Najprostszym testem skuteczności nowego prawa jest sprawdzenie tego, czy i ewentualnie jak projektowane regulacje funkcjonują w innych krajach. Nie oznacza to oczywiście, że oryginalne przepisy powinny być z góry odrzucane. Jeśli jednak reguły, które w danym kraju chce się wprowadzić, nie funkcjonują nigdzie indziej na świecie, stanowi to bardzo poważny asumpt do wnikliwego rozważenia sensu ich wprowadzenia.
Ograniczenie lub nawet wykluczenie możliwości prowadzenia działalności handlowej w niedzielę jest rozwiązaniem istniejącym w wielu krajach Unii Europejskiej (np. Niemcy, Francja, Belgia). Rozważamy zatem rozwiązanie, które potwierdziło swoją skuteczność w wielu państwach.
Wskazana ostrożność
Jednak w kontekście przenoszenia pomiędzy krajami konkretnych rozwiązań prawnych należy zawsze zachowywać niezwykłą ostrożność. To, czy rozwiązanie z obszaru regulacji będzie skuteczne i efektywne, zależy od układu instytucji obecnych w danym kraju.
Na potrzeby niniejszego artykułu definicja instytucji została sformułowana w następujący sposób: są to tworzone przez ludzi (społeczeństwa) pisane i niepisane reguły i normy postępowania oraz ograniczenia mające na celu obniżenie poziomu niepewności i zapewnienie kontroli nad otaczającym światem. Rozwiązania akceptowane i skuteczne w jednym kraju niekoniecznie muszą się sprawdzać w innym. Oczywiście, zależność pomiędzy normami a prawem nie ma charakteru jednokierunkowego, to raczej sprzężenie zwrotne. Wartości wpływają na odbiór i akceptację istniejącego prawa, ale im dłużej prawo obowiązuje, tym większa szansa, że w trwały sposób wpłynie na poglądy i postawy społeczeństwa. No, chyba że będzie od początku lekceważone i dezawuowane, a przypadki jego łamania nie będą w skuteczny sposób wykrywane i karane. Wprowadzanie nowych regulacji musi być zatem związane z jednej strony z ich przynajmniej minimalną akceptacją społeczną, z drugiej zaś, obudowane w skuteczny aparat egzekucji sposobu przestrzegania prawa.
Drugim kluczowym wymiarem oceny regulacji jest korzyść społeczna netto. To fundamentalne – z punktu widzenia ekonomii sektora publicznego – pojęcie oznacza rachunek korzyści i kosztów wiążących się z nowym prawem. Działania państwa są uzasadnione o tyle, o ile korzyści z wprowadzenia regulacji przeważają nad kosztami. W odwrotnej sytuacji państwo powinno wstrzymać się ze swoją interwencją. Jak ten rachunek wygląda w kontekście zakazu handlu w niedzielę? Odpowiedź na to pytanie jest o tyle trudna, że potencjalne korzyści i koszty są silnie związane ze szczegółowymi rozwiązaniami wbudowanymi w projektowane prawo.