Najwięcej innowacji zastosowano do tej pory przy budowie dróg z nawierzchnią ze specjalnych mieszanek mineralno-asfaltowych. Na odcinku drogi ekspresowej S8 Opacz–Paszków pod Warszawą wykonana została tzw. nawierzchnia długowieczna. Nazwa związana jest z dużą wytrzymałością (odpornością zarówno na wysokie, jak i niskie temperatury, a także na odkształcenia pod dużym obciążeniem) oraz wyjątkowo długim okresem eksploatacji – co najmniej 50 lat. Według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przynajmniej do 2066 r. na tym odcinku konieczna będzie jedynie okresowa wymiana warstwy ścieralnej, przeprowadzana co 12–15 lat.
Ekonomicznym rozwiązaniem jest także recykling nawierzchni drogowej, czyli powtórne użycie mieszanki mineralno-asfaltowej odzyskanej z nawierzchni podczas jej frezowania. Innowacyjne odcinki z dodatkiem destruktu asfaltowego w technologii „na gorąco” wykonano m.in. na terenie województwa świętokrzyskiego, przy budowie obwodnicy Jędrzejowa na S7.
Kolejnym przykładem zastosowania rozwiązań i technologii innowacyjnych może być wykorzystanie mieszanki asfaltu z gumą m.in. na odcinku drogi ekspresowej S3 Sulechów–Zielona Góra Północ.
Opony w drogę
Taki „gumowy” asfalt od lat jest stosowany za granicą. Technologia gumowego asfaltu jest już wykorzystywana m.in. w Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Chinach i w USA, gdzie federalny program budowy dróg z dodatkiem gumy ze zużytych opon jeszcze na początku lat 90. wprowadził prezydent George Bush. Także w Polsce powstało ponad 100 kilometrów tego rodzaju nawierzchni w kilkunastu lokalizacjach: m.in. na drodze krajowej nr 20 koło Kościerzyny, drodze nr 7 w rejonie Czosnowa czy trasie S7 niedaleko Krakowa.
Duży potencjał dla wykorzystania takiego rozwiązania dają stare opony. Dlatego o wprowadzenie takiej nawierzchni jako standardu przy budowach dróg zaapelował Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO). Chodzi o zastosowanie w warstwie ścieralnej drogi mieszanki asfaltu z rozdrobnioną gumą pochodzącą ze zużytych opon samochodowych. Takie rozwiązanie z jednej strony poprawia jakość, wytrzymałość i trwałość dróg, a z drugiej zwiększa przyczepność, obniża dwukrotnie poziom hałasu i skraca drogę hamowania samochodów. Dzięki dużej elastyczności nawierzchnia z dodatkiem gumy może być stosowana tam, gdzie występują znaczne odkształcenia podbudowy drogi i podłoża, np. wskutek szkód górniczych.