Kolacja wigilijna coraz droższa. Najbardziej podrożały śledzie

Średnia cena koszyka świątecznego wzrosła o blisko jedną piątą (18 proc.). Prym podwyżek wiodą śledzie, masa makowa, pierogi.

Publikacja: 15.12.2022 12:05

Śledzie w oleju

Śledzie w oleju

Foto: Adobe Stock

Choć dwucyfrowa inflacja jest z nami od dawna, to jednak podsumowanie wigilijne i tak robi wrażenie, bo nakrycie wigilijnego stołu będzie w tym roku – droższe o blisko jedną piątą, czyli o 18 proc. - wynika z danych ASM Sales Force Agency.

Najbardziej w skali roku zdrożały symboliczne dla wigilii artykuły, czyli masa makowa z bakaliami (31 proc.), śledzie (24 proc.) czy pierogi (21 proc.). Badacze włożyli do uśrednionego koszyka świątecznego 11 podstawowych produktów kojarzonych z kuchnią świąteczną. Cena wyniosła 77,55 zł, o 11,78 zł więcej niż przed rokiem. Oprócz śledzi i masy makowej czy pierogów, podrożały mleczne pianki (26 proc.), goździki (16 proc.) czy napoje gazowane.

Czytaj więcej

Świąteczne wydatki będą mniejsze. Ale tylko nieznacznie

- Sieci handlowe były zmuszone podnieść ceny produktów spożywczych, ale z drugiej strony w ostatnich przedświątecznych dniach na klientów będzie czekać wiele promocji i akcji specjalnych. Może się więc okazać, że ulubione artykuły wylądują w koszykach w dobrych i atrakcyjnych cenach. Kolejne, punktowe obniżki cen spodziewane są przed sylwestrem – komentuje wyniki raportu Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

Najtaniej według ASM – ten zestaw można kupić w sieci Dino, tam zapłacimy 70,17 zł, najdrożej - w sklepach Carrefour - 87,13 zł. - We wszystkich 9 analizowanych sieciach odnotowano dwucyfrowy wzrost cen koszyka świątecznego wobec 2021 roku – pisze agencja. Jeśli spojrzymy na poszczególne sklepy, koszyk najbardziej podrożał w sieci Makro Cash & Carry – tam za zakupy klient zapłaci o 33 proc. więcej niż przed rokiem.

To z pewnością nie ostatnie podwyżki – jak dziś poinformował GUS, listopadowa inflacja wzrosła o 17,4 proc. rok do roku, ale na początku roku może przyspieszyć i pojawiają się obawy, że przebije granicę 20 proc. Sieci podwyższają ceny w swoich sklepach na bieżąco, z miesiąca na miesiąc, porównując ceny listopadowe do października, ceny podniosło aż 11 z analizowanych 13 sieci handlowych. Minimalne spadki odnotowano jedynie w Selgros Cash & Carry (1,04 proc.) oraz Carrefour (0,48 proc.). Największe podwyżki odnotowano zaś w sklepach internetowych, w kanale e-grocery (3,63 proc.). W ujęciu rocznym dwucyfrowy wzrost cen zaobserwowano we wszystkich analizowanych sieciach, średni koszyk zakupowy podrożał w Carrefourze – o 22,7 proc., w Lidlu o 19,42 proc., w Kauflandzie o 19,31 proc., Intermarché – o 19,31 proc.

Czytaj więcej

Karp w Lidlu za darmo. Jak skorzystać z promocji?

- Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 207,14 zł (więcej o 2,91 zł niż w październiku), natomiast koszyk produktów najdroższych – 342,29 zł (więcej o 7,16 zł niż w październiku) – piszą badacze. Różnica między najtańszymi najdroższym koszykiem w listopadzie 2022 r. wyniosła 135,15 zł, więcej o 4,25 zł niż w październiku.

Internet wygodny, ale drogi

Jeśli chodzi o najtańsze zakupy w listopadzie – to byłby Auchan, gdzie średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 231,49zł, czyli o 7,61 zł więcej niż najtańszy koszyk

w październiku, również zrealizowany w sklepach tej sieci. Kolejne na podium są dyskonty Lidl i Biedronka. Najdrożej jest w internecie, tam za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 311,05 zł, czyli o ponad 34 proc. więcej niż w najtańszych sklepach.

W ciągu roku podrożało oczywiście nie tylko jedzenie, w listopadzie - względem 2021 r. - podrożało wszystkie dziesięć analizowanych kategorii produktów: chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze. W ośmiu grupach skok był dwucyfrowy, najbardziej podrożały tłuszcze, bo aż o 67 proc. Używki i piwo podrożały o 28,93 proc., nabiał o 28,44 proc., a produkty sypkie o 25,87 proc. Najmniej wzrosły ceny… słodyczy, bo jedynie o 5 proc.

ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych, w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Analizuje ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znajdują się - nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne.

Choć dwucyfrowa inflacja jest z nami od dawna, to jednak podsumowanie wigilijne i tak robi wrażenie, bo nakrycie wigilijnego stołu będzie w tym roku – droższe o blisko jedną piątą, czyli o 18 proc. - wynika z danych ASM Sales Force Agency.

Najbardziej w skali roku zdrożały symboliczne dla wigilii artykuły, czyli masa makowa z bakaliami (31 proc.), śledzie (24 proc.) czy pierogi (21 proc.). Badacze włożyli do uśrednionego koszyka świątecznego 11 podstawowych produktów kojarzonych z kuchnią świąteczną. Cena wyniosła 77,55 zł, o 11,78 zł więcej niż przed rokiem. Oprócz śledzi i masy makowej czy pierogów, podrożały mleczne pianki (26 proc.), goździki (16 proc.) czy napoje gazowane.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Czym jeździć
Nowa Skoda Kodiaq. Liczą się konie mechaniczne czy design?
Tu i Teraz
Nowa Skoda Superb. Komfort w parze z technologią
Handel
Kolejna marka luksusowa weszła na polski rynek. Wypromowała ją Elizabeth Taylor
Handel
Szykuje się spór o znaną markę obuwniczą. Jest pozew
Handel
Carrefour chce sprzedać swoje stacje benzynowe w Polsce