Materiał powstał we współpracy z Volkswagen Financial Services
Rynek samochodów elektrycznych w Polsce jest na wczesnym etapie rozwoju, ale dynamika jego wzrostu jest imponująca. Choć oczywiście trzeba pamiętać, że wynika ona także ze stosunkowo niskiej bazy.
Jak to wygląda w liczbach? Według najnowszych danych Licznika Elektromobilności, prowadzonego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) – pod koniec listopada 2023 r. w Polsce łącznie zarejestrowane były 54 tys. 783 samochody osobowe i użytkowe całkowicie elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles). Przez 11 miesięcy tego roku ich liczba zwiększyła się o 21 tys. 369 sztuk, czyli o 54 proc. wobec analogicznego okresu 2022 r.
Z kolei licząc wszystkie typy napędu wykorzystującego energię elektryczną, w przypadku samochodów osobowych po polskich drogach pod koniec listopada jeździły 94 tys. 572 takie pojazdy. Flota aut w pełni elektrycznych (BEV) liczyła 49 tys. 139 szt., a hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 45 tys. 433 szt. Jeśli chodzi o samochody dostawcze i ciężarowe z napędem elektrycznym, to ich liczba wynosiła 5 tys. 669 szt.
Łączna liczna osobowych i dostawczych aut hybrydowych w Polsce powiększyła się w listopadzie do 658 tys. 547 szt. Park autobusów elektrycznych liczył wówczas 1120 szt.