Donald Tusk zapowiada wsparcie branży motoryzacyjnej

Przemysł motoryzacyjny, jeden z filarów polskiej gospodarki, może stracić przez nowe cła Donalda Trumpa ok. 650 mln zł

Publikacja: 08.04.2025 21:09

Donald Tusk zapowiada wsparcie branży motoryzacyjnej

Foto: Bloomberg

Powołanie zespołu, najlepiej pod kierownictwem premiera, który zajmowałby się najważniejszymi problemami polskiego przemysłu motoryzacyjnego – to propozycja, która padła podczas wtorkowego spotkania premiera Donalda Tuska i szefów resortów gospodarczych z przedstawicielami branży motoryzacyjnej. – Wszystkie zagadnienia, które oceniamy jako perspektywiczne, znalazłyby się w jednym miejscu – mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Jeśli nie będzie kompromisu, nastąpi odwet

Spotkanie zorganizowane przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów miało na celu omówienie strategii ochrony polskich interesów gospodarczych w związku z cłami nałożonymi na europejskie pojazdy i komponenty do ich produkcji przez Donalda Trumpa. Rozmowa toczyła się wokół dwóch obszarów. Pierwszym były cła, drugim – bieżące problemy branży motoryzacyjnej: transformacja energetyczna, inwestycje zagraniczne w sektorze automotive czy problemy na rynku pracy.

W sprawie ceł zgodzono się ze stanowiskiem Komisji Europejskiej. Szef rządu poinformował, że tym w tygodniu będzie rozmawiać z liderami UE, w tym z szefową Komisji Europejskiej oraz z premierami i prezydentami największych państw UE w sprawie wspólnych reakcji wobec amerykańskich decyzji. Trzeba zrobić wszystko, by dojść do kompromisu. Ale jeśli nie będzie reakcji na unijne propozycje porozumienia, prawdopodobnie trzeba będzie wprowadzić cła odwetowe – zgodzili się uczestnicy spotkania. - Naszym zadaniem jest nie narzekać, tylko szukać rozwiązań i działań, a także Waszych rekomendacji, jeśli chodzi o działania na arenie europejskiej, które uchronią nas albo przynajmniej zredukują negatywne skutki wysokich ceł – powiedział premier.

Czytaj więcej

Do czego doprowadzi motoryzacyjna wojna celna Donalda Trumpa?

Oberwą polskie części w autach z Niemiec

Kwestie odpowiedzi na amerykańskie cła omawiane były także podczas poniedziałkowego spotkania przedstawicieli koncernów motoryzacyjnych, w tym szefów BMW, Daimler Trucks, IVECO, Mercedesa, Scanii, Stellantisa i Volkswagena z przewodniczącą Komisji Europejskiej Ursulą von der Leyen. - Ciągła zmienność rynków światowych jedynie zwiększa bariery handlowe i koszty dla przedsiębiorstw. Taryfy nie robią nic poza podniesieniem cen dla konsumentów w Europie, Stanach Zjednoczonych i na całym świecie — powiedziała Sigrid de Vries, dyrektor generalna ACEA - Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów. ACEA wezwała KE do poszukiwania konstruktywnego, negocjowanego rozwiązania z USA i unikania działań, które mogłyby zaszkodzić konkurencyjności europejskiego przemysłu motoryzacyjnego.

Czytaj więcej

Cofnięty licznik to strata nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych

W przypadku Polski problemem amerykańskich ceł będzie prawdopodobny spadek produkcji części i komponentów dla europejskich fabryk aut, produkujących je na rynek amerykański. Według amerykańskiej wywiadowni Dun & Bradstreet (D&B), polscy producenci stracą na nowych taryfach Trumpa blisko 162 mln dolarów. W 2024 r. motoryzacyjny import z Polski do USA wart był 647 mln dol., z czego 643 mln dol. przypadło na części.

UE zakłada, że cła Trumpa dotkną ok. 70 proc. jej eksportu do USA. Polski Instytut Ekonomiczny szacuje, że nowe amerykańskie cła na import z UE wraz z wprowadzeniem przez UE ceł odwetowych mogą obniżyć PKB Polski o 0,43 proc. Przemysł motoryzacyjny będzie jednym z najbardziej dotkniętych sektorów polskiej gospodarki. Branża odpowiada za 8 proc. PKB i zatrudnia ok. 200 tys. osób.

Powołanie zespołu, najlepiej pod kierownictwem premiera, który zajmowałby się najważniejszymi problemami polskiego przemysłu motoryzacyjnego – to propozycja, która padła podczas wtorkowego spotkania premiera Donalda Tuska i szefów resortów gospodarczych z przedstawicielami branży motoryzacyjnej. – Wszystkie zagadnienia, które oceniamy jako perspektywiczne, znalazłyby się w jednym miejscu – mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Jeśli nie będzie kompromisu, nastąpi odwet

Pozostało jeszcze 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Wydłużone terminy płatności wciąż królują na rynku
Biznes
Czy chińskie produkty zaleją unijny rynek? Pekin i Waszyngton chcą negocjować
Biznes
Administracja publiczna weszła w erę AI? Są przeszkody
Biznes
Benefity jutra na miarę dzisiejszych wyzwań
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Biznes
Cyfrowy Polsat mniej wyda na energetykę. Plus i Netia nie nadążają za inflacją