Choć dwucyfrowa inflacja jest z nami od dawna, to jednak podsumowanie wigilijne i tak robi wrażenie, bo nakrycie wigilijnego stołu będzie w tym roku – droższe o blisko jedną piątą, czyli o 18 proc. - wynika z danych ASM Sales Force Agency.
Najbardziej w skali roku zdrożały symboliczne dla wigilii artykuły, czyli masa makowa z bakaliami (31 proc.), śledzie (24 proc.) czy pierogi (21 proc.). Badacze włożyli do uśrednionego koszyka świątecznego 11 podstawowych produktów kojarzonych z kuchnią świąteczną. Cena wyniosła 77,55 zł, o 11,78 zł więcej niż przed rokiem. Oprócz śledzi i masy makowej czy pierogów, podrożały mleczne pianki (26 proc.), goździki (16 proc.) czy napoje gazowane.
Czytaj więcej
Przeciętna polska rodzina wyda w tym roku na zakupy świąteczne nieco ponad 1235 zł – wynika z sondażu IBRIS dla „Rzeczpospolitej”. To mniej niż przed rokiem, ale, jak zwracają uwagę autorzy badania, mimo że tegoroczne Boże Narodzenie upłynie nam w cieniu inflacji, to nasze wydatki, w porównaniu do roku poprzedniego, zmniejszą się tylko nieznacznie.
- Sieci handlowe były zmuszone podnieść ceny produktów spożywczych, ale z drugiej strony w ostatnich przedświątecznych dniach na klientów będzie czekać wiele promocji i akcji specjalnych. Może się więc okazać, że ulubione artykuły wylądują w koszykach w dobrych i atrakcyjnych cenach. Kolejne, punktowe obniżki cen spodziewane są przed sylwestrem – komentuje wyniki raportu Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.
Najtaniej według ASM – ten zestaw można kupić w sieci Dino, tam zapłacimy 70,17 zł, najdrożej - w sklepach Carrefour - 87,13 zł. - We wszystkich 9 analizowanych sieciach odnotowano dwucyfrowy wzrost cen koszyka świątecznego wobec 2021 roku – pisze agencja. Jeśli spojrzymy na poszczególne sklepy, koszyk najbardziej podrożał w sieci Makro Cash & Carry – tam za zakupy klient zapłaci o 33 proc. więcej niż przed rokiem.