Wraca popyt na meble

Po kryzysowej zapaści branża meblowa przeżywa ożywienie

Publikacja: 30.11.2010 05:23

Wraca popyt na meble

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

– Końcówka roku przyniosła Abrze lepsze wyniki sprzedażowe w stosunku do analogicznego okresu 2009 roku. W ostatnim kwartale naszego roku obrotowego (trwa od września do sierpnia – red.) zwiększyliśmy sprzedaż o ponad 30 procent w stosunku do poprzedniego kwartału – mówi Piotr Krzanowski, prezes sieci meblowej Abra.

– Jestem optymistą i przewiduję dalszą poprawę sytuacji rynkowej, ale jest ona wciąż bardzo krucha i zależy od wielu czynników zewnętrznych – dodaje Krzanowski. Wskazuje tu m.in. na dalsze ograniczenia w dostępie do kredytów konsumenckich, zmniejszenie liczby oddawanych mieszkań czy kolejne sygnały o niepokojach w gospodarce światowej.

Poprawę w branży zauważa również Mariusz Gawin, prezes spółki Gawin Meble. – Poprawa sytuacji dotyczy tylko tych producentów, którzy przeprowadzili restrukturyzację własnej działalności. Przy ograniczonym optymizmie co do sytuacji w eksporcie rok przyszły powinien być dla branży lepszy od bieżącego – tłumaczy Gawin.

Trudny 2010 r. do udanych zalicza Forte. Zdaniem prezesa Macieja Formanowicza przyszły rok na pewno nie będzie gorszy. – Nie można jednak powiedzieć, że kryzys w branży minął. Meble popularne sprzedają się nieźle, drogie dużo gorzej – mówi.

Spółka poza Polskę sprzedaje ok. 80 proc. produkcji.

[srodtytul]Kluczowy eksport[/srodtytul]

Poza granice Polski swoje meble sprzedają niemal wszyscy polscy producenci. Polska jest jednym z czterech największych eksporterów na świecie oraz trzecim dostawcą mebli w Europie.

Wartość sprzedaży zagranicznej liczona w euro przekroczyła w ubiegłym roku 5,5 mld. Jak szacują przedstawiciele branży, w tym roku wynik będzie jeszcze wyższy.

– Wartość eksportu liczona w euro powinna być wyższa o kilka procent – mówi Formanowicz. Zdaniem Marka Kołakowskiego, prezesa planującego giełdowy debiut Mebelplastu, pomoże w tym rosnąca sprzedaż do Niemiec oraz mocne euro.

[srodtytul]Rynek z perspektywami[/srodtytul]

Nie rezygnując z rozwoju eksportu, firma Wójcik Fabryka Mebli chce zwiększyć udział produkcji przeznaczony na polski rynek z 10 do 30 procent.

A jest o co walczyć. Krajowy rynek meblowy wart jest ok. 1 mld euro i zdaniem przedstawicieli branży będzie rósł. Powód? Polacy wydają na meble wciąż znacznie mniej niż mieszkańcy Europy Zachodniej – ok. 38 euro na osobę w porównaniu w 204 euro w Niemczech czy 142 euro w Hiszpanii (dane firmy CBI).

– Ten dystans daje sporą szansę na zwiększenie zysków i dalszy rozwój branży meblowej w Polsce – wskazują przedstawiciele Abry.

[ramka]

[b]Bartosz Arenin - analityk Copernicus Securities[/b]

Z sygnałów płynących od spółek meblowych wynika, że zarówno końcówka tego roku, jak i początek przyszłego (styczeń) mogą być dla branży bardzo dobre. Dotyczy to szczególnie tych firm, które mają duży udział eksportu na zachód Europy (głównie do Niemiec), gdzie tegoroczny okres świąteczny zapowiada się wyjątkowo atrakcyjnie. Spodziewana poprawa koniunktury w najbliższych dwóch miesiącach nie przesądza jednak o odbiciu w popycie w branży meblowej w całym przyszłym roku, który może być niestety trudny, podobnie jak kończący się rok 2010.

[/ramka]

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: [mail=e.wojcik@rp.pl]e.wojcik@rp.pl[/mail]

– Końcówka roku przyniosła Abrze lepsze wyniki sprzedażowe w stosunku do analogicznego okresu 2009 roku. W ostatnim kwartale naszego roku obrotowego (trwa od września do sierpnia – red.) zwiększyliśmy sprzedaż o ponad 30 procent w stosunku do poprzedniego kwartału – mówi Piotr Krzanowski, prezes sieci meblowej Abra.

– Jestem optymistą i przewiduję dalszą poprawę sytuacji rynkowej, ale jest ona wciąż bardzo krucha i zależy od wielu czynników zewnętrznych – dodaje Krzanowski. Wskazuje tu m.in. na dalsze ograniczenia w dostępie do kredytów konsumenckich, zmniejszenie liczby oddawanych mieszkań czy kolejne sygnały o niepokojach w gospodarce światowej.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Gigant doradztwa coraz bliżej ugody wartej 600 mln dol. Miał przyczynić się do epidemii opioidów
KONFLIKTY ZBROJNE
Amerykańskie rakiety nie przyniosą przełomu
Biznes
Foxconn chce inwestować w Polsce. Tajwańska firma szuka okazji
Biznes
Amerykanie reagują na uszkodzenia podmorskich kabli internetowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Polska AI podbiła Dolinę Krzemową