Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 8 grudnia 2016 r. (II OSK 640/15), w którym uchylił wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 22 grudnia 2014 r. (II SA/Ke 938/14).
Wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym. Będąca inwestorem gmina zgłosiła roboty budowlane polegające na wykonaniu przydomowej oczyszczalni ścieków. Od tego zgłoszenia organ administracji architektoniczno-budowlanej nie wniósł sprzeciwu. Jak się okazało, zgłoszenie było jednak wadliwe, ponieważ nie spełniało wymogów § 31 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia ministra infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie w zakresie odległości studni rozsączającej od istniejącej na sąsiedniej działce studni dostarczającej wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi. W toku kontroli przeprowadzonej przez powiatowego inspektora nadzoru budowlanego (PINB) ustalono, że wybudowany obiekt odbiega wprawdzie od pierwotnego projektu, jednak po jego wybudowaniu wymogi określone ww. przepisem rozporządzenia są zachowane. Jak wynikało bowiem z kontroli, zmieniono lokalizację oczyszczalni w stosunku do lokalizacji przewidzianej dokonanym zgłoszeniem.
Obowiązek przedłożenia ekspertyzy
PINB wszczął postępowanie w sprawie wykonania robót budowlanych dotyczących oczyszczalni ścieków zgodnie z prawem (tzw. postępowanie naprawcze). Następnie PINB, na podstawie art. 51 ust. 1 pkt 2 i ust. 7 ustawy - Prawo Budowalne oraz art. 80 ust. 2 pkt 1 tej ustawy, wydał decyzję, na mocy której nałożył na gminę obowiązek przedłożenia w określonym terminie ekspertyzy technicznej zawierającej jednoznaczną ocenę, czy usytuowanie przydomowej oczyszczalni w obecnym miejscu może mieć negatywny wpływ na naruszenie statyki konstrukcji budynków sąsiadujących i zawierającej ewentualne zalecenia w tym zakresie.
Gmina przedłożyła dwie ekspertyzy techniczne. Wynikało z nich, że po wybudowaniu oczyszczalni obiekt ten nie narusza żadnych przepisów z zakresu prawa budowlanego, w tym ww. przepisu rozporządzenia. Ponadto, z ekspertyz tych wynikało, że oczyszczalnia ścieków jest w dobrym stanie technicznym i nadaje się do użytkowania, zaś jej usytuowanie nie ma żadnego negatywnego wpływu na statykę i konstrukcję budynku na działce sąsiedniej. Ekspertyzy przedstawione przez gminę potwierdziły, że oczyszczalnia nie wymagała wykonania żadnych dodatkowych robót budowlanych. W konsekwencji, PINB wydał kolejną decyzję, na podstawie art. 51 ust. 3 i art. 81 ust. 1 pkt 2 Prawa budowlanego, na mocy której stwierdził, że gmina wykonała nałożony obowiązek.
Skarga przeciwników inwestycji
Od decyzji PINB odwołanie złożyli przeciwnicy inwestycji gminy. Po rozpatrzeniu odwołania wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego (WINB) utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję. W wyniku przeprowadzonego postępowania ustalono, że po wykonaniu wszystkich robót obiekt nie narusza przepisów Prawa budowlanego i nie stanowi zagrożenia dla sąsiedniego budynku, co potwierdziły przedstawione przez gminę ekspertyzy. WINB uznał zatem, że rozstrzygnięcie organu I instancji było słuszne.