Przetarg na helikoptery wielozadaniowe blisko negocjacji offsetowych

Wielozadaniowy śmigłowiec H225M, który MON skierowało do prób kończących procedurę konkursową w przetargu wartym 13 mld zł, ma praktyczny egzamin już za sobą.

Publikacja: 22.05.2015 14:41

Przetarg na helikoptery wielozadaniowe blisko negocjacji offsetowych

Foto: materiały prasowe

- Czekamy na ostateczny raport komisji testującej helikopter, ale nie miałem informacji, by karakal miał w czasie praktycznego sprawdzianu w bazie w Powidzu jakiekolwiek kłopoty z potwierdzeniem osiągów deklarowanych przez producenta – ujawnił w piątek „Rzeczpospolitej" Czesław Mroczek wiceminister obrony narodowej. Wiceszef MON ds. modernizacji sił zbrojnych był uczestnikiem telewizyjnej debaty "Na celowniku Marcina Piaseckiego: Politycznie i Militarne aspekty bezpieczeństwa Polski i regionu. Modernizacja uzbrojenia i współpraca wojskowa w ramach krajów NATO"  poświęconej tarczy powietrznej krótkiego zasięgu „Narew".

Śmigłowcowe protesty

Wybór przez MON śmigłowca Airbus Helicopters wzbudza wśród polityków opozycji i w środowiskach związanych z rywalami Airbusa – zakłady PZL Świdnik/AgustaWestland i PZL Mielec/Sikorsky Aircraft - ogromne kontrowersje. Posłowie Prawa i Sprawiedliwości skierowali do prokuratury doniesienie o możliwości popełnienia przestępstwa przez szefów i urzędników MON, odpowiadających za wybór helikoptera. Protesty w związku z rozstrzygnięciem przetargu, który „podważa rozwój lotniczych fabryk w Świdniku i Mielcu", zatrudniających tysiące pracowników  organizują związkowcy. O szkodzenie gospodarce Doliny Lotniczej oskarżają rządowych decydentów menadżerowie tamtejszych firm i lokalne samorządy.

MON odpiera zarzuty

Wiceminister Mroczek  w naszej redakcji odpierał zarzuty. Jego zdaniem to konkurenci Airbusa startujący w przetargu, „na własne życzenie" wypadli z gry o śmigłowcowy kontrakt dekady. Trudno, zdaniem Mroczka, inaczej wytłumaczyć niespełnienie oczywistych, formalnych wymogów przez PZL Świdnik - firma - twierdzi MON - oferowała dostawę helikopterów dwa lata po wymaganym terminie, a konsorcjum PZL Mielec/Sikorsky Aircraft zaproponowało helikopter nieuzbrojony. Trzynastoosobowa komisja przetargowa Inspektoratu Uzbrojenia  nie miała wyboru – musiała skreślić firmy, które mają swoje fabryki w kraju. To była jednomyślna decyzja – mówił wiceminister.

W ocenie Mroczka, szefowie przegranych zakładów być może liczyli na unieważnienie konkursu i kolejny przetarg na bardziej sprzyjających im warunkach.

Nadzieje na inwestycje lotniczego giganta

MON zdecydowało się wskazać potencjalnego dostawcę. Po zaliczeniu prób technicznych przez caracala, MON ogłosi decyzję o rozstrzygnięciu konkursu i zapali zielone światło do negocjowania offsetu. Prof. Hubert Królikowski, dyrektor departamentu programów offsetowych w Ministerstwie Gospodarki, potwierdza, że jest szansa, aby umowę kompensacyjną wynegocjować w najbliższych miesiącach, jeszcze przed wrześniowymi targami obronnymi w Kielcach. Jej uzgodnienie umożliwi podpisanie z Airbus Helicopters kontraktu na dostawę 50 helikopterów w różnych wersjach za ok. 13 mld zł.

- Liczymy, że zawarcie umowy na dostawę śmigłowców przyspieszy w całym Airbusie strategiczne decyzje o inwestowaniu w Polsce, a wojskowe zamówienia staną się katalizatorem coraz większego, przemysłowego zaangażowania lotniczego giganta w naszym kraju – mówi Mroczek. MON planuje, że offsetowy zastrzyk technologiczny da szansę rozwoju spółkom lotniczym Polskiej Grupy Zbrojeniowej, teraz skoncentrowanych na remontach sprzętu rosyjskiej produkcji. - Opóźnienie decyzji w sprawie nowych śmigłowców i wycofywanie z linii zużytych postradzieckich konstrukcji mogłoby oznaczać konieczność zamykania  wojskowych przedsiębiorstw lotniczych PGZ. A tego chcemy uniknąć – mówi wiceminister Mroczek.

Biznes
Gdzie wyrzucić karton po mleku? Nie wszyscy znają dobrą odpowiedź
Biznes
Uczelnie chronią zagranicznych studentów. „Zatrudnijcie adwokata, nie opuszczajcie USA”
Biznes
Chiny zbliżają się do UE. Rekord na GPW. Ukrainie grozi niewypłacalność
Biznes
Unia Europejska nie wycofuje się z ESG
Biznes
Trwa konkurs dziennikarski „Voice Impact Award”