Radosław Włoszek, prezes zarządu Międzynarodowego Portu Lotniczego Balice: Dla nas zawsze najważniejszym jest pasażer

Jesteśmy pierwszym lotniskiem regionalnym, które przyjęło plan generalny, czyli plan rozwojowy dla lotniska zakładający, że w najbliższych dwóch dekadach krakowskie lotnisko, które w 2018 roku obsłużyło prawie 7 mln pasażerów, w ciągu tych dwóch dekad obsłuży ponad 12 mln pasażerów - mówi w rozmowie z "Rzeczpospolitą" Radosław Włoszek, prezes zarządu Międzynarodowego Portu Lotniczego Balice podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Publikacja: 14.05.2019 15:00

Na ile planowany w Baranowie Centralny Port Komunikacyjny faktycznie może pomóc polskim portom regionalnym. Czy to będzie konkurencja, czy uzupełnienie oferty?

Najpierw wyjaśnijmy, czym ma być Centralny Port Komunikacyjny, a czym są porty regionalne. Dzisiaj centralnym portem dla nas jest warszawskie Lotnisko Chopina, które spełnia przede wszystkim, jeśli chodzi o kierunek rozwoju, funkcje przesiadkowe. Porty regionalne, takie jak Kraków czy Katowice, latają przede wszystkim z punktu do punktu, taki jest profil pasażera.

Więc Centralny Port Komunikacyjny to będzie właśnie ten przesiadkowy hub dla Polski, ale także dla Europy Środkowej. Bo jak patrzymy na mapę lotniczą Europy, to mamy Frankfurt, mamy Paryż, mamy inne wielkie lotniska, a w części wschodniej brakuje takiego wyraźnego infrastrukturalnego impulsu lotniczego. Właśnie wyjściem naprzeciw temu jest Centralny Port Komunikacyjny, który ma być szansą na rozwój lotniczy dla tej części Europy, dla Polski. O perspektywach mówi Urząd Lotnictwa Cywilnego; podkreśla to też IATA, czyli Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych. W 2018 roku wszystkie polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 45 milionów pasażerów. W perspektywie dwóch dekad będzie to około 90 milionów pasażerów.

Lotnisko i samolot dzisiaj to nie jest jakieś mityczne urządzenie, o którym marzą ludzie, chociaż wielu zapewne jeszcze nie latało. Ale przekroczyliśmy ten wskaźnik mobilności 1, który dla wielu krajów był podstawowym elementem transportowego impulsu rozwojowego. Polacy wykorzystują dzisiaj samolot jako narzędzie pracy. Myślę, że w perspektywie rozwoju infrastruktury, innowacji to będzie samolot – a może w perspektywy dwóch dekad drony. I do tego są potrzebni zarządcy lotnisk, lotniska regionalne, ale także ten hub, który będzie impulsem do rozwoju.

A trzeba przypomnieć, że to nie będzie hub lotniczym zawsze przypomnieć że to nie będzie tylko pod Centralny Port Lotniczy, ale także będzie miał komponent kolejowy i element intermodalności, będzie infrastruktura drogowa, kolejowa i lotnicza, aby Polska wykorzystała przede wszystkim położenie gospodarcze i geograficzne, które ma do tego, aby być tą bramą lotniczą i komunikacyjną.

Ale czy umiejscowienie go pod Warszawą, czyli znowu kolejna inwestycja w Warszawie to najlepsze rozwiązanie? Biorąc pod uwagę, że mamy regiony w Polsce, które nie rozwijają się tak szybko, jak województwo mazowieckie czy Warszawa. Czy nie lepiej byłoby gdzieś przestawić go w inne miejsce, albo na miejsce obecnych już lotnisk, typu czy to Wrocław, czy to Kraków, czy to Katowice, albo wykorzystać centrum kraju, czyli Łódź na skrzyżowaniu autostrady A1 i A2?

