Polacy tracą wiarę w swój konsumencki wpływ na zrównoważony rozwój

Już tylko co piąty z polskich konsumentów uważa, że ich decyzje zakupowe pozytywnie wpłyną zmiany na świecie. Za to coraz większe znaczenie przypisują działaniom polityków i rządów.

Publikacja: 03.12.2024 18:15

Już tylko co piąty z polskich konsumentów uważa, że ich decyzje zakupowe pozytywnie wpłyną zmiany na

Zakupy black friday

Już tylko co piąty z polskich konsumentów uważa, że ich decyzje zakupowe pozytywnie wpłyną zmiany na świecie

Foto: Adobe Stock

Wprawdzie cenimy firmy kierujące się wartościami i zaangażowane w zrównoważony rozwój (ESG), ale dzisiaj ma to dużo mniejszy wpływ na nasze wybory zakupowe niż w optymistycznym okresie wzrostu przed pandemią. Tak można podsumować wyniki tegorocznej, IX już edycji badania, w którym Francusko –Polska Izba Gospodarcza (CCIFP) od dekady sprawdza świadomość i nastawienie konsumentów oraz firm do kwestii związanych z CSR i ESG, czyli do odpowiedzialnego i zrównoważonego prowadzenia biznesu.

Tegoroczne badanie dowodzi, że ostatnio nastawienie obu grup do ESG się zmienia. I to niekoniecznie na lepsze.

Polak rzadziej patrzy na wartości firm

Zmianę wśród konsumentów widać choćby po udziale osób unikających kupowania produktów firm, które negatywnie oddziałują na swoje otoczenie. W tegorocznym badaniu, które w listopadzie przeprowadziła Havas Media Network Poland, takie nastawienie zadeklarowało 46 proc. Polaków. To wprawdzie nieco więcej niż jesienią 2023 r. (43 proc.) ale sporo poniżej wskazań sprzed pandemii Covid -19.

Czytaj więcej

Zielone pomysły na przyszłościową zmianę kariery zawodowej

Wówczas , n.p. w 2018 r., aż 58 proc. badanych Polaków unikało produktów firm, które negatywnie oddziałują na swoje otoczenie. Wtedy też znacznie częściej niż dzisiaj uczestnicy badania podkreślali, że ważne jest dla nich, by firmy i marki odwoływały się do konkretnych wartości a także nie były obojętne na sytuację na świecie. Odsetek tych wskazań spadł w tym czasie z 62 do 53 proc. obecnie.

Jeszcze większy spadek widać w porównaniu z 2017 rokiem, gdy znaczenie wartości w działaniu firm podkreślało 63 proc. badanych. Od tego czasu jeszcze bardziej, bo niemal o połowę skurczył się udział Polaków, którzy wskazują konsumentów jako grupę z największym wpływem na zmiany na świecie.

Słabnie siła konsumentów. Głos mają politycy

O ile wtedy, w 2017 r., w siłę konsumenckiego wpływu wierzyło 38 proc. ankietowanych, o tyle teraz tylko 20 proc. – najmniej od początku badania CCIFP – i znacząco mniej niż w zeszłym roku (25 proc.).

Czytaj więcej

Spółki z udziałem Skarbu Państwa zmieniają strategie

Równolegle rośnie natomiast przekonanie o sile polityków i rządów; obecnie już zdaniem 34 proc. Polaków (wobec 29 proc. przed rokiem) to rządzący będą mieli największy wpływ na zmiany na świecie. Nigdy wcześniej w badaniu CCIFP politycy nie byli uważani za tak wpływowych. W tegorocznym badaniu wyprzedzili nie tylko konsumentów, ale także korporacje i firmy, które jeszcze w zeszłym roku uważano za liderów wpływu (30 proc.). Teraz postrzegana rola biznesu w kontekście zrównoważonych zmian nieco spadła przy wzroście znaczenia polityków i rządów.

Podobną zmianę widać zresztą w opiniach samych firm. Według badania,które w tym roku objęło 119 przedsiębiorstw różnej wielkości (niespełna połowę z nich stanowiły francuskie spółki), to wprowadzane przez polityków regulacje prawne stały się motorem napędzającym rozwój ESG.

Jak się zmieniło podejście firm do ESG ?

Jak podkreśla Mariusz Kielich, kierownik ds. komunikacji w CCIFP, w tym roku po raz pierwszy od początku prowadzenia badania, czyli od 2015 roku, głównym powodem angażowania się firm w działania ESG przestały być kwestie wzmocnienia wizerunku. Najwięcej, bo 66 proc. czyli dwie trzecie badanych przedsiębiorstw, (to prawie dwukrotnie więcej niż w ubiegłym roku !) wskazało, że skłaniają je do tego regulacje prawne. Przy czym wśród dużych firm, które w największym stopniu podlegają unijnym dyrektywom, takich wskazań było aż 75 proc.

Czytaj więcej

Polacy niezbyt wierzą w odpowiedzialne działania rządu i firm

Spadło natomiast znaczenie kwestii wizerunkowych, które do zaangażowania w ESG skłaniają obecnie 61 proc. respondentów, prawie o 20 mniej niż w 2019 r. , tuż przed pandemią. Co ciekawe, teraz to firmy z sektora MŚP częściej angażują się w ESG ze względów wizerunkowych (67 proc.) niż duże spółki (57 proc.).

- Niepokojące jest równocześnie to, że coraz mniej firm angażuje się w działania z zakresu zrównoważonego rozwoju ze względu na wewnętrzną potrzebę prowadzenia biznesu w sposób uwzględniający troskę o środowisko i społeczności - podkreśla Mariusz Kielich. I przypomina, że w 2019 roku ten powód wskazywała ponad połowa badanych firm podczas gdy w tym roku już tylko 30 proc., w tym tylko 26 proc. dużych firm.

Handel
Polacy szturmem ruszyli na zakupy. Czarny piatek zapowiada dobry sezon świąteczny
Handel
Jeszcze nie ma co grzebać polskiego konsumenta
Handel
Embargo na rosyjskie diamenty zaczyna działać. Konkurencja dołącza do planu G7
Handel
Chiny uderzają w USA nowymi restrykcjami. To odpowiedź na decyzję Białego Domu
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Handel
Rosyjski biznes Carlsberga sprzedany. Wiele pytań wokół transakcji
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska