Cła na chińskie auta elektryczne mogą zostać cofnięte

Unia Europejska najwyraźniej nie chce otwartej wojny handlowej z Chinami. Chińska odpowiedź na wprowadzone cła na elektryki może okazać się zbyt bolesna.

Publikacja: 31.10.2024 11:04

Unia Europejska najwyraźniej nie chce otwartej wojny handlowej z Chinami

Unia Europejska najwyraźniej nie chce otwartej wojny handlowej z Chinami

Foto: Bloomberg

Chińczycy zapowiedzieli już, że w odwecie zostaną nałożone dodatkowe cła na towary z krajów UE, w tym na przetwory mleczne, wieprzowinę oraz brandy (czyli nie tylko koniaki produkowane wyłącznie we Francji), a także samochody z większymi silnikami. A obie strony zamierzają w tych sprawach odwołać się do Światowej Organizacji Handlu.

Chińczycy zaprosili negocjatorów z Brukseli

Komisja Europejska zdecydowała się na wysłanie do Chin specjalnej delegacji ekspertów, którzy wypracowaliby nowe porozumienie handlowe, które zastąpiłoby karne cła na chińskie auta z napędem elektrycznym, obowiązujące od ostatniej środy, 30 października — dowiedział się nieoficjalnie Bloomberg.

Czytaj więcej

Wojna handlowa z UE nie jest w interesie Chin

Co więcej, ta wizyta odbywa się na zaproszenie strony chińskiej, która także obawia się otwartej wojny handlowej w wymiarze globalnym, gdyby okazało się, że wybory w Stanach Zjednoczonych wygra Donald Trump.

Źródło Bloomberga zastrzega jednak, że zastąpienie ceł, które już obowiązują, innymi ograniczeniami w handlu, byłoby bardzo skomplikowane. Wszystkie nowe ustalenia trwają i muszą zostać skoordynowaną ze stroną chińską.

Kalendarz kalendarzem, ale coś się zmienia na lepsze

Jak na razie odbyło się 8 rund negocjacji. Nie znaleziono podczas nich rozwiązania możliwego do zaakceptowania przez obie strony. Zwłaszcza chińskie propozycje były dla Brukseli nie do zaakceptowania, w tym odwołanie się do Światowej Organizacji Handlu i wprowadzenie ceł odwetowych. Unia Europejska stawia tutaj jeden podstawowy warunek: to ona ma monitorować wykonywanie ustaleń obu stron.

Czytaj więcej

Kanada też boi się chińskich tanich e-aut

Jak jednak przyznają negocjatorzy ze strony KE, w ostatnich dniach doszło do pewnego postępu w negocjacjach. Obie strony starają się uprościć skomplikowane procedury tak, aby były one rzeczywiście możliwe do spełnienia. Chodzi tutaj przede wszystkim o ustalenia dotyczące nowych modeli chińskich elektryków, które jeszcze nie były eksportowane do UE oraz o to, czy ceny minimalne na eksportowane do UE auta można zrekompensować w handlu autami z napędem hybrydowym.

Chińczycy chcą porozumienia całościowego

Jednocześnie Chińczycy ostrzegają producentów aut, którzy chcieliby indywidualnie dogadać się z Brukselą. Rząd w Pekinie chce porozumienia całościowego, dotyczącego handlu z UE. Jak na razie z Chin wyszła propozycja dotycząca 12 eksporterów, wśród nich tych największych: SAIC Motor Corp., BMW Brillance Motor Corp oraz Zhejiang Geely Automobile Co., czyli właściciela m.in. marki Volvo.

Zdaniem Komisji Europejskiej indywidualne porozumienie są jak najbardziej do zaakceptowania, ponieważ są zgodne z zasadami WTO. Bruksela nawet w tej chwili przymierza się do podpisania odrębnych umów z chińskimi producentami, w tym z dwoma z grupy Geely. Gdyby rzeczywiście zostały one podpisane, w przypadku tych akurat producentów cła zostałyby zawieszone, a zamiast nich obowiązywałyby indywidualne umowy.

Jak na razie obowiązują 35-proc. cła, które zostały dodane do obowiązujących już wcześniej 10-proc. obciążeń przy imporcie chińskich aut. Z tym, że pojazdy nie podrożeją z dnia na dzień, ponieważ przed wejściem w życie nowych zasad importu chińscy eksporterzy sprężyli się i sprowadzili tyle aut, ile się tylko dało, aby utrzymać stare ceny.

Chińczycy zapowiedzieli już, że w odwecie zostaną nałożone dodatkowe cła na towary z krajów UE, w tym na przetwory mleczne, wieprzowinę oraz brandy (czyli nie tylko koniaki produkowane wyłącznie we Francji), a także samochody z większymi silnikami. A obie strony zamierzają w tych sprawach odwołać się do Światowej Organizacji Handlu.

Chińczycy zaprosili negocjatorów z Brukseli

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Hybrydy
Skoda Kodiaq. Co musisz wiedzieć o technologii PHEV?
Materiał Promocyjny
Firmy same narażają się na cyberataki
Biznes
Bank Rosji przykręca śrubę biznesowi. Stopy procentowe najwyższe od 2003 r.
Biznes
Zgoda związków na zwolnienia z Whirpoola w Polsce
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polacy stawiają na prywatną służbę zdrowia – wydatki rosną
Materiał Promocyjny
Sieć T-Mobile Polska nagrodzona przez użytkowników w prestiżowym rankingu
Biznes
Budżet na obronność. Jak oszczędzić na zbrojeniach