Oczywiście, że możemy popatrzeć na światowe trendy czy modele europejskie. Oczywiście, że mamy profile lotnisk, które są blisko centrum miasta. Natomiast mamy przykład krakowskiego lotniska, gdzie mamy przyjęty plan generalny wskazujący na rozwój portu, kwestię nowej drogi startowej, który pokazuje jak wieloaspektowa analiza jest potrzebna, aby zbudować lotnisko. A tu mówimy o węźle komunikacyjnym, który będzie zawierał elementy komunikacji drogowej, kolejowej i lotniczej. Potrzebne są analizy wielomiesięczne, analizy podstawowych rzeczy, jak róża wiatrów tak istotna dla lotnictwa, jak wszystkie operacyjne względy, po właśnie układ komunikacyjny. Taka została podjęta decyzja. Oczywiście, że decyzja środowiskowa zgodnie z przepisami wymaga, aby zostały przedstawione warianty, ale preferowany wariant zgodnie z przepisami został zaproponowany w Baranowie po przeprowadzeniu analiz. I to jest właśnie wykorzystanie całego tego potencjału zarówno naszej Ojczyzny jak i całego regionu Europy.

Porozmawiajmy jeszcze przez chwilę o Balicach. Jak Balice, to lotnisko międzynarodowe im. Jana Pawła II jest oceniane w sondażach i w badaniach?

Przede wszystkim dla nas zawsze najważniejszym jest pasażer. Lotnisko krakowskie mając tak wspaniałego patrona jest największym portem regionalnym w Polsce. Mamy plany rozwojowe. Jesteśmy pierwszym lotniskiem regionalnym, które przyjęło plan generalny, czyli plan rozwojowy dla lotniska zakładający, że w najbliższych dwóch dekadach krakowskie lotnisko, które w 2018 roku obsłużyło prawie 7 milionów pasażerów, w ciągu tych dwóch dekad obsłuży ponad 12 milionów pasażerów. Chcemy zainwestować zgodnie z decyzją w planie generalnym około miliarda złotych. Chodzi oczywiście o rozwój płyt postojowych, rozwój terminala, nową drogę startową. Wszystkie elementy, które wiążą się z infrastrukturą na lotnisku.

Ale także niezbędna jest infrastruktura wokół lotniska. Tu jest niezbędna współpraca z samorządami, ze wszystkimi instytucjami okołolotniczymi, bo przecież lotnisko to jest także punkt, do którego trzeba dojechać. I tutaj wszystkie te rozwiązania w perspektywie dwóch dekad planujemy zrealizować, tak aby zaspokoić oczekiwania Małopolan i krakowian, a także mieszkańców południa. Bo przecież dla uzmysłowienia - w tamtym roku Małopolskę odwiedziło prawie 16 milionów turystów. Zostawili w Małopolsce prawie 14 miliardów złotych. To pokazuje potencjał regionu i wyzwania, jakie są. Ale to także wyzwania komunikacyjne. Nie da się ukryć, że taka inwestycja infrastrukturalna to nie jest tylko inwestycja stricte budowlana, inżynieryjna. Ale także przy Centralnym Porcie Komunikacyjnym, co zawsze podkreśla minister Wild bardzo wyraźnie, to jest także inwestycja społeczna. Bo to jest inwestycja i dyskusja, która oddziaływuje na olbrzymi obszar. Dla uzmysłowienia, obszar oddziaływania samego krakowskiego lotniska to jest prawie 15 milionów potencjalnych pasażerów. My oddziałujemy na całą Małopolskę i zdajemy sobie sprawę z pozytywnego wpływu, jaki niesiemy, ale także wyzwań. Musimy te wyzwania podejmować, tak aby sprostać oczekiwaniom pasażerów.

I jeszcze, co jest bardzo ważne w Balicach i to będzie też w przypadku Centralnego Portu Komunikacyjnego - to będzie też element wojskowości. Czyli Balice to jest także przede wszystkim ósma baza transportowa. I CPK będzie także pełniło bardzo ważną strategiczne w rolę w układzie obronności Rzeczypospolitej.

- Program powstał przy współpracy z Portem Lotniczym Balice podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Materiał partnera
Amerykanie budują kadry jądrowe w Polsce – to szansa dla naszej gospodarki
Materiał Promocyjny
Koszty leczenia w przypadku urazów na stoku potrafią poważnie zaskoczyć
Materiał partnera
Zdrowie to najlepsza inwestycja
Materiał partnera
Energetyka jądrowa w centrum uwagi
Europejski Kongres Gospodarczy
Wartości, które należy promować w biznesie
Europejski Kongres Gospodarczy
Czy proste podatki są możliwe