Dobre perspektywy, ale nie brakuje też zagrożeń

Ponad 1300 firm zatrudniających przeszło 37 tys. osób działało w Polsce w branży stoczniowej na koniec 2019 r. Zbudowano ponad 40 statków i okrętów. Przychody branży przekroczyły 12 mld zł – wynika z raportu „Sytuacja przemysłu stoczniowego w Polsce przed Covid-19”.

Publikacja: 28.10.2021 09:00

Dobre perspektywy, ale nie brakuje też zagrożeń

Foto: AdobeStock

Potencjał polskiego przemysłu stoczniowego jest duży. Zdaniem wielu ekspertów, dla polskich firm z tej branży wielką szansą może okazać się budowa i obsługa morskich farm wiatrowych. Krajowe stocznie mają potencjał do realizacji takich przedsięwzięć. Budowa morskich statków instalacyjnych może stać się specjalizacją krajowego przemysłu stoczniowego i być jedną z możliwych dróg jego rozwoju.

Inna perspektywiczna opcja to budowa gazowców. Projekty takie są bardzo zaawansowane technicznie i byłyby poważnym impulsem dla całej branży, podnosząc ją na wyższy poziom. Dzięki skoordynowanemu wysiłkowi polskie stocznie mogłyby złamać monopol Azji na budowę tego typu jednostek.

Kolejnym obiecującym rynkiem jest rynek remontowy. Nowe regulacje dotyczące ekologii zmuszą armatorów do przebudowy jednostek, a w światowych rejestrach jest ich 100 tys.

Brytyjska wywiadownia żeglugowa przeanalizowała projekty modernizacji flot realizowane w 600 największych stoczniach remontowych na świecie. Z jej raportu wynika, że w 2019 r. udział Polski w całym sektorze modernizacji światowej floty (obejmującym szeroki zakres projektów) wyniósł tylko 3 proc. To mniej niż w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (4 proc.) i Singapurze (6 proc.), ale więcej niż w Japonii (2 proc.) i Korei Południowej (2 proc.). Według raportu, aż 49-proc. udział w tym rynku miały Chiny.

Ta sama brytyjska firma analityczna opracowała ranking stoczni, które wykonały najwięcej remontów klasowych statków w 2019 r. Wśród 20 największych pod tym względem stoczni na świecie aż 16 działa w Chinach. Pierwszą pozycję wśród stoczni w Europie zajęła Gdańska Stocznia Remontowa. Znalazła się ona także wśród 10 najlepszych stoczni remontowych na świecie.

Więcej o polskich stoczniach i przemyśle morskim w dodatku „Rzeczpospolitej”.

Piszemy tam również:

• Stocznie: jak sobie radzą w obecnej sytuacji, jakie projekty realizują, jaki jest ich udział w modernizacji światowej floty

• Ciekawe projekty: w polskiej stoczni remontowane są ogromne statki do instalacji wielkich wiatraków na morzu

• Transport morski a unijny program „Fit for 55”: wyzwanie, ale i szansa dla polskich stoczni na wzięcie udziału w wyścigu technologicznym

• Przeładunki: czy zostały już odrobione straty wynikające z zamrożenia gospodarki po wybuchu pandemii, jak wyglądają perspektywy przeładunków w portach morskich w różnych grupach towarowych

• Inwestycje: przegląd najważniejszych projektów poprawiających dostęp do polskich portów, budowa kolejnych terminali

• Żegluga morska: gospodarcze odbicie po pandemii zapewniło armatorom pełne portfele zamówień i rekordowe zyski

• Polski przemysł jachtowy: czy jest szansa na utrzymanie wysokiego popytu na jachty żaglowe i motorowe

Potencjał polskiego przemysłu stoczniowego jest duży. Zdaniem wielu ekspertów, dla polskich firm z tej branży wielką szansą może okazać się budowa i obsługa morskich farm wiatrowych. Krajowe stocznie mają potencjał do realizacji takich przedsięwzięć. Budowa morskich statków instalacyjnych może stać się specjalizacją krajowego przemysłu stoczniowego i być jedną z możliwych dróg jego rozwoju.

Inna perspektywiczna opcja to budowa gazowców. Projekty takie są bardzo zaawansowane technicznie i byłyby poważnym impulsem dla całej branży, podnosząc ją na wyższy poziom. Dzięki skoordynowanemu wysiłkowi polskie stocznie mogłyby złamać monopol Azji na budowę tego typu jednostek.

Biznes
Gigant doradztwa coraz bliżej ugody wartej 600 mln dol. Miał przyczynić się do epidemii opioidów
KONFLIKTY ZBROJNE
Amerykańskie rakiety nie przyniosą przełomu
Biznes
Foxconn chce inwestować w Polsce. Tajwańska firma szuka okazji
Biznes
Amerykanie reagują na uszkodzenia podmorskich kabli internetowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Polska AI podbiła Dolinę Krzemową