Sukces polskich przemian

Rosnąca waga eksportu to bezdyskusyjnie jedno z największych osiągnięć polskiej gospodarki – pisze dyrektor zarządzający w BZ WBK.

Publikacja: 10.05.2015 22:00

Sukces polskich przemian

Foto: materiały prasowe

Analizując zmiany zachodzące w polskiej gospodarce, trudno nie dostrzec, że udział eksportu w całym PKB, 20 lat temu wynoszący 20 proc., wzrósł do 50 proc. Jego wartość wzrosła w tym czasie z 22,9 mld dol. w 1995 r. do 218,9 mld dol. (163,1 mld euro) w 2014 r., a według naszych prognoz za pięć lat udział eksportu sięgnie prawie 60 proc. polskiego PKB.

Działalność eksportowa przestała być domeną największych korporacji, w tym oddziałów zagranicznych koncernów. Dziś jest siłą napędową mniejszych, krajowych korporacji, a nawet sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Po trzecie, lista krajów, z którymi prowadzimy wymianę handlową, szybko się wydłuża i pojawiają się na niej coraz bardziej zaskakujące kierunki. To głównie wynik operatywności polskich przedsiębiorców.

Globalne wyzwania

Coraz częściej jesteśmy także eksporterami na rynki, z których przed chwilą tylko importowaliśmy (np. Chiny). Polski eksport radzi sobie nawet z tak poważnymi wyzwaniami jak np. kryzys wschodni, który nie stłumił wyników eksportu tak, jak można byłoby się tego obawiać.

Na sukces, który pokazują dane makro, nie złożyło się jednak nic innego jak tylko wysiłek pojedynczych przedsiębiorców. I to właśnie ich należy docenić i z pełnym zaangażowaniem wspierać. Jest to zadanie instytucji państwowych, agend rządowych, izb handlowych, ale także podmiotów komercyjnych. Na tym przekonaniu budujemy relacje z eksporterami i importerami jako bank. I z tego też powodu zdecydowaliśmy się wyjść poza tradycyjne sposoby wsparcia eksporterów, którymi są usługi bankowe.

Już dziś inspirujemy i edukujemy, zachęcamy przedsiębiorców do tworzenia nowych wizji rozwoju. Oczywiście nasza tradycyjna rola partnera zabezpieczającego obrót gospodarczy nie przestaje być rolą kluczową. Ostatecznie to właśnie narzędzia finansowe pozwalają prowadzić biznes międzynarodowy. Czujemy się w tym obszarze mocni, bo mamy szerokie zaplecze zagraniczne dające wiedzę i możliwości bardzo realnego wsparcia przedsiębiorców na całym świecie.

Nasze przekonanie o konieczności motywowania firm do działalności eksportowej bierze się również z tego, że razem z polskimi przedsiębiorcami staramy się patrzeć daleko w przyszłość. Dziś firmy mogą wykorzystywać fundusze europejskie, mamy przewagi konkurencyjne w zakresie kosztów siły roboczej, a także sprzyjającą sytuację na rynkach zewnętrznych, z których wiele – np. Afryka czy Ameryka Południowa – jest zainteresowanych naszymi produktami i oferuje stosunkowo dużo niezagospodarowanych nisz. Jednak fundusze unijne za chwilę się skończą, wzrosną koszty pracy, a nisze w krajach rozwijających się mogą zająć dostawcy z innych państw.

Wykorzystanie potencjału dnia dzisiejszego jest więc jedynym wyjściem, aby kilka czy kilkanaście lat polska gospodarka była we właściwym punkcie – aby była konkurencyjna, nowoczesna i w większym stopniu oparta na wiedzy. W tym zakresie naszym wyzwaniem jest wzrost wolumenów dóbr bardziej przetworzonych, bardziej zaawansowanych, które zapewniłyby nam długoterminową przewagę rynkową w skali globalnej. Musimy mocno i mądrze wspierać innowacyjność oraz inwestycje poprawiające efektywność.

Te przekonania doprowadziły nas do stworzenia koalicji partnerów, z którymi zapewnimy pełne spektrum wsparcia dla eksporterów. Wspólnie z Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych, Google, PwC, Bisnode oraz pod patronatem Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Ministerstwa Gospodarki ruszamy z ogólnopolskim Programem Rozwoju Eksportu. Zaplanowane przez nas spotkania w 12 miastach Polski gwarantują przedsiębiorcom uzyskanie dostępu do wiedzy – praktycznej, rzetelnej, przekazywanej przez najlepszych ekspertów, którzy zainspirują swoimi wykładami, a przede wszystkim pokażą praktyczne narzędzia ułatwiające rozpoznanie rynków, przygotowanie się do ekspansji oraz jej realizację.

Otwarcie na nowe możliwości

Razem ze wszystkimi partnerami w Programie Rozwoju Eksportu jesteśmy przekonani, że informacja i wiedza to podstawa. Samo hasło „eksportujmy!" nie jest wystarczające. Wyjście poza kraj to poważna decyzja biznesowa i jest zrozumiałe, że wiele firm ma przed nią obawy. Poprzez nasze warsztaty chcemy pokazać, że zdobycie nowych rynków czy w ogóle rozpoczęcie działalności eksportowej może być przedsięwzięciem bezpiecznym i stosunkowo bezbolesnym dzięki konkretnym, dostępnym na wyciągnięcie ręki narzędziom – finansowym, ale też technologicznym czy o charakterze konsultingowym.

Nawet jeśli firma nie od razu zdecyduje się na ekspansję, to mamy nadzieję, że przynajmniej otworzy się na taką możliwość i zdobędzie informację, gdzie szukać rozwiązań, gdy będzie już gotowa. A o tym, że coraz więcej polskich przedsiębiorstw jest i będzie z biegiem czasu gotowych na eksport, jestem bowiem przekonany.

Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Krótszy tydzień pracy, czyli koniec kultury zapieprzu
Materiał Promocyjny
Przed wyjazdem na upragniony wypoczynek
Opinie Ekonomiczne
Ekonomiści: Centralny czy Ukryty Rejestr Umów?
Opinie Ekonomiczne
Aneta Gawrońska: Od wojny w koalicji mieszkań nie przybędzie
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Wojna celna Trumpa zaboli Amerykanów. Czy zaboli także nas?
Opinie Ekonomiczne
Hubert A. Janiszewski: 800+? Politycy właśnie wypuścili dżina z butelki