Nasza „Kolejka” nauczy świat, jak działał realny socjalizm

Gra planszowa obrazująca życie w komunizmie będzie wydana w sześciu językach. Ostatnio w Instytucie Pamięci Narodowej pytała o nią szkoła w Seulu, która chce za jej pomocą edukować koreańskich uczniów

Publikacja: 05.05.2012 02:19

Nasza „Kolejka” nauczy świat, jak działał realny socjalizm

Foto: www.ipn.gov.pl

„Kolejka" to hit na rynku, który w ubiegłym roku przygotował Instytut Pamięci Narodowej. Trzy wydania rozeszły się w Polsce błyskawicznie, obecnie ich ceny na portalach aukcyjnych nawet trzykrotnie przekraczają cenę sklepową (69 zł kosztowała detalicznie, około 200 zł

z drugiej ręki). Czwarte wydanie pod koniec czerwca w 25 tysiącach egzemplarzy pojawi się w wersji międzynarodowej. W pudełku obok polskich kart znajdą się także zestawy do gry po angielsku, niemiecku, hiszpańsku, rosyjsku i japońsku.

Jak wielkim sukcesem wydawniczym okazała się „Kolejka" na polskim rynku, świadczy pojawienie się kilku gier planszowych, imitujących produkt IPN. Skąd zainteresowanie Polaków, którym telewizje nieustannie serwują filmy z PRL, gdzie tych realiów mogą naoglądać się do woli?

Prof. Andrzej Rychard, socjolog z Polskiej Akademii Nauk, takie ma na to wytłumaczenie:

– „Kolejka" daje graczom możliwość swoistej interaktywności, a nie tylko biernego oglądania realiów w filmach – zauważa. – Tu można niejako odegrać się, kostka jest na pewno sprawiedliwsza niż ówczesne reguły funkcjonowania w socjalizmie. A twórcy doskonale wpisali się formą w renesans gier planszowych.

Jeszcze przed premierą w lutym 2011 roku gra „Kolejka" wywołała zainteresowanie na całym świecie. O publikacji edukacyjnej IPN informowały media w ponad 150 krajach, w tym globalne serwisy informacyjne, m.in. BBC, CNN, Fox News, Associated Press.

– To niebywała promocja polskiego, innowacyjnego pomysłu nauczania historii za pomocą gry planszowej – podkreśla kontekst tych informacji w światowych mediach Andrzej Arseniuk, rzecznik IPN.

W styczniu tego roku reportaż o „Kolejce" wyemitowała japońska telewizja NHK.

Zapytania o grę spływają z całego świata. – Ostatnio zgłosiła się do nas nauczycielka historii z Seulu poszukująca gry dla swoich uczniów – mówi Katarzyna Hołopiak z Sekcji Kontaktów Międzynarodowych Biura Prezesa IPN.

Odbiorców zagranicznych w specyfikę historii Polski oraz gospodarki PRL wprowadzi dołączony do instrukcji wstęp prezesa IPN dr. Łukasza Kamińskiego oraz popularnonaukowy artykuł dyrektora Biura Edukacji Publicznej IPN dr. Andrzeja Zawistowskiego.

– Liczymy przede wszystkim na zainteresowanie Amerykanów i Japończyków – podkreśla Karol Madaj z IPN – autor i koordynator wydania gry, który podkreśla, że „Kolejka" ma charakter edukacyjny, a walory popularnonaukowe gry były weryfikowane przez historyków.

– Ludziom na świecie brakuje przystępnej informacji o swoistej antropologii życia codziennego w komunizmie – tak prof. Rychard tłumaczy fenomen zainteresowania grą poza Polską. – Do naukowych wydawnictw, gdzie taka wiedza się znajduje, przeciętny obywatel nie sięga.

Andrzej Arseniuk zapowiada, że „Kolejka" to nie incydent, ale element strategii IPN w edukacji historycznej. – Mamy sporo pomysłów na gry, komiksy itp. działania, które uzupełnią naszą merytoryczną działalność naukową – zapowiada. – Mam nadzieję, że taki sukces promocyjny, ale także komercyjny „Kolejki" skłoni polityków do przyznania dodatkowych środków na tego typu popularyzację historii. Bo na grze IPN nie zarabia ani grosza.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora j.kalucki@rp.pl

„Kolejka" to hit na rynku, który w ubiegłym roku przygotował Instytut Pamięci Narodowej. Trzy wydania rozeszły się w Polsce błyskawicznie, obecnie ich ceny na portalach aukcyjnych nawet trzykrotnie przekraczają cenę sklepową (69 zł kosztowała detalicznie, około 200 zł

z drugiej ręki). Czwarte wydanie pod koniec czerwca w 25 tysiącach egzemplarzy pojawi się w wersji międzynarodowej. W pudełku obok polskich kart znajdą się także zestawy do gry po angielsku, niemiecku, hiszpańsku, rosyjsku i japońsku.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Kraj
Relacje, które rozwijają biznes. Co daje networking na Infoshare 2025?
Kraj
Tysiąc lat i ani jednej idei. Uśmiechnięta Polska nadal poszukuje patriotyzmu
Materiał Promocyjny
Jak Meta dba o bezpieczeństwo wyborów w Polsce?
Kraj
Jak będzie wyglądać rocznica koronacji Chrobrego? Czołgi na ulicach stolicy
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Kraj
Walka z ogniem w Biebrzańskim Parku Narodowym. „Pożar nie jest opanowany”