Facebook i Instagram dostały zakaz spersonalizowanych reklam w Europie

Właściciel Facebooka i Instagrama, koncern Meta, nie może już wyświetlać spersonalizowanych reklam w krajach europejskich – zdecydowała Europejska Rada Ochrony Danych (EROD).

Publikacja: 02.11.2023 12:19

Siedziba koncernu Meta w Dublinie

Siedziba koncernu Meta w Dublinie

Foto: Bloomberg

Decyzja, która była następstwem wniosku norweskiego urzędu ochrony danych, zapadła 27 października, ale ogłoszono ją wczoraj, 1 listopada. Meta ma zaprzestać wyświetlania reklam opartych na wynikach śledzenia zachowań użytkowników w internecie, ponieważ zabraniają tego unijne  przepisy dotyczące ochrony prawa do prywatności.  

EROD poinformowała, że decyzja jest "pilnie wiążąca", a jej wykonawcą ma być  irlandzki organ ochrony danych, gdyż europejską siedzibą Meta jest Dublin.  W ciągu dwóch tygodni ma on podjąć "ostateczne środki" dotyczące Meta Ireland Limited  i nałożyć zakaz przetwarzania danych osobowych na potrzeby reklamy behawioralnej na podstawie umowy i uzasadnionego interesu na terenie całego Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG).

Czytaj więcej

Koniec ery darmowego używania internetu. Wszystko będzie w abonamencie?

Zakaz przetwarzania zacznie obowiązywać po upływie tygodnia od powiadomienia administratora (Meta) o ostatecznych środkach przez irlandzki urząd ochrony danych.   

EROD poinformował, że  Meta zaproponowała, aby "ostateczne środki" uwzględniały podejście oparte na zgodzie użytkownika FB i Instagrama jako podstawie prawnej. Irlandzki UODO ocenia obecnie propozycję wspólnie z innymi zainteresowanymi organami nadzorczymi.

„Po dokładnym rozważeniu EROD uznała za konieczne poinstruowanie IE SA [irlandzki organ nadzorczy - red.], aby nałożyła zakaz przetwarzania obejmujący cały EOG, skierowany do Meta IE. Już w grudniu 2022 r. w wiążących decyzjach EROD wyjaśniono, że umowa nie stanowi odpowiedniej podstawy prawnej przetwarzania danych osobowych przez Meta na potrzeby reklamy behawioralnej. Ponadto IE SA uznała, że ​​Meta nie wykazała stosowania się do nakazów nałożonych pod koniec ubiegłego roku. Najwyższy czas, aby Meta doprowadziła swoje przetwarzanie do zgodności i zaprzestała przetwarzania niezgodnego z prawem.” - powiedziała przewodnicząca EROD Anu Talus.

Decyzja, która była następstwem wniosku norweskiego urzędu ochrony danych, zapadła 27 października, ale ogłoszono ją wczoraj, 1 listopada. Meta ma zaprzestać wyświetlania reklam opartych na wynikach śledzenia zachowań użytkowników w internecie, ponieważ zabraniają tego unijne  przepisy dotyczące ochrony prawa do prywatności.  

EROD poinformowała, że decyzja jest "pilnie wiążąca", a jej wykonawcą ma być  irlandzki organ ochrony danych, gdyż europejską siedzibą Meta jest Dublin.  W ciągu dwóch tygodni ma on podjąć "ostateczne środki" dotyczące Meta Ireland Limited  i nałożyć zakaz przetwarzania danych osobowych na potrzeby reklamy behawioralnej na podstawie umowy i uzasadnionego interesu na terenie całego Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG).

1 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Sprzedali odziedziczone mieszkanie. Zapędy fiskusa musiał zastopować sąd
Prawo dla Ciebie
Prezydent zawetował ustawę o języku śląskim
Sądy i trybunały
Pracownicy sądów i prokuratur przedstawili swoje żądania Bodnarowi
Zawody prawnicze
Czystki w krakowskich prokuraturach. To ewenement w skali całego kraju
Prawo dla Ciebie
Koniec sporu Brukseli z Polską o praworządność. KE zamyka procedurę z artykułu 7
Praca, Emerytury i renty
Nowa, lepsza umowa w pracy: przepisy są od roku, ale czy się przyjęły