UOKiK: porady dla konsumentów nadal bezpłatne

Rozmowa z Aleksandrą Kapnik, naczelnik Wydziału Monitoringu w Departamencie Ochrony Zbiorowych Interesów Konsumentów Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Publikacja: 10.03.2019 08:38

UOKiK: porady dla konsumentów nadal bezpłatne

Foto: Adobe Stock

Federacja Konsumentów informuje na swojej stronie internetowej, że konsumenckie poradnictwo prawne nie będzie już finansowane z budżetu państwa, a decyzję taką podjął Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Czy rzeczywiście konsumenci nie mogą już liczyć na darmową pomoc eksperta w sprawach dotyczących sporów ze sprzedawcami towarów i usług?

Czytaj też: Federacja Konsumentów doradzi, ale już nie za darmo

Aleksandra Kapnik: Nie jest to prawda. Konsumenckie poradnictwo prawne nadal będzie dofinansowywane tyle, że pieniądze na ten cel trafią do innej organizacji. Federacja Konsumentów ma imponujące doświadczenie, przez wiele lat była jedyną organizacją, której UOKiK zlecał organizację i prowadzenie poradnictwa dla konsumentów. Nie miała w tym względzie konkurencji. Dysponowała też największą siecią punktów poradnictwa w całej Polsce. Ostatnio jednak zgłasza się do nas wiele innych organizacji pozarządowych, które równie dobrze działają w tym samym obszarze. Jedna z nich stanęła z Federacją w szranki w konkursie Prezesa UOKiK na realizację zadania publicznego w latach 2019-2020 w zakresie upowszechniania i ochrony praw konsumentów przez organizacje konsumenckie. Obie oferty były dobre, ale oferta konkurentów Federacji została oceniona lepiej.

Kto wygrał konkurs?

Komisja konkursowa wybrała propozycję konsorcjum Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej i Stowarzyszenia Aquila. Obie organizacje wśród swoich najważniejszych zadań wymieniają bezpieczeństwo konsumentów oraz ich świadomość prawną. KIGS szczególną uwagę poświęca seniorom, przeciwdziałając mechanizmom wykluczenia społecznego. Aquila poza samym poradnictwem konsumenckim koncentruje swoje działania na pomocy przedprocesowej i procesowej, co akurat nie jest domeną Federacji Konsumentów. Atutem Stowarzyszenia Aquila jest współpraca z adwokatami i radcami prawnymi.

Czy Czym jeszcze różniły się oferty konkursowe?

KIGS i Aquila zaproponowały lepszy wolumen godzin w zakresie poradnictwa prawnego oraz w zakresie działań edukacyjnych. Oferowały wprawdzie 10 punktów pomocy - trochę mniej niż Federacja, ale za to w mniejszych miejscowościach takich, jak Łomża czy Siemiatycze, gdzie o bezpłatną pomoc prawną może być trudniej niż w dużych miastach. Każdy z ośrodków KIGS i Aquila ma przyjmować interesantów przez 90 godzin miesięcznie. Federacja proponowała o wiele mniej. Także w przypadku działań edukacyjnych oferta konsorcjum była duża lepsza - zaproponowali aż 800 akcji rocznie. Te akcje to np. lekcje w szkołach, szkolenia dla powiatowych rzeczników konsumentów, nauczycieli, policjantów, wykłady na uniwersytetach III wieku. Bardzo nam na takich działaniach zależy, ponieważ uznaliśmy, że system nieodpłatnej pomocy prawnej, również w zakresie porad konsumenckich, jest obecnie tak mocno rozwinięty i dostępny praktycznie dla każdego, że pora przeformułować pomoc dla konsumentów i bardziej skupić się na przekazywaniu konkretnej wiedzy.

Jakie w takim razie możliwości ma obecnie konsument, który nie wie, jak złożyć reklamację lub chciałby pozwać nieuczciwego sprzedawcę i potrzebuje wsparcia eksperta?

Konsument może uzyskać pomoc w swojej indywidualnej sprawie na Infolinii Konsumenckiej pod numerami 801 440 220 oraz 22 290 89 16, u miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów, w wojewódzkich oddziałach Inspekcji Handlowej oraz w Konsumenckim Centrum E-porad prowadzonym m.in. przez Stowarzyszenie Aquila. Uzupełnieniem tego systemu będą ośrodki prowadzone przez KIGS i Stowarzyszenie Aquila. Wkrótce będziemy informować o tych nowych punktach poradniczych.

- rozmawiała Dorota Gajos-Kaniewska

Federacja Konsumentów informuje na swojej stronie internetowej, że konsumenckie poradnictwo prawne nie będzie już finansowane z budżetu państwa, a decyzję taką podjął Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Czy rzeczywiście konsumenci nie mogą już liczyć na darmową pomoc eksperta w sprawach dotyczących sporów ze sprzedawcami towarów i usług?

Czytaj też: Federacja Konsumentów doradzi, ale już nie za darmo

Pozostało 88% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara