Nie ma takiego drugiego przedmiotu, wprowadzonego do szkół w ostatnich latach, który wzbudzałby tyle emocji, jak podstawy przedsiębiorczości. Nie ma takiego drugiego, wokół którego powstało tyle oddolnych inicjatyw: olimpiad, konkursów i gier. Nie ma takiego drugiego, który wciąż nie może się doczekać podniesienia swej rangi przez nadanie statusu przedmiotu maturalnego, a zamiast tego często jest niedoceniany i deprecjonowany.
Historia przedmiotu podstawy przedsiębiorczości nie jest długa. Został on wprowadzony jako obowiązkowy do szkół ponadgimnazjalnych w roku 2003. Miał za zadanie podniesienie świadomości ekonomicznej społeczeństwa. Czy zadanie to spełnił? Dość powiedzieć, że w ciągu paru lat stał się przedmiotem, którego dotyczą aż trzy olimpiady szkolne. Są to: najstarsza z nich – olimpiada ekonomiczna, olimpiada przedsiębiorczości i najmłodsza z nich – olimpiada wiedzy o finansach. Z żadnego innego przedmiotu nie ma aż tylu olimpiad. Żaden inny przedmiot nie cieszy się tak olbrzymim zainteresowaniem uczelni prywatnych i publicznych.
W ciągu tych paru lat przedsiębiorczość została również włączona do cyklu największych programów edukacyjnych w Polsce, takich jak „Moje finanse”, „Ekonomia w szkole” prowadzone przez Narodowy Bank Polski wspólnie z Fundacją Młodzieżowej Przedsiębiorczości oraz „Szkolna internetowa gra giełdowa” prowadzona przez działającą przy giełdzie Fundację Edukacji Rynku Kapitałowego. W tym roku jest to już ósma edycja tej gry.
Co roku uczelnie państwowe, prywatne oraz różne instytucje i organizacje prześcigają się, aby ze swoimi konkursami i projektami dotrzeć do jak największej liczby uczniów. W sumie w ciągu roku szkolnego, czyli od września do czerwca, pojawia się średnio ponad 70 konkursów.
Jest to liczba znacznie przewyższająca możliwości szkoły i nauczyciela, ponieważ liczba godzin na przedmiot w szkole ponadgminazjalnej wynosi zaledwie dwie tygodniowo w cyklu rocznym lub jedną godzinę tygodniowo w cyklu dwuletnim. Z prostego rachunku wynika, że jest to niecałe 60 godzin w całym trzyletnim cyklu nauczania.