w codziennym życiu. Paradoksalnie adresowana do biznesu chmura jest częściej wykorzystywana przez osoby prywatne. Przykładem mogą być serwisy do przechowywanie dokumentów albo zdjęć. Ostatnio zauważamy również obecność tego typu rozwiązań w przestrzeniach, które do tej pory cechowały się dosyć niskim poziomem informatyzacji. Ogromną popularnością cieszą się choćby e-dzienniki wprowadzane do szkół.

Opinie Ekonomiczne
Leszek Pacholski: Interesy ludzi nauki nie uwzględniają potrzeb polskiej gospodarki
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof A. Kowalczyk: Jak skrócić tydzień pracy w Polsce
Opinie Ekonomiczne
Stanisław Stasiura: Kanada – wybory w czasach wojny celnej
Opinie Ekonomiczne
Adam Roguski: Polscy milionerzy wolą luksusowe samochody i spa niż nieruchomości
Materiał Promocyjny
Jak Meta dba o bezpieczeństwo wyborów w Polsce?
Opinie Ekonomiczne
Grzegorz W. Kołodko: Szeroki świat czy narodowy zaścianek?