Loty krajowe - coraz więcej klientów

O prawie 4 proc. wzrosła w tym roku liczba klientów linii lotniczych

Publikacja: 29.10.2010 03:00

Liczba osób odprawiona w portach lotniczych

Liczba osób odprawiona w portach lotniczych

Foto: Rzeczpospolita

W ciągu trzech kwartałów tego roku polskie lotniska obsłużyły na trasach krajowych 1,36 mln osób. To o 3,6 proc. więcej niż w tym samym okresie zeszłego roku, mimo że większość połączeń między polskimi portami zawiesiła lub zlikwidowała linia Jet Air.

Najwięcej podróżnych na trasach krajowych przewinęło się przez Warszawę – ponad 663,4 tys. osób, prawie 7 proc. więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Największy wzrost pasażerów krajowych zanotowały Katowice – o ponad 113 proc. – W tym roku LOT lata do Warszawy już sześć razy w tygodniu – mówi Cezary Orzech, rzecznik spółki zarządzającej katowickim portem lotniczym.

Na gdańskim lotnisku ruch krajowy wzrósł o niecały 1 proc. Ale w rozkładzie jeszcze w zeszłym roku były połączenia Jet Air do Poznania, Rzeszowa, Warszawy, Wrocławia i Krakowa.

– Obecnie ta linia zostawiła jedynie jeden rejs w tygodniu do Warszawy – mówi Tomasz Kloskowski, prezes gdańskiego lotniska.

Największe spadki w ruchu krajowym zanotowały Łódź i Bydgoszcz, o odpowiednio 91 proc. i 73 proc. – W tym roku nie mamy żadnych regularnych połączeń krajowych, w zeszłym roku mieliśmy z Warszawą – mówi Katarzyna Dobrowolska, rzeczniczka łódzkiego lotniska.

Podobny jest powód gwałtownego spadku liczby podróżnych odprawionych na trasach krajowych przez port w Bydgoszczy. – W zeszłym roku Jet Air obsługiwał połączenia do Zielonej Góry, Krakowa i Warszawy. W marcu tego roku zawiesił wszystkie loty z naszego portu – mówi Tomasz Moraczewski, prezes bydgoskiego lotniska.

Statystyki mają się zmienić od przyszłego roku. Z końcem grudnia LOT ma zacząć regularnie kursować na trasie Warszawa – Bydgoszcz. Władze kujawsko-pomorskiego portu lotniczego liczą, że liczba podróżnych wzrośnie dzięki temu co najmniej o ok. 30 tys. osób rocznie. Nowe połączenie otwierane jest na podstawie umowy, zgodnie z którą władze regionu będą przez trzy lata płacić narodowemu przewoźnikowi ponad 11 mln zł za promocję województwa i rejsów.

Takie rozwiązanie rozważają i inne lotniska. Podobne rozmowy mają się toczyć m.in. w kontekście nowych rejsów z Krakowa czy Poznania. Dofinansowania połączeń nie wyklucza port w Łodzi, o ile zgodzą się na to jego właściciele. Toczą się też rozmowy na temat uruchomienia nowych połączeń m.in. z Zielonej Góry, Poznania czy Gdańska.

Wzrost zainteresowania ofertą LOT to głównie zasługa wprowadzenia atrakcyjnych cen. Kupując z odpowiednim wyprzedzeniem bilet na rejs np. z Warszawy do Gdańska czy z Warszawy do Krakowa, zapłacimy od 87 do ok. 140 zł w jedną stronę.

W ciągu trzech kwartałów tego roku polskie lotniska obsłużyły na trasach krajowych 1,36 mln osób. To o 3,6 proc. więcej niż w tym samym okresie zeszłego roku, mimo że większość połączeń między polskimi portami zawiesiła lub zlikwidowała linia Jet Air.

Najwięcej podróżnych na trasach krajowych przewinęło się przez Warszawę – ponad 663,4 tys. osób, prawie 7 proc. więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Największy wzrost pasażerów krajowych zanotowały Katowice – o ponad 113 proc. – W tym roku LOT lata do Warszawy już sześć razy w tygodniu – mówi Cezary Orzech, rzecznik spółki zarządzającej katowickim portem lotniczym.

Biznes
Chiny zbliżają się do UE. Rekord na GPW. Ukrainie grozi niewypłacalność
Biznes
Unia Europejska nie wycofuje się z ESG
Biznes
Trwa konkurs dziennikarski „Voice Impact Award”
Biznes
Davos w cieniu skandalu. Założyciel forum oskarżany o nadużycia finansowe i etyczne
Materiał Partnera
Kurierzy z międzynarodowymi walizkami