Federacja Konsumentów informuje na swojej stronie internetowej, że konsumenckie poradnictwo prawne nie będzie już finansowane z budżetu państwa, a decyzję taką podjął Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Czy rzeczywiście konsumenci nie mogą już liczyć na darmową pomoc eksperta w sprawach dotyczących sporów ze sprzedawcami towarów i usług?
Czytaj też: Federacja Konsumentów doradzi, ale już nie za darmo
Aleksandra Kapnik: Nie jest to prawda. Konsumenckie poradnictwo prawne nadal będzie dofinansowywane tyle, że pieniądze na ten cel trafią do innej organizacji. Federacja Konsumentów ma imponujące doświadczenie, przez wiele lat była jedyną organizacją, której UOKiK zlecał organizację i prowadzenie poradnictwa dla konsumentów. Nie miała w tym względzie konkurencji. Dysponowała też największą siecią punktów poradnictwa w całej Polsce. Ostatnio jednak zgłasza się do nas wiele innych organizacji pozarządowych, które równie dobrze działają w tym samym obszarze. Jedna z nich stanęła z Federacją w szranki w konkursie Prezesa UOKiK na realizację zadania publicznego w latach 2019-2020 w zakresie upowszechniania i ochrony praw konsumentów przez organizacje konsumenckie. Obie oferty były dobre, ale oferta konkurentów Federacji została oceniona lepiej.
Kto wygrał konkurs?
Komisja konkursowa wybrała propozycję konsorcjum Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej i Stowarzyszenia Aquila. Obie organizacje wśród swoich najważniejszych zadań wymieniają bezpieczeństwo konsumentów oraz ich świadomość prawną. KIGS szczególną uwagę poświęca seniorom, przeciwdziałając mechanizmom wykluczenia społecznego. Aquila poza samym poradnictwem konsumenckim koncentruje swoje działania na pomocy przedprocesowej i procesowej, co akurat nie jest domeną Federacji Konsumentów. Atutem Stowarzyszenia Aquila jest współpraca z adwokatami i radcami prawnymi.