Mniej niż połowa przedsiębiorstw w Polsce przyjęła sformalizowane zasady bezpieczeństwa, a tylko 55 proc. aktywnie monitoruje możliwe zagrożenia – wynika z raportu firmy badawczej PwC. Jesteśmy daleko za innymi krajami. Na bezpieczeństwo informacji wydajemy zaledwie 10 proc. budżetu na IT, podczas gdy na świecie ten odsetek jest prawie dwa razy wyższy. Co ciekawe, ankietowani jako główne źródło problemów najczęściej wskazują pracowników. Często nieświadomie sprowadzają oni niebezpieczeństwo na firmową sieć i narażają przedsiębiorstwo na utratę cennych danych.
Czas priorytetem
W tak skomplikowanym ekosystemie rośnie rola sprawnego zarządzania siecią firmową, szczególnie gdy jest ona rozległa. Jak można je usprawnić?
– Skuteczne zarządzanie rozległą infrastrukturą IT wymaga umożliwienia administratorowi łatwego kontrolowania i modyfikacji ustawień poziomu ochrony z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie. To bardzo ważne, zwłaszcza podczas wystąpienia sytuacji krytycznych dla bezpieczeństwa firmowych danych. Wówczas czas reakcji może okazać się kluczowy dla istnienia przedsiębiorstwa – komentuje Grzegorz Klocek, product manager rozwiązań ESET w firmie Dagma. Dodaje, że właśnie dlatego producenci rozwiązań do ochrony sieci firmowych udostępniają narzędzia do centralnego zarządzania swoimi zabezpieczeniami, uruchamiane bezpośrednio z okna przeglądarki internetowej.
Opcja ta daje administratorowi możliwość reakcji nawet wtedy, gdy znajduje się z dala nie tylko od siedziby firmy, ale też od komputera. – Uruchomienie konsoli zarządzającej w oknie przeglądarki smartfona umożliwia nadzorowanie całej sieci, w tym stacji roboczych, serwerów i smartfonów z systemem Android z dowolnego miejsca na świecie, np. podczas podróży służbowej – mówi ekspert.
Zwraca też uwagę, że sprawne zarządzanie siecią firmową nie jest możliwe bez odpowiednio wyedukowanych pracowników, świadomych, jak postępować w razie sytuacji krytycznych. Dlatego ważne są cykliczne szkolenia związane z bezpiecznym korzystaniem z zasobów firmowych, odbieraniem poczty czy korzystaniem z kluczowych dla firmy systemów, np. CRM.